Dacia Duster si za roky svojho pôsobenia vybudovala povesť auta, ktoré síce patrí k tým lacnejším, no nepôsobí lacno. Je praktický, univerzálny a stal sa akýmsi európskym ekvivalentom niekdajšieho statusu Volkswagenu Golf – vozidlom, ktoré si vyberajú manažéri aj ich asistenti. Správy o pripravovanej elektrickej verzii preto vyvolávajú veľký záujem naprieč celým kontinentom.

Hoci oficiálny termín príchodu Dusteru EV stále nie je známy, generálny riaditeľ Dacie potvrdil, že vývoj plne elektrickej verzie prebieha. Očakáva sa, že elektrický Duster bude postavený na platforme CMF-BEV, ktorú Renault označuje ako AmpR Small. Tú už využívajú nové elektromobily ako Renault 5, Renault 4 E-Tech a pripravovaný Nissan Micra EV. V prípade Dacie však nepôjde len o techniku, ale aj o zachovanie terénneho charakteru, ktorý je s Dusterom úzko spätý.

Elektrický Duster je realita

Renault nedávno ukázal, že táto platforma zvládne aj konfiguráciu s dvoma motormi a pohonom všetkých kolies, ako to predviedol pri koncepte Renault 4 E-Tech s AWD. A práve toto je pre Duster kľúčové. Robustný charakter a schopnosť zvládnuť náročnejší terén by sa bez pohonu 4×4 rýchlo vytratili. Aj keď si väčšina zákazníkov vyberá lacnejšiu verziu s predným pohonom, imidž SUV do každého terénu je to, čo Duster predáva.

Dacia Duster je najlepšie auto do 20 000 €

Autocar informuje, že Dacia plánuje predstaviť koncept elektrického Dusteru už v decembri. Vtedy by mala zároveň odhaliť viac detailov o svojich plánoch v oblasti elektromobility. Značka sa pritom sústreďuje aj na vývoj elektrického Sandera, ktorý má doraziť v roku 2027 spolu s novou generáciou, a na nástupcu modelu Spring, ktorý by mal byť odhalený v roku 2026. Vznikne ako „sesterský model“ pripravovaného elektrického Twinga.

Podľa stratégie skupiny Renault sa nepočíta s tým, že Dacia bude vyrábať elektrické modely vo svojom závode v Rumunsku. Produkcia sa pravdepodobne presunie do závodu v Slovinsku, kde sa plánuje výroba elektrického Twinga, alebo do francúzskeho Maubeuge, kde dnes vzniká Renault 4 E-Tech. Keďže platforma CMF-BEV nevyžaduje výrazné zmeny vo výrobe, Duster EV by sa mohol ľahko zaradiť do tohto výrobného procesu.

Mário Šimovič/FonTech

Na trhu nebude mať konkurenta

Zatiaľ nemá Duster EV priameho konkurenta s pohonom všetkých kolies. Výnimkou by mohol byť pripravovaný dvojmotorový Renault 4, ak sa dostane do sériovej výroby. Najbližším rivalom v prednej línii môže byť Jeep Avenger, ktorý má 54 kWh batériu, výkon 154 koní a dojazd 392 kilometrov podľa WLTP. Pohon 4×4 však ponúka iba vo verzii s hybridným pohonom.

Duster sa dočkal tretej generácie len pred rokom. Napriek tomu, že nie je vnímaný ako taký drsný off-roader ako jeho predchodcovia, predaje hovoria jasne. Len za prvý polrok 2025 sa predalo viac než 65-tisíc kusov. K záujmu výrazne prispela aj nová hybridná verzia, ktorá ukázala, že kombinácia známeho mena, praktickosti a elektrifikácie je dnes receptom na úspech.

Kým Dacia neposkytne konkrétne technické špecifikácie alebo dátum uvedenia na trh, záujemcovia si budú musieť počkať. Jedno je však isté. Ak sa podarí zachovať dostupnú cenu, praktickosť a pohon všetkých kolies, má šancu zopakovať úspech, ktorý si Duster vybudoval v posledných rokoch.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP