Americký startup Natilus predstavil svoje inovatívne lietadlo s dizajnom, ktorý sa nepodobá na žiadny komerčný stroj momentálne v prevádzke, píše GlobeTrender. Od lietadla s názvom Natilus Horizon si firma sľubuje nielen pohodlnejšie cestovanie, ale tiež aerodynamickú efektivitu neporovnateľnú s dnešnými technológiami. Dôvodom je tvar, nad ktorým už uvažuje aj NASA či JetZero.

Aerodynamika lietajúceho krídla

Lietadlo Horizon má vyprodukovať len polovičné emisie v porovnaní napríklad s Boeingom 737, pričom unesie až 200 pasažierov. Dôvodom je už spomínaná aerodynamika takzvaného lietajúceho krídla, pri ktorej funguje celé lietadlo ako obrovské krídlo a zapája do tejto funkcie aj samotný trup, ktorý je s krídlami spojený plynulo, na rozdiel od konštrukcie klasických lietadiel.

Priestrannejší interiér a oveľa nižšia spotreba paliva sú len časťou z viacerých výhod, ktoré môže takýto dizajn priniesť. Okrem toho môže Horizon dosiahnuť nižšiu hmotnosť, napriek tomu vyššiu nosnosť a ako vysvetľuje CNN, Natilus v minulosti predstavil aj menšiu verziu podobného lietadla, ktorá však bude bezpilotná. Firma zaregistrovala vyše 400 objednávok a v najbližších dvoch rokoch chce otestovať plnohodnotný prototyp.

Technológie vyvinuté pri tomto menšom lietadle majú byť použité aj na väčšom lietadle Horizon, vďaka čomu ho chce Natilus dostať na trh už v roku 2030. Takýto cieľ znie prehnane ambiciózne a nebude veľkým prekvapením, ak firma termín nestihne. Natilus vznikla len v roku 2016 a ak by zvládla napriek tomu uviesť tak veľké lietadlo do prevádzky už v roku 2030, išlo by o svetový úspech.

Už má aj konkurenciu

Natilus má v tomto smere, prekvapivo, už aj konkurenciu a tou je firma JetZero, ktorá spolupracuje s NASA. Lietadlo od JetZero má byť na 100 % kompatibilné s udržateľným leteckým palivom (SAF), na ktoré postupne prechádzajú viaceré aerolínie. Efektivita dopravných lietadiel na začiatku prudko narastala, avšak za posledných 40 rokov klesla ich spotreba len minimálne, keďže zatiaľ chýbajú väčšie technologické prelomy a inovácie.

Inovuje aj Boeing

Na vlastných vylepšeniach pracuje aj legendárny Boeing, ktorý sa snaží zatiaľ zachovať klasický trup lietadla, avšak chce presunúť krídla vyššie. Takéto riešenia má podľa NASA a Boeingu znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií až o 30 %. Inovatívny dizajn totiž dosahuje lepšie aerodynamické schopnosti a má nižší odpor vzduchu.

Koncept má pomôcť dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v letectve do roku 2050 a NASA naň prispeje čiastkou 425 miliónov amerických dolárov, Boeing až 725 miliónov USD. V prípade úspechu však bude potenciál na zisk oveľa väčší a to predovšetkým v prípade, že bude Boeing prvou spoločnosťou na trhu s takouto inováciou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú