Cenová partita elektromobilov a spaľovákov je pre úspech elektrických áut nesmierne dôležitá. Aj keď sú prevádzkové náklady elektromobilu spravidla podstatne nižšie než prevádzkové náklady benzínového alebo naftového auta, nie každý je ochotný zaplatiť za elektromobil o niekoľko tisíc eur viac v porovnaní so spaľovákom.

Akonáhle však budú obe autá stáť rovnako, rozhodnúť sa pre elektromobil bude omnoho jednoduchšie. Kedy ale nastane tá povestná rovnosť cien? Prezradím ti, že pri prémiových značkách už nastala a nové BMW X2, respektíve iX2 je toho ukážkovým príkladom. Elektrické BMW iX2 totiž začína na sume 47 760 €, zatiaľ čo naftová X2 štartuje na sume 45 110 €. V prospech naftovej verzie hrá o niečo nižšia cena, no elektromobil má vyšší výkon, na ktorý sa nechytá ani drahší naťák X2 s označením xDrive20d, ktorý je už o 1 000 € drahší než elektromobil.

Elektrická verzia novej X2 od BMW teda stojí rovnako ako spaľovák a v tejto recenzii ti poviem, ako jazdí a funguje vstupná brána do sveta elektromobilov v podaní bavorskej automobilky.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako jazdí BMW iX2
  • Ako si stojí v porovnaní so spaľovacou verziou
  • Aké sú spotreby v rôznych podmienkach
  • Čo je podľa mňa najlepšie technické riešenie, s ktorým prišli Bavori
  • Ako môžeš využiť hernú konzolu zabudovanú v aute

Elektrické BMW iX2 je dostupné v dvoch motorizáciách. Zadokolka s označením eDrive20 má výkon 204 koní, no ja som testoval štvorkolku xDrive30 s výkonom 313 koní. S takýmto výkonom dokáže aj toto dvojtonové SUV kupé zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy.

Mário Šimovič/FonTech

Predbiehanie je s BMW iX2 radosť. Auto je naozaj svižné aj pri vyšších rýchlostiach a ako to už pri BMW býva zvykom, zároveň je perfektne ovládateľné. Aj pri športovej jazde ide iX2 priamo za nosom a z riadenia ide doslova až taká istota.

Mário Šimovič/FonTech

Auto pritom nie je nijak extrémne tvrdé. Musím povedať, že na BMW je podvozok až neobvykle mäkký. To nie je výčitka, ale pochvala. BMW iX2 síce má výkon a dynamiku aj na športovú jazdu, no toto auto má byť v prvom rade praktické a komfortné, čo rozhodne spĺňa.

Mário Šimovič/FonTech

Na pohľad vyzerá BMW iX2 svalnato a agresívne. Dynamický charakter mu nemožno uprieť, no veľkostne klame. Auto pôsobí omnoho väčším dojmom, než v skutočnosti je. Vnútorný priestor na zadných sedadlách je stiesnený a to aj kvôli kupé karosérii. Vyšší ľudia si vzadu dokonca môžu búchať hlavu o strop.

Mário Šimovič/FonTech

BMW v rámci svojho dizajnového podpisu razí cestu, že elektromobily by nemali vyzerať zásadne inak než autá so spaľovacími motormi. BMW iX2 by si teda na prvý pohľad len ťažko rozoznal od BMW X2 so spaľovacím motorom.

Mário Šimovič/FonTech

To, že sa elektrická verzia dizajnovo zásadne nelíši, je dobré, ale aj zlé. Agresívny dizajn s ostrými hranami a masívnou prednou maskou, ktorá v noci nádherne svieti, autu určite pridáva na atraktivite.

Mário Šimovič/FonTech

Ostré krivky a obrovské rovné plochy ale nie sú zrovna najaerodynamickejšie, no aj napriek tomu som bol zo spotreby veľmi milo prekvapený. Azda najviac ma šokovala diaľničná spotreba pri tempomate nastavenom na 130 km/h, kedy dokázalo BMW iX2 jazdiť do 21 kWh/100 km. Keď som tempomat prestavil na 120 km/h, spotreba klesla na 19,2 kWh/100 km. Po diaľnici sa teda dá s týmto autom hravo cestovať so spotrebou okolo 20 kWh/100 km.

Mário Šimovič/FonTech

Musím však spomenúť, že poveternostné podmienky autu výrazne priali. Takmer bezveterné počasie a teplota okolo 18 stupňov Celzia dokážu výrazne znížiť spotrebu a mnohé elektromobily sa v takýchto podmienkach približujú či dokonca prekonávajú WLTP hodnoty.

BMW iX2 je elektromobil za cenu spaľováku

V meste a na okreskách dokáže BMW iX2 jazdiť za 17 kWh/100 km. Batéria má kapacitu 66,5 kWh, takže na rade je jednoduchá matematika, z ktorej nám vychádza diaľničný dojazd na úrovni okolo 320 km a okreskový/mestský dojazd na úrovni okolo 390 km.

Mário Šimovič/FonTech

Miernym sklamaním pre niekoho môže byť nabíjanie. To dosahuje maximálny výkon 130 kW, čo je už v danej triede elektromobilov skôr slabší priemer. Ani nabíjacia krivka ma extra neočaria, už nad 50 % SoC výkon klesal pod 100 kW. V zásade ale platí, že z 10 % na 80 % auto nabiješ za zhruba 30-35 minút.

Mário Šimovič/FonTech

Palubná AC nabíjačka má výkon 11 kW. Tým, že má BMW iX2 iba 66,5 kWh batériu, je 11 kW AC nabíjačka absolútne postačujúca. Auto si plne nabiješ už do 8 hodín, čiže si ho môžeš napríklad nabiť počas noci alebo počas toho, ako ho budeš parkovať niekde v garáži zatiaľ čo budeš v práci.

Mário Šimovič/FonTech

Interiér nového BMW iX2 je veľmi jednoduchý a dominuje mu dvojica displejov, ktoré sú zabudované v jednom zaoblenom paneli. Digitálny kokpit má veľkosť uhlopriečky 10,3″, zatiaľ čo obrazovka multimediálneho systému má 10,7″.

Mário Šimovič/FonTech

Z hľadiska infotainmentu sa tu nejde nič nové, systéme iDrive deviatej generácie poznáme už z modelov ako BMW i7 či BMW i5, ktoré sme takisto testovali.

Mário Šimovič/FonTech

„Smartfónové“ menu nemusí každému vyhovovať a množstvo malých ikoniek môže miestami pôsobiť neprehľadne. V základnom zobrazení, kedy máš na domovskej obrazovke mapu navigácie a ďalšie užitočné „dlaždice“ ako napríklad spotreba či počasie, pôsobí systém BMW naozaj elegantne.

Mário Šimovič/FonTech

Vôbec po prvýkrát som v aute využil aj zabudovanú hernú konzolu AirConsole. Tým myslím, že som si vďaka nej reálne skrátil čas v zápche na diaľnici. Konzola je pochopiteľne dostupná len keď auto stojí na mieste, no situácia na diaľnici bola asi taká, že som s autom stál aj 5 minút vkuse, následne som sa pár metrov pohol a stál som znova. S kamarátmi sme si počas toho zahrali hru a čas nám ubehol oveľa rýchlejšie.

Mário Šimovič/FonTech

BMW vždy boli a aj sú „šoférske“ autá, ktoré prinášajú radosť z jazdy. Inak tomu nie je ani pri elektrickej iX2. Umelý futuristický zvuk pekne dotvára emóciu, ktorá chýba kvôli absencii zvuku spaľovacieho motora.

Mário Šimovič/FonTech

Špičkový je aj volant, ktorý má už štandardne hrubý veniec a drží sa fantasticky. Inžinieri z Bavorska prišli asi s tým najlepším riešením, ako vypnúť otravné pípanie, ktoré upozorňuje na prekročenie rýchlosti.

Mário Šimovič/FonTech

Na jeho vypnutie stačí na pár sekúnd podržať tlačidlo SET na volante, ktorým sa inak nastavuje tempomat. Dokonalé riešenie, ktoré by mohli prevziať všetky ostatné automobilky. Pri iných autách sa totižto toto upozornenie vypína zložitým preklikávaním v menu infotainmentu.

Zhodnotenie

BMW iX2 je elektromobil za cenu spaľováku. Tí, ktorí doposiaľ tvrdili, že elektromobily sú drahšie než spaľováky rovnakej kategórie pri tomto aute strácajú ďalší argument. Prémiové elektrické SUV za cenu do 50 000 € je realitou a s menšími príplatkami môžeš mať skutočne naložené BMW s tými najmodernejšími technológiami.

Atraktívny kupé dizajn je trocha na úkor priestoru, no X2 sa nehrá na rodinné auto. Skôr ide o auto pre dvojicu alebo auto do mesta. BMW dokázalo vytvoriť elektromobil s famóznou spotrebou, ktorý zároveň vyzerá rovnako ako spaľovák a musíme povedať, že vyzerá mimoriadne atraktívne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú