Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
BMW X3 je pre mníchovskú automobilku absolútne kľúčovým modelom, čo dokazujú aj predajné čísla – v roku 2023 išlo o celosvetovo najpredávanejšie BMW. Príchod novej generácie je tak vždy veľkou udalosťou. Pozrel som sa na verziu, ktorá bude na našich cestách pravdepodobne čoraz častejšia – plug-in hybrid X3 30e xDrive. Nová generácia s interným označením G45 prichádza s odvážnejším dizajnom, modernejšími technológiami a hlavne, s výrazne vylepšeným hybridným pohonom. Ako to už však býva, nie všetko je bezchybné a aj tu sa nájdu detaily, ktoré vyvolávajú otázky.
V recenzii sa dozvieš:
- Ako na mňa pôsobí interiér nového BMW X3
- Čo hovorím na jazdné vlastnosti
- Kde prišli zásadné vylepšenia oproti predchádzajúcej generácii
- Kde BMW zaostáva za konkurenciou
Pár dizajnových zmien
Nová X3-ka je oproti predchodcovi o 34 mm dlhšia (4 755 mm), o 29 mm širšia (1 920 mm) a zároveň o 25 mm nižšia (1 660 mm). Tieto zmeny v proporciách jej dodávajú dynamickejší a usadenejší postoj. Predná časť s novou interpretáciou ľadviniek a elegantnými svetlometmi pôsobí moderne a sebavedomo, tu nemám žiadne výhrady.
Zadná časť je však už iná pesnička. Pôsobí na mňa zvláštne, akoby až príliš „uhladene“. Chýbajú mi tu výraznejšie linky alebo prvky, ktoré by rozbili veľké plochy karosérie. Dizajn je samozrejme subjektívna záležitosť, no mám pocit, že tu sa dizajnéri až príliš snažili o čistotu, ktorá v konečnom dôsledku pôsobí trochu sterilne.
Po usadnutí za volant ťa privíta moderný kokpit s dominantným BMW Curved Display, ktorý poznáme aj z iných nových modelov značky. Ergonómia je tradične na vysokej úrovni a všetko je tam, kde by si to očakával. Čo ma však zarazilo, sú niektoré materiálové voľby. Prístrojová doska potiahnutá látkou za mňa absolútne nepôsobí prémiovo a v aute s cenovkou začínajúcou na takmer 60-tisíc eur nemá čo robiť.
Podobný pocit som mal aj z niektorých matných čiernych plastov. Napríklad plast na dverách s nápisom X3, kde sa ovláda zamykanie dverí a nachádza sa ovládanie výduchov klimatizácie, pôsobí veľmi lacno. Sú to detaily, ktoré kazia inak veľmi dobrý dojem z kvalitne spracovaného interiéru.
Dvojitý výkon
Ak sú v interiéri detaily, ktoré sa dajú kritizovať, pri jazdných vlastnostiach sa všetky pochybnosti rozplynú. Jazdecky ide opäť o perfektné auto, BMW to jednoducho vie. Srdcom verzie 30e xDrive je plug-in hybridný systém, ktorý kombinuje 2,0-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 140 kW (190 k) a elektromotor integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport. Elektromotor pridáva ďalších 135 kW (184 k).
BMW X3 si zachovalo dušu pretekára
Spoločný systémový výkon dosahuje úctyhodných 220 kW (299 k) a krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu je toto viac ako dvojtonové SUV (pohotovostná hmotnosť 2065 kg) naozaj živé. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy je viac než dostatočné a auto ochotne reaguje na každý pokyn plynovým pedálom. Podvozok je tradične skvele naladený, ponúka výborný kompromis medzi komfortom a športovou tuhosťou, a vďaka pohonu všetkých kolies xDrive máš istotu za každých podmienok. Dá sa s ním užiť aj ostrá jazda na okreskách, kde sa nestratí a vodičovi vyčarí úsmev na tvári. Maximálna rýchlosť je 215 km/h, čisto na elektrinu dokáže ísť až 140 km/h.
Jedným z najväčších medzigeneračných vylepšení je batéria a elektrický dojazd. Nová X3 30e má vysokonapäťovú batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh, čo je výrazný nárast oproti 11,2 kWh v predchádzajúcom modeli. Oficiálny dojazd podľa cyklu WLTP je 81 až 90 kilometrov.
A ako je to v praxi? V reálnych podmienkach som na plne nabitú batériu bez problémov prešiel vyše 60 kilometrov, a to aj pri bežnom používaní klimatizácie a dynamickejšej jazde. To už je podľa mňa dostatočný dojazd na to, aby väčšina majiteľov zvládla svoje každodenné povinnosti čisto na elektrinu. Čo sa týka spotreby benzínu, pri diaľničnej jazde s vybitou batériou som sa pohyboval na 8l/100 km a v meste to bolo podobne.
Teraz sa však dostávame k najväčšej slabine tohto auta. Škoda pomalého AC nabíjania. Maximálny nabíjací výkon je 11 kW, čo znamená, že plné nabitie z 0 na 100 % trvá 2 hodiny a 15 minút. Prakticky všetka priama konkurencia v prémiovom segmente už ponúka pri plug-in hybridoch aj možnosť rýchleho DC nabíjania, vďaka čomu sa auto na verejnej nabíjačke nabije do pol hodiny či hodinky. Tu to trvá vyše dve hodiny, čo výrazne znižuje flexibilitu pri cestovaní na dlhšie trasy, ak chceš efektívne využívať elektrický pohon.
S objemom batožinového priestoru 460 litrov (1600 l po sklopení sedadiel) ponúka plug-in hybridná verzia o niečo menej miesta ako čisto spaľovacie varianty, no stále je to dostatočná hodnota pre rodinné potreby. Palivová nádrž má objem 50 litrov, čo v kombinácii s nabitou batériou zaručuje solídny celkový dojazd.
Zhodnotenie
Nové BMW X3 30e xDrive je auto dvoch tvárí. Na jednej strane je to jazdecky brilantné SUV s výkonným a kultivovaným hybridným pohonom a konečne aj reálne použiteľným elektrickým dojazdom. Na strane druhej sú tu zbytočné kompromisy v podobe lacne pôsobiacich materiálov v interiéri a predovšetkým absencia DC nabíjania, ktorá je v roku 2025 v tejto kategórii už ťažko odpustiteľná. Ak však nabíjaš prevažne doma a hľadáš plug-in hybrid, ktorý je radosť šoférovať, nová X3 je aj napriek svojim nedostatkom stále jednou z najlepších volieb na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V Chorvátsku sa schyľuje ku kolapsu. Na koncert mieri pol milióna ľudí, uzavrú mnohé cesty
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
Posledné dni na zmenu: Tisíce Slovákov môžu od júla zbytočne platiť viac za elektrinu
Jadrová zima a vietor vyše 750 km/h. Vedci zistili, čo by sa stalo, keby dnes vypukla nukleárna vojna
Najväčšia paľba rakiet Patriot v histórii: Iránsky útok odrazilo len 44 Američanov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Darwin sa možno mýlil. Evolúcia prebieha v skokoch, tvrdia vedci
Internet cez prázdniny môže byť mimoriadne nebezpečný. Deti čelia podvodom aj predátorom, varuje NBÚ
Vedci majú jasno. Konšpiračné teórie poškodzujú udržateľnosť sveta
Norwegian sa vracia po 11 rokoch. Nová linka z Bratislavy do Kodane už lieta
Technika z múzea ide späť do boja. Rusi vraj renovujú tanky staré 60 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP