Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
BMW X3 je pre mníchovskú automobilku absolútne kľúčovým modelom, čo dokazujú aj predajné čísla – v roku 2023 išlo o celosvetovo najpredávanejšie BMW. Príchod novej generácie je tak vždy veľkou udalosťou. Pozrel som sa na verziu, ktorá bude na našich cestách pravdepodobne čoraz častejšia – plug-in hybrid X3 30e xDrive. Nová generácia s interným označením G45 prichádza s odvážnejším dizajnom, modernejšími technológiami a hlavne, s výrazne vylepšeným hybridným pohonom. Ako to už však býva, nie všetko je bezchybné a aj tu sa nájdu detaily, ktoré vyvolávajú otázky.
V recenzii sa dozvieš:
- Ako na mňa pôsobí interiér nového BMW X3
- Čo hovorím na jazdné vlastnosti
- Kde prišli zásadné vylepšenia oproti predchádzajúcej generácii
- Kde BMW zaostáva za konkurenciou
Pár dizajnových zmien
Nová X3-ka je oproti predchodcovi o 34 mm dlhšia (4 755 mm), o 29 mm širšia (1 920 mm) a zároveň o 25 mm nižšia (1 660 mm). Tieto zmeny v proporciách jej dodávajú dynamickejší a usadenejší postoj. Predná časť s novou interpretáciou ľadviniek a elegantnými svetlometmi pôsobí moderne a sebavedomo, tu nemám žiadne výhrady.
Zadná časť je však už iná pesnička. Pôsobí na mňa zvláštne, akoby až príliš „uhladene“. Chýbajú mi tu výraznejšie linky alebo prvky, ktoré by rozbili veľké plochy karosérie. Dizajn je samozrejme subjektívna záležitosť, no mám pocit, že tu sa dizajnéri až príliš snažili o čistotu, ktorá v konečnom dôsledku pôsobí trochu sterilne.
Po usadnutí za volant ťa privíta moderný kokpit s dominantným BMW Curved Display, ktorý poznáme aj z iných nových modelov značky. Ergonómia je tradične na vysokej úrovni a všetko je tam, kde by si to očakával. Čo ma však zarazilo, sú niektoré materiálové voľby. Prístrojová doska potiahnutá látkou za mňa absolútne nepôsobí prémiovo a v aute s cenovkou začínajúcou na takmer 60-tisíc eur nemá čo robiť.
Podobný pocit som mal aj z niektorých matných čiernych plastov. Napríklad plast na dverách s nápisom X3, kde sa ovláda zamykanie dverí a nachádza sa ovládanie výduchov klimatizácie, pôsobí veľmi lacno. Sú to detaily, ktoré kazia inak veľmi dobrý dojem z kvalitne spracovaného interiéru.
Dvojitý výkon
Ak sú v interiéri detaily, ktoré sa dajú kritizovať, pri jazdných vlastnostiach sa všetky pochybnosti rozplynú. Jazdecky ide opäť o perfektné auto, BMW to jednoducho vie. Srdcom verzie 30e xDrive je plug-in hybridný systém, ktorý kombinuje 2,0-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 140 kW (190 k) a elektromotor integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic Sport. Elektromotor pridáva ďalších 135 kW (184 k).
BMW X3 si zachovalo dušu pretekára
Spoločný systémový výkon dosahuje úctyhodných 220 kW (299 k) a krútiaci moment 450 Nm. Vďaka tomu je toto viac ako dvojtonové SUV (pohotovostná hmotnosť 2065 kg) naozaj živé. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy je viac než dostatočné a auto ochotne reaguje na každý pokyn plynovým pedálom. Podvozok je tradične skvele naladený, ponúka výborný kompromis medzi komfortom a športovou tuhosťou, a vďaka pohonu všetkých kolies xDrive máš istotu za každých podmienok. Dá sa s ním užiť aj ostrá jazda na okreskách, kde sa nestratí a vodičovi vyčarí úsmev na tvári. Maximálna rýchlosť je 215 km/h, čisto na elektrinu dokáže ísť až 140 km/h.
Jedným z najväčších medzigeneračných vylepšení je batéria a elektrický dojazd. Nová X3 30e má vysokonapäťovú batériu s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh, čo je výrazný nárast oproti 11,2 kWh v predchádzajúcom modeli. Oficiálny dojazd podľa cyklu WLTP je 81 až 90 kilometrov.
A ako je to v praxi? V reálnych podmienkach som na plne nabitú batériu bez problémov prešiel vyše 60 kilometrov, a to aj pri bežnom používaní klimatizácie a dynamickejšej jazde. To už je podľa mňa dostatočný dojazd na to, aby väčšina majiteľov zvládla svoje každodenné povinnosti čisto na elektrinu. Čo sa týka spotreby benzínu, pri diaľničnej jazde s vybitou batériou som sa pohyboval na 8l/100 km a v meste to bolo podobne.
Teraz sa však dostávame k najväčšej slabine tohto auta. Škoda pomalého AC nabíjania. Maximálny nabíjací výkon je 11 kW, čo znamená, že plné nabitie z 0 na 100 % trvá 2 hodiny a 15 minút. Prakticky všetka priama konkurencia v prémiovom segmente už ponúka pri plug-in hybridoch aj možnosť rýchleho DC nabíjania, vďaka čomu sa auto na verejnej nabíjačke nabije do pol hodiny či hodinky. Tu to trvá vyše dve hodiny, čo výrazne znižuje flexibilitu pri cestovaní na dlhšie trasy, ak chceš efektívne využívať elektrický pohon.
S objemom batožinového priestoru 460 litrov (1600 l po sklopení sedadiel) ponúka plug-in hybridná verzia o niečo menej miesta ako čisto spaľovacie varianty, no stále je to dostatočná hodnota pre rodinné potreby. Palivová nádrž má objem 50 litrov, čo v kombinácii s nabitou batériou zaručuje solídny celkový dojazd.
Zhodnotenie
Nové BMW X3 30e xDrive je auto dvoch tvárí. Na jednej strane je to jazdecky brilantné SUV s výkonným a kultivovaným hybridným pohonom a konečne aj reálne použiteľným elektrickým dojazdom. Na strane druhej sú tu zbytočné kompromisy v podobe lacne pôsobiacich materiálov v interiéri a predovšetkým absencia DC nabíjania, ktorá je v roku 2025 v tejto kategórii už ťažko odpustiteľná. Ak však nabíjaš prevažne doma a hľadáš plug-in hybrid, ktorý je radosť šoférovať, nová X3 je aj napriek svojim nedostatkom stále jednou z najlepších volieb na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
18 mesiacov na prípravu: „Diktátori Číny a Ruska sa už pripravujú na koordinovaný útok,“ varuje generál NATO
Na zmenu života ti stačí 11 minút denne. Vedci odhalili overenú techniku na zníženie stresu
Tiborov med získal 17 medailí v Londýne a Dubaji, no varuje: Na Slovensku prepukne medová kríza a ceny stúpnu o 15 %
KVÍZ: 9 z 10 Slovákov nevie, kde leží Banská Bystrica. Zabudni na navigáciu a otestuj svoju geografickú pamäť
Mladí Slováci si postavili na Bali dizajnovú vilu: „Generuje nám pekný pasívny príjem, oplatilo sa to“ (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Umelá inteligencia nepotrebuje tvoju ľudskosť. Týmto častým spôsobom kazíš jej odpovede
EÚ chystá zákon, ktorý si posvieti operátorov. Vo vesmíre ich prinúti robiť túto vec
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP