Americká spoločnosť Blue Origin má za sebou úplne prvý ostrý test raketových motorov BE-3U umiestnených na druhom stupni pripravovanej rakety New Glenn. Ako upozorňuje ArsTechnica, tento test je dobrou správou pre pripravovanú prvú misiu tejto rakety, ktorá má odštartovať do vesmíru už v novembri tohto roka a to hneď aj s nákladom, ktorým bude prototyp satelitnej platformy Blue Ring. Tú si firma vyvinula sama.

Starý dobrý vodík

Kým prvý stupeň rakety má poháňať sedem raketových motorov BE-4, s ktorými má už firma dobré skúsenosti, pretože ich používa nová raketa spoločnosti United Launch Alliance, Vulcan. Motory druhého stupňa však prešli po prvý raz štartom po tom, čo boli integrované do druhého stupňa. Ten sa pár minút po štarte oddelí od prvého stupňa a vynesie náklad do vesmíru, kým prvý stupeň sa vráti naspäť na Zem.

Blue Origin chce s týmito raketami pristávať na autonómnych morských plošinách podobne, ako to robí SpaceX s prvými stupňami rakiet Falcon 9 a Falcon Heavy. Počas testu bol plameň produkovaný motormi BE-3U takmer neviditeľný, pretože spaľujú kvapalný vodík s kvapalným kyslíkom pri nesmierne vysokej teplote. Takéto palivo síce predstavuje výzvu z hľadiska chladenia a utesnenia všetkých spojov, avšak na oplátku poskytuje ohromný výkon a efektivitu.

Táto raketa dlhšie čelila kritike kvôli tomu, že na trh prichádza neskoro. Porovnateľná je totiž práve s raketou Falcon Heavy, avšak nakoniec sa ukázalo, že konkurencia nestíha a keď Blue Origin uvedie tento stroj do prevádzky, jej jedinou konkurenciou bude práve spomínaná raketa konkurenčnej spoločnosti SpaceX – aspoň do doby, kým sa dostane do prevádzky Starship.

Počas testov vybuchla

Blue Origin už narazil na množstvo problémov pri vývoji samotných motorov, ktoré sú nesmierne komplikované. Ďalšie problémy sa ale objavili počas testovania druhého stupňa pred niekoľkými mesiacmi, kedy došlo k výbuchu. Iná časť sa zase zrútila v dôsledku chyby pri manipulácii s tlakovými ventilmi.

Dve rôzne palivá

New Glenn má v porovnaní s raketou Falcon Heavy pár výhod, ktoré ale mierne vyvažuje zásadná nevýhoda, ktorou sú dva typy palív. Prvý stupeň totiž namiesto vodíka využíva kvapalný metán podobne, ako Starship, čo komplikuje logistiku. Počas samotného letu raketu už rozdielne palivá problémom nie sú, pričom budúcnosť rakety New Glenn ešte môže priniesť pár zásadných vylepšení.

Blue Origin totiž v minulosti experimentoval s prototypom známym ako JARVIS. Išlo o vylepšenú verziu druhého stupňa, ktorý sa nápadne podobal práve na druhý stupeň Starship. Dôvod je jednoduchý – firma uvažuje nad vytvorením druhého stupňa, ktorý dokáže takisto pristáť naspäť na Zemi, vďaka čomu by drasticky klesli náklady na lety týchto rakiet.

Jeff Bezos založil Blue Origin približne rok pred tým, než založil Elon Musk SpaceX. Po vyše 20 rokoch intenzívneho financovania sa ale firma stále nedostala na obežnú dráhu, i keď miliardár v minulosti opisoval svoju víziu o vesmírnych hoteloch a o tom, ako raz ľudstvo presunie ťažký priemysel do kozmu a zo Zeme vytvorí čistý park.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú