Medzinárodná automobilová federácia (FIA) najnovšie zverejnila pozvánky na tender nadchádzajúcej 3. generácie elektrických vozidiel pretekárskej série Formula E. Okrem vysokého maximálneho výkonu musia vozidlá podporovať aj extrémne rýchlu technológiu nabíjania, píše Motorsport.

Elektrické formuly novej generácie

Nadchádzajúca 3. generácia nadupaných elektrických vozidiel, ktoré pretekajú v medzinárodnej sérii Formula E, prinesie výrazné vylepšenia. Podľa novo zverejnených pozvánok na tender pre výrobu týchto elektromobilov novej generácie budú totiž okrem maximálneho výkonu na úrovni 350 kW (469 koní) musieť byť menšie a ľahšie, a taktiež obsahovať novú technológiu extrémne rýchleho nabíjania batérií, ktoré by v prípade jedného pit stopu malo trvať najviac 30 sekúnd.

Zobraziť celú galériu (3)
Youtube / ABB Formula E

Formula E totiž plánuje povinné pit stopy znovu zaviesť do pretekov, pričom narozdiel od tých pôvodných, kde si pretekári vymieňali celé vozidlo, by však tieto nové znamenali skutočné dobíjanie batérie, píše Jalopnik. Čo sa podvozku monopostov 3. generácie týka, jeho rozmery majú byť podľa FIA o niečo menšie než má súčasná generácia. Z 1770 mm šírky a 5160 mm dĺžky by mali výrobcovia prejsť na 1700 mm šírky a 5 000 mm dĺžky, pričom nový hmotnostný cieľ sa tak zníži zo súčasných 900 kg na 780 kg vrátane vodiča.

Zobraziť celú galériu (3)
Súčasná 2. generácia elektrických vozidiel Formula E / Zdroj: FIA

Technológia extrémne rýchleho nabíjania

Azda najzaujímavejším prvkom nových formúl bude technológia rýchleho nabíjania počas pit stopov. Vozidlo 3. generácie musí byť schopné plného nabitia z 0 na 100 % za 45 minút, s možnosťou rýchleho nabíjania, ktoré má trvať maximálne 30 sekúnd. Štandardné nabíjanie má byť na úrovni 80 kW, a rýchle nabíjanie až pri 450 kW alebo 600 kW v závislosti od špecifikácií systému batérií.

Zo súčasných podkladov však nie je jasné, či má byť auto schopné za túto 30-sekundovú lehotu rýchleho nabitia batérie do plna, alebo či je určená na postupné dobíjanie bez toho, aby dosiahla 100 % kapacitu. Neznáme je zatiaľ aj to, či budú tieto nabíjacie pit stopy povinné pre každé vozidlo, alebo iba voliteľné pre tie, ktoré energiu potrebujú, prípadne ju jednoducho chcú dobiť.

Prečítaj si aj
Formula E ako alternatíva Formuly 1? Zvučné pretekárske mená a dva unikátne prvky pre väčšiu atraktívnosť

Čo sa maximálnych nákladov týka, kompletné vozidlo by malo ročne vyjsť na 340 000 €, pričom náklady na náhradné diely by nemali presiahnuť 135 % z tejto sumy. Podľa FIA budú tieto pretekárske elektromobily 3. generácie pretekať v sezónach 2022 až 2025, a výrobcovia môžu zvoje ponuky predkladať do 31. marca 2020, pričom konečné výbery sa uskutočnia v júni.

Počiatočné modely a prototypy by potom mali byť vyvinuté do októbra 2020, a crash testy čakajú vozidlá až v auguste 2021. O elektrických formulách novej generácie sa však toho ešte v blízkej budúcnosti dozvieme určite viac, a bude zaujímavé sledovať, či a ako ich vývoj ovplyvní aj prísun noviniek na trhu klasických elektromobilov.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.

Elektromobilita