Hranie, na aké sme boli v poslednom desaťročí zvyknutí, je vo svojej záverečnej fáze. Môže za to herný priemysel, ktorý prešiel veľkými zmenami, nie vždy ale v pozitívnom svetle. Náklady a čas vývoja neustále rastú, s čím úzko súvisí menší počet AAA titulov. Do veľkej miery sa to týka aj vydávania sérií, ktorým dochádza dych, keďže v nich vidíme iba minimum inovácií. Vysoké náklady sa premietajú aj do zdražovania hier, ktoré dorazilo spoločne s novou konzolovou generáciou, to však zďaleka nestačí.

Veľké vývojárske tímy aj herné spoločnosti do hier investujú stovky miliónov s otáznou návratnosťou. Opakovane sa preto snažia o nové spôsoby monetizácie, ktorá bude vo veľkom definovať budúcnosť celého herného priemyslu. Signály už je možné vidieť aj dnes.

Doba exkluzivít sa chýli ku koncu

Živým príkladom je Sony, ktoré začalo s vydávaním svojich hier na PC v roku 2020 pri ich first party hre Horizon Zero Dawn. Nasledovali tituly ako Days Gone, ikonický God of War, ale aj klenoty ich dvorného štúdia Naughty dog – série Uncharted a The Last of Us. Dnes už je takmer samozrejmosťou, že každá nová hra z ktoréhokoľvek Sony štúdia príde s istým časovým odstupom aj na Steam.

Sony

Podobne uvažuje aj Microsoft, ktorý začína s portovaním svojich exkluzivít na PlayStation. Tento rok už prišli na PlayStation tituly Sea of Thieves, Grounded, ale aj menšie hry Hi-Fi Rush a Pentiment od Obsidianu. Phil Spencer, šéf Xbox divízie v Microsofte, sa už v rozhovore pre The Verge vyjadril, že rozšírenie predaja aj na ostatné platformy generuje dodatočný zisk.

Ten následne môžu použiť na nové investície, či už do vývoja nových hier alebo na nákup ďalších vývojárskych štúdií. Spencer zároveň podotkol, že na vyššie spomenutých hrách chcú zistiť, či sa im to oplatí vzhľadom na množstvo práce pri portovaní.

Zatiaľ je teda otázne, či sa aj Microsoft odváži priniesť väčšie tituly ku svojmu konkurentovi a či jedného dňa dostanú PlayStation hráči aj Starfield, či nový Elder Scrolls alebo Forza titul. Isté však je, že s neuspokojivými predajmi novej konzolovej generácie Xboxu bude Microsoft nútený pripustiť možnosť predstavovania svojich hier aj na konkurenčných platformách.

Vlastníctvo je minulosť, prichádza nová éra
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú