Takýto zážitok som nečakal. Nová Cupra je dokonalé SUV so silným motorom, sklame len kontroverzná vec
Cesty sú dnes zaplavené SUV a crossovermi rôznych značiek, výkonov a dizajnov. Len máloktoré z nich ale dokážu zaujať hneď na prvý pohľad a priniesť skutočný zážitok z jazdy. Novinka Cupra Terramar vytŕča z radov všednosti. Ak navyše sadneš za volant najvýkonnejšej verzie VZ s výkonom až 265 koní, pojem „SUV“ dostane v tvojich očiach úplne nový rozmer.
Cupra je moja srdcovka a asi sa zhodnem s viacerými fanúšikmi áut, že robí jednoznačne najkrajšie autá z celého koncernu. Ak ale k tomu pridáš športové vlastnosti, ktoré verzia VZ rozhodne má, razom máš pred sebou ostré auto ako na steroidoch, ktoré je v bežnom svete rovnako praktické, ako Tiguan či Karoq, no v tom „zábavnom svete“ ti dopraje zážitok z jazdy, aký ti koncernové dvojičky ponúknu len ťažko.
Španielsky temperament pretavený do dizajnu
Cupra Terramar VZ si okamžite získa pozornosť svojím agresívnym vzhľadom. Predná maska s výrazným logom Cupra, ostré línie karosérie a bronzové detaily mu dodávajú športový charakter, ktorý sa nestráca ani pri tak veľkom a skutočne praktickom SUV. Na testovanom modeli dominovali veľké 20-palcové disky kolies, ktoré spolu s Matrix LED svetlami podčiarkujú prémiový vzhľad.
Dizajn auta je nielen estetický, ale aj funkčný. Aerodynamické línie zlepšujú stabilitu pri vyšších rýchlostiach, zatiaľ čo proporcie vozidla (dĺžka 4,5 metra) ho robia ideálnym pre mestské aj diaľničné jazdy. Farebné prevedenia ako matná sivá či metalická čierna dodávajú vozidlu moderný a sofistikovaný nádych.
Komfortný a športovo ladený kokpit
Interiér Terramaru je rovnako kombináciou športového štýlu a funkčnosti. Dominantným prvkom je 12,9-palcový dotykový displej infotainmentu orientovaný na vodiča. Cupra používa vlastnú grafickú nadstavbu rozhrania, ktorá podčiarkuje športový charakter celej značky.
To isté platí aj o 10,25-palcovom digitálnom prístrojovom paneli. Príjemným prekvapením je voliteľný audiosystém Sennheiser s 12 reproduktormi a výkonom 390 W. Dlhodobo považujem za špičku v tomto smere audiosystémy Burmester v Mercedesoch, no Sennheiser sa naň výrazne doťahuje a v rámci koncernu je jednoznačne to naj.
V Terramare ma tiež zaujalo ambientné podsvietenie, ktoré môže byť viacfarebné, čím sa Španieli opäť líšia od koncernu a ich fádnych jednofarebných pásikov. Podsvietenie v tomto prípade vyzerá naozaj prémiovo a opäť dotvára už tak športový charakter auta.
Športové sedadlá čalúnené alcantarou poskytujú výbornú oporu pri dynamickej jazde a sú pohodlné aj na dlhších trasách. Volant s integrovaným ovládaním režimov jazdy a tlačidlom štartovania motora opäť dodáva Terramaru športový charakter. Dostatok miesta je aj vzadu, koniec koncov, proporčne ide stále o veľmi podobné auto VW Tiguan.
Cupra Terramar je najštýlovejšie rodinné SUV z koncernu VW
265 koní s umelým zvukom
Pod kapotou Terramaru VZ pracuje dobre známy motor EA888 štvrtej generácie – dvojlitrový benzínový štvorvalec TSI s výkonom 265 koní (195 kW) a krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých štyroch kolies (4Drive). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za pôsobivých 5,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 243 km/h.
Jazdné režimy umožňujú prispôsobiť charakteristiku vozidla podľa preferencií vodiča. Režim Cupra prináša ostrejšie reakcie motora, tuhšie nastavenie podvozku a presnejšie riadenie. Musím povedať, že rozdiely v nastavení celého auta boli naozaj citeľné, najmä ak si porovnám skok z režimu Comfort do režimu Cupra. Terramar v najostrejšom režime jazdí ako nejaký hot-hatch a nie ako priestranné rodinné SUV.
Adaptívne tlmiče (DCC) zabezpečujú výbornú rovnováhu medzi komfortom a športovou jazdou. Auto pôsobí agilne aj napriek svojej hmotnosti 1 798 kg. Riadenie je presné a dobre vyvážené, vodič presne vie, čo sa deje medzi kolesami a asfaltom.
Daň za výkon a pohon všetkých kolies
Cupra Terramar VZ sa prezentuje ako dynamické SUV, čo sa samozrejme odzrkadľuje aj na spotrebe. V mestskom prostredí som zaznamenal spotrebu 11,6 litra na 100 kilometrov. Táto hodnota je síce vyššia, no treba brať do úvahy chladnejšie počasie a fakt, že jazda pozostávala prevažne z kratších trás, kde motor nemal dostatok času na optimálne zohriatie.
Na diaľnici sa však situácia výrazne zlepšila. Pri ustálenej rýchlosti 130-135 km/h si Terramar vypýtal 8,7 litra na 100 kilometrov. Na SUV s výkonom 265 koní a pohonom všetkých štyroch kolies ide o slušnú hodnotu, aj keď ostatné ponúkané motorizácie na tom budú určite lepšie.
Spotreba však naplno odráža charakter vozidla. Aj ja som s ním jazdil dynamickejšie než jazdím obvykle, ale samotné auto k tomu vodiča doslova nabáda. Jedným z mála sklamaní je však umelý zvuk motora vychádzajúci z reproduktorov. Pri aute tejto kategórie by som očakával autentický zvuk motora namiesto syntetického „burácania“. Viem, že dvojlitrový štvorvalec toho hluku veľa nenarobí, no toto nie je práve najideálnejšie riešenie.
Záver
Cupra Terramar VZ je pre podľa mňa dokonalé SUV, ktoré spája športový charakter s praktickosťou každodenného používania. Jeho silný benzínový motor ponúka dynamický zážitok z jazdy, zatiaľ čo interiér poskytuje vysoký komfort a moderné technológie. Spotrebou paliva ma síce až tak neohúril, no je to daň za 265 koní pod kapotou. Ja osobne by som ale radšej siahol po plug-in hybridnej verzii, ktorá na elektrinu prejde viac ako 100 km na jedno nabitie.
Terramar VZ je ale dôkazom, že Cupra vie vytvoriť auto praktické auto, ktoré má dušu a charakter. Auto, ktoré nie je fádne a nestráca sa medzi desiatkami ďalších konkurentov. Auto vhodné pre rodiny aj nadšencov dynamickej jazdy.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pochoval ho trend na trhu. Volvo ukončí výrobu ikonického kombi, rozlúči sa štýlovo
Bude to najnebezpečnejšia scéna všetkých čias? Najnovší diel Mission: Impossible dostal novú ukážku
ŠÚKL varuje pred nebezpečným paracetamolom. Ľudia podľahli smrteľnému návodu zo sociálnej siete
Kuriózna nehoda Cybertrucku zosmiešnila Muskove slová. Auto „sa zbláznilo" na rovnej ceste
Kolaps ľudskej spoločnosti príde nečakane skoro. Vedcov vystrašil počítač s realistickou predpoveďou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci priniesli revolučný objav v boji proti šedinám. Látku nájdeš v bežných potravinách
Spánková poradkyňa Zuzana: Čím viac sa snažíme zaspať, tým je to náročnejšie (PREHĽAD)
Marián vymenil IT kariéru na Slovensku za farmu vo Vietname. Z dovolenky sa nikdy nevrátil a pestuje tu výnimočnú kávu
AKTUÁLNE: Horiaci muž z Gelnice zomrel v nemocnici. Na povrch vyplávali nové informácie
Hlina reaguje na výstavbu vodnej nádrže Málinec: „Taraba je skrachovaný podnikateľ, nech vysvetlí, čo je za tým“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zdražovanie ešte neskončilo. Slováci si priplatia za ďalšie nákupy, americký gigant reaguje na vládu
- Heslá a údaje Slovákov sú na predaj. Hackeri napadli obľúbenú aplikáciu a získali údaje 20 miliónov ľudí
- Slováci si zbytočne priplácajú za diaľničnú známku. Existuje len jeden spôsob, ako neminúť ani cent navyše
- ISS čaká tragický koniec. Poznáme termín štartu novej vesmírnej stanice, bude obrovská
- Otestuješ rok života na Marse či Mesiaci. NASA ti zaplatí slušné peniaze, stačí splniť pár podmienok
-
- Heslá a údaje Slovákov sú na predaj. Hackeri napadli obľúbenú aplikáciu a získali údaje 20 miliónov ľudí
- Slováci si zbytočne priplácajú za diaľničnú známku. Existuje len jeden spôsob, ako neminúť ani cent navyše
- Totálna nehoráznosť. Večný spojenec Ruska si z Ukrajiny spravil cvičisko rakiet a Západ nechápe
- Zdražovanie ešte neskončilo. Slováci si priplatia za ďalšie nákupy, americký gigant reaguje na vládu
- Dosahuje rekordné predaje. Elektromobil od Huawei pobláznil ľudí, má obrovský dojazd
-
- Totálna nehoráznosť. Večný spojenec Ruska si z Ukrajiny spravil cvičisko rakiet a Západ nechápe
- Heslá a údaje Slovákov sú na predaj. Hackeri napadli obľúbenú aplikáciu a získali údaje 20 miliónov ľudí
- Veľký zvrat vo vojne: Ukrajina dostane zákernú zbraň, ktorá zničí Rusov v okruhu 2 000 m²
- Majú fantastické parametre za brutálne nízku cenu. Toto sú najlepšie smartfóny do 200 eur
- Slováci si zbytočne priplácajú za diaľničnú známku. Existuje len jeden spôsob, ako neminúť ani cent navyše
Pomocou AI sa snažia porozumieť ľudskému správaniu. Slovensko-americký startup získal miliónovú investíciu
Mysleli si, že mu niekto hackol účet. Emmanuel Macron oklamal videom celý summit
Umelú inteligenciu chce dostať pod kontrolu. Microsoft zakladá dôležitú inštitúciu
Vyzerá presne ako ty. Na videohovory už nepotrebuješ kameru, táto AI ťa uveriteľne nahradí
Pokryje 25 % jej ročnej spotreby. Slovenská nemocnica spustila solárnu elektráreň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci priniesli revolučný objav v boji proti šedinám. Látku nájdeš v bežných potravinách
Spánková poradkyňa Zuzana: Čím viac sa snažíme zaspať, tým je to náročnejšie (PREHĽAD)
Marián vymenil IT kariéru na Slovensku za farmu vo Vietname. Z dovolenky sa nikdy nevrátil a pestuje tu výnimočnú kávu
AKTUÁLNE: Horiaci muž z Gelnice zomrel v nemocnici. Na povrch vyplávali nové informácie
Hlina reaguje na výstavbu vodnej nádrže Málinec: „Taraba je skrachovaný podnikateľ, nech vysvetlí, čo je za tým“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené