Nová, čistejšia éra letectva je takmer tu. Najväčší Airbus sa preletel na stolovom oleji
Letectvo, ktoré je zodpovedné za vyše 2 % globálnych emisií a približne 12 % emisií z dopravy, môže už čoskoro vstúpiť do úplne novej a oveľa čistejšej éry. Naznačuje to obrovský Airbus A380, ktorý sa vôbec po prvý raz preletel s použitím výlučne biopaliva v podobe stolového a použitého oleja, informuje NewAtlas.
Zníženie emisií o vyše 70 %
Airbus A380 vykonal trojhodinový let z francúzskeho letiska v Toulouse, na ktorom následne opäť pristál, 28. marca a deň na to si to namieril do letiska Nice. Testy dopadli skvele a Airbus sa spolieha na správu Waypoint 2050, podľa ktorej môžu udržateľné letecké palivá (SAF) znížiť emisie segmentu o 53 až 71 %.
Už dnes sú všetky komerčné lietadlá Airbus certifikované pre lety s palivom, ktoré je až do 50 % tvorené práve SAF, pričom sa spoločnosť snaží získať certifikáciu na prevádzku s palivom tvoreným výlučne udržateľnými biopalivami.
Airbus A380 unesie až cez 500 pasažierov a firma ich predala už vyše 250. Špeciálne biopalivo bolo vyrobené v Normandii z použitých stolových a iných olejov, kde ho zbavili nečistôt a premenili na palivo podobné nafte.
Dokázali to pomocou hydroúpravy, ktorá dokáže premeniť na podobné palivo aj biomasu z dreva či kukurice, píše PopularMechanics.
Odskúša aj vodíkové motory
Testy vykonal špeciálne upravený Airbus A380, ktorý nesie názov ZEROe a okrem biopaliva má v budúcnosti odskúšať aj motory spaľujúce vodík, ktorými je možné dostať emisie skleníkových plynov prakticky na nulu – za predpokladu ekologickej výroby vodíka.
Vodík dokáže byť skutočne čistým palivom, avšak v letectve predstavuje svoje vlastné, špecifické problémy. Plynný vodík je totiž riedky a zaberie veľa miesta, čo nie je v porovnaní s energetickou hustotou klasického leteckého paliva práve potešujúce.
[Press Release] CFM and @Airbus to pioneer #hydrogen combustion technology by signing an agreement to work together on a hydrogen demonstration program that will take flight around the middle of this decade. #ClearAmbition https://t.co/l2qLc3hhyc@SafranEngines @GEAviation pic.twitter.com/1gfMXirffz
— CFM International (@CFM_engines) February 22, 2022
Rakety tento problém riešia skvapalneným vodíka, kvôli čomu je ale nutné ho kryogenicky ochladiť na hrôzostrašných -250 °C. Kým prvý stupeň rakety spáli všetko svoje palivo v priebehu niekoľkých minút, v lietadle musí vodík zotrvať po dobu niekoľkých hodín.
Airbus A380 však zatiaľ aj naďalej používa turbínové motory Rolls-Royce Trent 900. Ich najsilnejšia verzia dosahuje ťah 374 kN a váži cez 6 ton, pričom schopnosť použitia biopaliva v týchto technologických zázrakoch je skvelým krokom vpred.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Megaprojekt v Saudskej Arábii sa môže zmeniť na fiasko dekády: Mesto budúcnosti čelí problému
Z odpadu vyrobia užitočnú chemikáliu. Vedci našli najlepšie využitie použitých solárnych panelov
Vedci našli v Afrike energetický zázrak. Podceňovaný zdroj energie má famóznu efektivitu
Horúčavám odzvonilo. Vedci našli geniálne riešenie ako schladiť mestá
Vyriešili jeden z najväčších problémov ľudstva. Nová technológia navždy skoncuje s plastom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hranica 120 rokov je reálna, tvrdí neurovedkyňa. Kľúčom k dlhovekosti sú tri jednoduché návyky
Slováci so stresovým hormónom plnia ambulancie. „Telo bez neho nevie fungovať,“ varuje endokrinologička
ESET zarobil 100 miliónov, firma zmenila vlastnícku štruktúru. Hlási tržby cez 690 miliónov eur
Migréna má svojich spojencov v bežných potravinách. Už malé množstvo stačí na spustenie zápalových reakcií
„Nechceme byť ako Rusko.“ Zelenskyj podpísal kontroverzný zákon, Ukrajinci vyšli do ulíc
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
- Škoda všetkých prekvapila. Nové EV s dojazdom 520 km bude chcieť každý, ale dostane ho len pár vyvolených
Kataster napadli pred pol rokom, no odpovede stále chýbajú. Štát o útoku mlčí a verejnosť tápe
Technologický gigant zarába ako nikdy. SAP v druhom štvrťroku zvýšil zisk o 37 %
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu nakúpi zbrane za vyše 2 miliardy eur
Pred 10 rokmi vyvolala obrovský ošiaľ. Táto planéta stále vzbudzuje nádej na „druhú Zem“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP