Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Od vyradenie legendárneho nadzvukového lietadla SR-71 Blackbird z prevádzky prešlo už viac ako 20 rokov a doteraz sa zaň nepodarilo nájsť náhradu. Ako ale upozorňuje Interesting Engineering, Spojené štáty sa pripravujú na kritický test prototypu SR-72, nástupcu tohto jedinečného špionážneho stroja, ktorého sa môže svet dočkať už čoskoro.

Po prvý raz vzlietne

SR-72, na ktorom pracuje americká spoločnosť Lockheed Martin už najmenej od roku 2007, sa má po prvý raz dostať do vzduchu v roku 2025. Ako prvé zmienky, tak aj informácie o plánovanom teste sú zatiaľ len špekulácie, keďže ide o nesmierne dôležitý a drahý projekt, ktorého detaily sú udržiavané do značnej miery v tajnosti.

Jeho maximálna rýchlosť má prekonávať až 6 400 km/h, čím sa stane najrýchlejším lietadlom na svete a s najväčšou pravdepodobnosťou bude mať na starosti podobné aktivity, ako jeho predchodca.

Priamo nad nepriateľským územím však, aspoň čo sa týka Ruska alebo Číny, zrejme lietať nebude vzhľadom na pokročilejšie detekčné technológie.

Lockheed Martin

Rýchlosť však nie je všetko a zatiaľ nie je jasné, či bude mať tento stroj aj stealth vlastnosti, ktoré by mu umožnili nepozorovane sa dostať aj nad územie nepriateľa s pomerne pokročilými armádnymi technológiami. Očakáva sa však, že bude SR-72 vybavený aj technológiou HSSW, ktorá mu umožní útočiť na ciele nachádzajúce sa v príliš nebezpečných oblastiach – na rozdiel od svojho predchodcu totiž nepotrebuje pilota, keďže ide o dron.

Komplikovaná technika

Predchodca SR-71 Blackbird štartoval len s čiastočne naplnenými nádržami, čo zabezpečilo bezpečný štart. Nasledovalo doplnenie paliva pomocou špeciálneho Boeingu KC-135Q Stratotanker (všetko už počas letu). Išlo o upravenú verziu KC-135, ktorá dokázala dočerpať palivo pre Blackbird pri svojej takmer maximálnej rýchlosti s minimálnou nestabilitou.

Čoskoro aj v prevádzke

Ak pôjde všetko hladko, už v roku 2030 sa môže nachádzať SR-72 v prevádzke. Rozmermi a mierne aj vzhľadom pritom pripomína svojho predchodcu, avšak takmer určite použije revolučné prúdové motory, bez ktorých nedokáže dosiahnuť dostatočnú rýchlosť a zároveň efektivitu.

Kedy sa tieto detaily svet dozvie je zatiaľ otázne, keďže budú mnohé z nich aj po uvedení do prevádzky utajované. Lietadiel schopných letieť hypersonickou rýchlosťou je však vo vývoji viacero a niektoré z nich sú dokonca aj dopravné a civilné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú