V hernom svete sa dlhé týždne nepísalo o ničom inom ako o Cyberpunk 2077 a to predovšetkým v súvislosti so zlým technickým stavom hry na starých konzolách. Pri pohľade do hernej histórie však nejde o žiadny výnimočný stav a svoj kalich horkosti si do dna vypili aj vývojári ďalších očakávaných hier. Toto je osem z nich, ktoré nám utkveli v pamäti.

Assassin’s Creed: Unity (2014)

Fanúšikovia série Assassin’s Creed sú už dobre zvyknutí na technické prešľapy, ktorými sú obrovské herné svety v čase vydania preplnené, no Ubisoft v roku 2014 zaskočil aj tých najvernejších priaznivcov značky. Technický stav dielu Unity, zasadeného do čias francúzskej revolúcie, bol jedným slovom katastrofálny a stal sa terčom ostrej kritiky aj škodoradostných vtipov.

Najpamätnejšie momenty zahŕňajú chodenie po vzduchu, náhle prepady pod zem, chýbajúce tváre NPC alebo časté prepady textúr, vynechať nemožno ani problémy s kooperáciou, na ktorej bol nový Assassin’s Creed vďaka dvojici ústredných postáv postavený.

Kritika hráčov bola o to silnejšia, že Unity prišiel po excelentnom diele Black Flag, navyše bol vydaný exkluzívne na novú konzolovú generáciu, od čoho si hráči sľubovali vyšperkovaný technický stav a nádhernú grafiku. Dočkali sa však presného opaku.

Tony Hawk Pro Skater 5 (2015)

Športová herná legenda Tony Hawk Pro Skater sa tento rok dočkala remaeku excelentných prvých dvoch dielov, ktorý si odnášal vynikajúce hodnotenia od kritikov aj samotných hráčov. Presne opačný príbeh sa však písal v roku 2015, kedy vyšiel piaty diel populárnej skateboardovej série.

Vývoj bol kvôli končiacim právam uponáhľaný a trval iba niekoľko mesiacov, slabučkej kvality si bol vedomý aj vydavateľ Activision, ktorý chcel Tonyho Hawka vydať v tichosti a bez veľkej reklamnej kampane. Tony Hawk 5 bol pri vydaní v takom zlom stave, že bez prvého patchu obsahoval iba tutoriál a editor parku.

Nepomohli však ani „hot fixy“ zo strany vývojárov a v hre prakticky neexistovala oblasť, ktorá by si od kritikov odnášala chválu. Dizajn úrovní bol doslova príšerný, herný svet pôsobil prvoplánovo, grafika bola zastaralá a prirodzene nepôsobilo ani ovládanie postáv. To sa však ukázalo ako nič oproti odfláknutému technickému stavu, fyzike postáv a celému zástupu kritických chýb, ktoré titul robili nehrateľným.

Activision sa za zlyhanie ospravedlnil a sľúbil vlastníkom hry bezplatné DLC ako útechu za spôsobené problémy, nič to však nezmenilo na tom, že piaty diel Tonyho Hawka je jednou z najhorších hier, aké boli v posledných rokoch vydané.

Batman Arkham Knight (2015)

Množstvo PC hráčov sa pri súčasných nárekoch hráčov ohľadom technického stavu Cyberpunk 2077 na starých konzolách len pousmeje. Na počítačoch totiž zbabrané konzolové porty nebývajú  žiadnou výnimkou a našli by sme celý zástup titulov, ktoré pri vydaní na PC disponovali otrasným technickým stavom.

Jedným z najpamätanejších z nich je Batman: Arkham Knight, ktorý bol na PC v čase vydania prakticky nehrateľný. Drastické padanie snímkovania bolo len vrcholom ľadovca, postavy sa prepadávali pod herný svet, hra trpela množstvom kritických chýb, ktoré spôsobovali jej náhle vypínanie.

Technický stav sa ukázal byť tak nedostatočný, že Batman bol kompletne stiahnutý zo Steamu a vydavateľ Warner Bros. ponúkol bezpodmienečné vrátenie peňazí všetkým hráčov, a to bez ohľadu na herný čas. Hra sa na Steame objavila o štyri mesiace neskôr v podstatne lepšom stave.

No Man’s Sky (2016)

No Man’s Sky je exemplárnym príkladom toho, ako veľmi môže hru na kolená zraziť masívny hype médií a fanúšikov. Hra, za ktorou stálo malé vývojárske štúdio Hello Games, bola oznámená v roku 2013 a sľubovala neopakovateľné vesmírne dobrodružstvo spojené s objavovaním planét, ich ekosystémov, jedinečnej fauny a flóry, ktoré náhodne generoval algoritmus hry.

Tvorca hry Sean Murray v médiách viackrát spomenul, že No Man’s Sky bude nekonečnou hrou s nekonečným množstvom možností a nulovým stereotypom. O to prekvapivejšie sa v roku 2016 ukázala verzia s hry, s ktorou autori na trh vyrukovali.

O unikátnosti nemohlo byť ani reči, hra bola nudná, trpela opakujúcimi sa základnými mechanikami a rozdiely medzi planétami boli iba kozmetické. V oblasti predajov išlo o ohromný úspech, pri hráčskej spokojnosti sa však písal presne opačný príbeh a štúdio Hello Game sa ocitlo pod ostrou paľbou kritiky.

Ku cti vývojárom slúži, že sa na podporu hry nevykašľali, svedomite sa jej venovali a postupne ju skutočne prispôsobili obrazu, ktorý hráčom sľubovali. Dôkazom je napríklad aj ocenenie z prestížneho herného galavečera Game Awards 2020, odkiaľ si No Man’s Sky odniesla prvenstvo v kategórii Najlepšia hra s neustále doplňujúcim sa obsahom.

Star Wars Battlefront II (2017)

Spoločnosť Electronic Arts sa medzi hráčmi už dlhodobo neteší dobrej povesti, vlastne by sa dalo povedať, že ide o možno najneobľúbenejšieho herného vydavateľa súčasnosti. Vo veľkej miere za to môžu aj mikrotransakcie, ktorými americký gigant húfne zapĺňa hry pod svojou značkou.

Nie je sa čomu diviť. Za posledný štvrťrok roka 2019 podľa Gamespot spoločnosť na mikrotransakciách zarobila viac ako miliardu dolárov, po platenom doplnkovom obsahu v hrách je očividne veľký dopyt.

S druhým dielom Star Wars Battlefront to však v roku 2017 v EA prepískli a len máloktorá hra v histórii si od hráčov vyslúžila takú obrovskú vlnu kritiky. Dôvodom boli práve neslávne známe loot boxy, ktoré však neponúkali len kozmetické úpravy, ale zásadne zvýhodňovali platiacich hráčov a odomykali im ako silnejšie zbrane a možnosti ich úprav, tak aj legendárne postavy zo Star Wars univerza.

Na ich odomknutie museli hráči, ktorí za hru v deň vydania dali 60 eur, v hre stráviť desiatky až stovky hodín, čo sa neobišlo bez odozvy. Vydavateľ sa po nie príliš vydarenej počiatočnej komunikácii nakoniec za podobný systém ospravedlnil a loot boxy z hry stiahol.

Fallout 76 (2018)

Nepodarok, bugfest, nudný a nefunkčný bordel“. Aj týmito prívlastkami bol po svojom vydaní hráčmi častovaný Fallout 76. Hra pri uvedení na trh neponúkala prakticky nič, čo by vybočovalo z hlbokého priemeru a časť hernej komunity uštipačne konštatovala, že najlepšie na Fallout 76 je, že sa dá odinštalovať.

Fallout 76 bol zo strany Bethesdy po technickej stránke obrovským prešľapom a aj keď vývojári mnohými záplatami najväčšie neduhy odstránili, titul bol odsúdený na zánik a stal sa z neho komerčný prepadák. Nešlo však len o zlý technický stav, na to sme si už pri hrách od Bethesda predsa len zvykli.

Autori namiesto kajania na sociálnych sieťach vystupovali agresívne, zavádzali hráčov, hra bola preplnená mikrotransakciami a za peniaze ponúkala predmety, ktoré platiacich zákazníkov značne zvýhodňovali.

Niektoré z patchov navyše namiesto riešenia chýb spôsobovali ešte viac problémov. Aby toho nebolo málo, k slovu sa dostali aj hackeri, ktorí vybielili stovky herných účtov. Spomenuli sme platené ročné členstvo za 120 eur?

Anthem (2019)

Spomínaš si ešte, keď štúdio BioWare vydávalo jeden hit za druhým a ich hry posúvali hranice RPG žánru? Baldur’s Gate, Mass Effect, Dragon Age: Origins či Star Wars: KOTOR dodnes patria k masovo oslavovaným titulom, ktoré ani s odstupom času nestratili nič zo svojho čara. Pod správou EA sa však BioWare príliš nedarí a kvalita posledných titulov kanadského štúdia je skôr podpriemerná.

To dokazuje nielen rozporuplne prijatý Mass Effect: Andromeda, ale predovšetkým online akcia Anthem, vydaná len vo februári minulého roka. Odvtedy už na hru prakticky všetci zabudli a nie je sa čomu diviť. Anthem trpel nedostatkom obsahu, nedokázal predstaviť nič nové, čo by akciechtiví hráči nevideli u konkurencie, navyše hrateľnosť zrážal aj mizerný technický stav.

Vývojári si sypali popol na hlavu, sľubovali nový obsah, dokonca prišli správy aj o rozsiahlych prácach na prekopaní celej hrateľnosti, otázne je, či o to ešte niekto stojí a nie je to len ďalšie mrhanie časom kedysi renomovaného herného štúdia.

WWE 2K20 (2019)

Ak by bol nový wrestlingový ročník vydaný ako paródia, zvládol by to na výbornú. Tvorcovia z 2KGames to však s WWE 2K20 minulý rok s vydaním hry mysleli smrteľne vážne a za totálny odpad a nedorobok sa od hráčov nebáli vypýtať sumu plnohodnotnej AAA hry.

Absurdné neprirodzené pohyby zápasníkov, preskakujúce textúry, kolízia s objektmi, chýbajúce končatiny alebo rovno celá tvár herných postáv, zasekávanie v lanách, postavy miznúce pod ringom, nekonečné (doslova) načítavanie obrazovky.

Výraz „bugfest“ bol v prípade WWE 2K20 nanajvýš nedostačujúci a je až zarážajúce, ako sa niečo v takom zlom technickom stave vôbec mohlo dostať do obchodných regálov. Wrestlingová herná značka sa stala terčom posmeškov a internet vo veľkom zaplavili obrázky znetvorených zápasníkov.

Do smiechu už nebolo majiteľom hry, ktorí za ňu v deň vydania zaplatili desiatky eur a opäť vyvolali diskusiu, či sa v dnešnej dobe vôbec oplatí hry predobjednávať v predstihu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom