Vodič, ktorý si nastavoval stierače prostredníctvom dotykovej obrazovky v Tesle Model 3 zišiel z vozovky a jeho vozidlo narazilo do niekoľkých stromov. Nemecký súd rozhodol, že tým porušil zákon, na základe ktorého dostal pokutu 200 € a zákaz šoférovania na jeden mesiac, informuje InsideEVs.

Nastavovanie rôznych funkcií v aute je čoraz viac možné výlučne cez prostredníctvom dotykových obrazoviek. Zároveň je používanie multimédií počas jazdy zakázané a pokutované takmer vo všetkých krajinách. Na tento rozpor najnovšie doplatil nemecký vodič, ktorý počas jazdy nastavoval rýchlosť stieračov, skončil mimo cesty a nemecké súdy ho za to pokutovali.

Nehoda sa stala ešte v marci 2019 a podľa rozsudku uzneseného v auguste 2019 bol vodič povinný zaplatiť pokutu vo výške 200 €, pričom dostal zákaz viesť motorové vozidlá po dobu jedného mesiaca. Podľa súdu je dotyková obrazovka v Tesle elektronické zariadenie, ktorých používanie je počas jazdy zakázané.

Vodič síce súdu oponoval, že toto nastavenie robil v „bezpečnostnom ovládacom paneli“, Vyšší krajský súd v Karlsruhe tieto argumenty nebral do úvahy a zamietol odvolanie proti rozsudku, pričom uviedol, že vodič je vinný, nakoľko nevenoval jazde dostatočnú pozornosť, informuje AutoMotorSport.

Sú dotykové obrazovky skutočne tým správnym smerom vývoja automobilov?

Tento rozsudok vyvoláva ešte väčšmi debatu o dotykových obrazovkách v automobiloch. Vidíme ich čoraz viac, pričom je veľmi pravdepodobné, že o pár rokov už automobil bez dotykovej obrazovky neuvidíme. Ich používanie a bezpečnosť je však diskutabilná, čo potvrdzuje aj tento prípad.

Zostáva teda otázkou, či by základné funkcie, ako napríklad spomínané nastavenie stieračov, skutočne nemalo byť možné ovládať výhradne pomocou hardvérových prvkov. Zvyšné funkcie, ktorých nastavovanie nie je nevyhnutné počas jazdy a neovplyvňujú koncentráciu vodiča, by tým pádom aj naďalej mohli byť inštalované do dotykových obrazoviek.

Nenechaj si ujsť
Pozri si video hrozivej nehody Tesly Model X s autom, ktoré to v plnej rýchlosti napálilo do zadnej časti

Avšak na obranu Tesly treba uznať, že vodič Tesly si mohol nastaviť automatické stieranie, alebo ich rýchlosť nastaviť pomocou hlasového ovládania. Tesla teda ponúka rôzne možnosti nastavenia stieračov, ktoré neodvracajú vodičovu pozornosť od bezpečnej jazdy.

Ako vníma slovenský polícia smartfóny a ovládanie infotainmentu v autách?

Funkcie pre ladenie rádia, ovládanie klimatizácie, nastavovanie teploty v interiéri a množstvo ďalších sa stali súčasťou systémov, ktoré je možné ovládať dotykom. A práve tu si zrejme povieš, prečo polícia tak intenzívne rieši smartfóny za volantom, keď ovládanie infotainmentu cez dotykovú obrazovku rovnako odpútava pozornosť vodiča?!

V tomto smere sa podľa nedávnych zmien v zákone jasne definuje to, čo vodič môže a nemôže robiť za volantom. Vo všeobecnosti sa pri mnohých nehodách hovorí o „nevenovaní pozornosti vodiča“, ktorý počas jazdy robil to, čo podľa zákona nemal. Mnohí môžu tiež oponovať, že smartfón nepoužívali, ale ho iba držali v ruke. Klasická výhovorka mnohých šoférov polícii čiastočne „zväzuje ruky“, a preto došlo na úpravu definície pojmov, ktoré jednoznačnejšie určujú zakázanú činnosť za volantom.

„V § 4 ods. 2 písm. m) sa slová „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ nahrádzajú slovami „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“.

Z dôvodu nejednoznačnosti výkladu pojmu používať telefónny prístroj alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla a častou situáciou v praxi, kde vodiči oponujú, že nepoužívali telefónny prístroj, len ho držali v ruke (zdĺhavé a náročné objasňovanie skutku) sme navrhli jednoznačné zákonné vyjadrenie zákazu držať v ruke telefónny prístroj, a to aj jeho prípadnej inej obsluhy.

Uvedené platí rovnako pre telefónny prístroj, ako aj pre iné obdobné zariadenie, predovšetkým hovorové alebo audiovizuálne záznamové zariadenie (napríklad kamera). Obsluhovaním takýchto zariadení, resp. vykonávaním inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla sa však nemá na mysli vykonanie jednoduchých úkonov napríklad zvýšenia hlasitosti rádia, či zapnutie klimatizácie jedným stlačením; naopak, ak by sa malo jednať už o zdĺhavejšie procesy (ladenie staníc, zadávanie cieľa cesty do navigácie), takáto činnosť je už pre vodiča počas jazdy zakázaná.

Naopak, ak sa tieto zariadenia ovládajú prostredníctvom doplnkových funkcií na uľahčenie obsluhy týchto zariadení (multifunkčný volant), takáto činnosť neodpútava pozornosť vodiča natoľko, aby bola kvalifikovaná ako porušenie zákona,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa Prezídia PZ, pplk. Ing. Denisa Bárdyová.

Čo z toho vyplýva? Vodič si počas jazdy teda môže prepnúť svoju obľúbenú rádiostanicu, avšak nie ladiť rádio, môže klimatizáciu zapnúť, ale nehrať sa s detailnými nastaveniami. Jednoducho povedané, základné úkony sú dovolené, ale dlhodobejšie ovládanie funkcií, ktoré výrazne odpútava pozornosť, je zakázané.

Pošli nám TIP na článok



E-autá