Nemecký súd dal pokutu vodičovi, ktorý si počas jazdy na Modeli 3 nastavoval stierače
Vodič, ktorý si nastavoval stierače prostredníctvom dotykovej obrazovky v Tesle Model 3 zišiel z vozovky a jeho vozidlo narazilo do niekoľkých stromov. Nemecký súd rozhodol, že tým porušil zákon, na základe ktorého dostal pokutu 200 € a zákaz šoférovania na jeden mesiac, informuje InsideEVs.
Nastavovanie rôznych funkcií v aute je čoraz viac možné výlučne cez prostredníctvom dotykových obrazoviek. Zároveň je používanie multimédií počas jazdy zakázané a pokutované takmer vo všetkých krajinách. Na tento rozpor najnovšie doplatil nemecký vodič, ktorý počas jazdy nastavoval rýchlosť stieračov, skončil mimo cesty a nemecké súdy ho za to pokutovali.
Nehoda sa stala ešte v marci 2019 a podľa rozsudku uzneseného v auguste 2019 bol vodič povinný zaplatiť pokutu vo výške 200 €, pričom dostal zákaz viesť motorové vozidlá po dobu jedného mesiaca. Podľa súdu je dotyková obrazovka v Tesle elektronické zariadenie, ktorých používanie je počas jazdy zakázané.
Vodič síce súdu oponoval, že toto nastavenie robil v „bezpečnostnom ovládacom paneli“, Vyšší krajský súd v Karlsruhe tieto argumenty nebral do úvahy a zamietol odvolanie proti rozsudku, pričom uviedol, že vodič je vinný, nakoľko nevenoval jazde dostatočnú pozornosť, informuje AutoMotorSport.
Sú dotykové obrazovky skutočne tým správnym smerom vývoja automobilov?
Tento rozsudok vyvoláva ešte väčšmi debatu o dotykových obrazovkách v automobiloch. Vidíme ich čoraz viac, pričom je veľmi pravdepodobné, že o pár rokov už automobil bez dotykovej obrazovky neuvidíme. Ich používanie a bezpečnosť je však diskutabilná, čo potvrdzuje aj tento prípad.
Zostáva teda otázkou, či by základné funkcie, ako napríklad spomínané nastavenie stieračov, skutočne nemalo byť možné ovládať výhradne pomocou hardvérových prvkov. Zvyšné funkcie, ktorých nastavovanie nie je nevyhnutné počas jazdy a neovplyvňujú koncentráciu vodiča, by tým pádom aj naďalej mohli byť inštalované do dotykových obrazoviek.
Nenechaj si ujsť
Pozri si video hrozivej nehody Tesly Model X s autom, ktoré to v plnej rýchlosti napálilo do zadnej časti
Avšak na obranu Tesly treba uznať, že vodič Tesly si mohol nastaviť automatické stieranie, alebo ich rýchlosť nastaviť pomocou hlasového ovládania. Tesla teda ponúka rôzne možnosti nastavenia stieračov, ktoré neodvracajú vodičovu pozornosť od bezpečnej jazdy.
Ako vníma slovenský polícia smartfóny a ovládanie infotainmentu v autách?
Funkcie pre ladenie rádia, ovládanie klimatizácie, nastavovanie teploty v interiéri a množstvo ďalších sa stali súčasťou systémov, ktoré je možné ovládať dotykom. A práve tu si zrejme povieš, prečo polícia tak intenzívne rieši smartfóny za volantom, keď ovládanie infotainmentu cez dotykovú obrazovku rovnako odpútava pozornosť vodiča?!
V tomto smere sa podľa nedávnych zmien v zákone jasne definuje to, čo vodič môže a nemôže robiť za volantom. Vo všeobecnosti sa pri mnohých nehodách hovorí o „nevenovaní pozornosti vodiča“, ktorý počas jazdy robil to, čo podľa zákona nemal. Mnohí môžu tiež oponovať, že smartfón nepoužívali, ale ho iba držali v ruke. Klasická výhovorka mnohých šoférov polícii čiastočne „zväzuje ruky“, a preto došlo na úpravu definície pojmov, ktoré jednoznačnejšie určujú zakázanú činnosť za volantom.
„V § 4 ods. 2 písm. m) sa slová „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ nahrádzajú slovami „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“.
Z dôvodu nejednoznačnosti výkladu pojmu používať telefónny prístroj alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla a častou situáciou v praxi, kde vodiči oponujú, že nepoužívali telefónny prístroj, len ho držali v ruke (zdĺhavé a náročné objasňovanie skutku) sme navrhli jednoznačné zákonné vyjadrenie zákazu držať v ruke telefónny prístroj, a to aj jeho prípadnej inej obsluhy.
Uvedené platí rovnako pre telefónny prístroj, ako aj pre iné obdobné zariadenie, predovšetkým hovorové alebo audiovizuálne záznamové zariadenie (napríklad kamera). Obsluhovaním takýchto zariadení, resp. vykonávaním inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla sa však nemá na mysli vykonanie jednoduchých úkonov napríklad zvýšenia hlasitosti rádia, či zapnutie klimatizácie jedným stlačením; naopak, ak by sa malo jednať už o zdĺhavejšie procesy (ladenie staníc, zadávanie cieľa cesty do navigácie), takáto činnosť je už pre vodiča počas jazdy zakázaná.
Naopak, ak sa tieto zariadenia ovládajú prostredníctvom doplnkových funkcií na uľahčenie obsluhy týchto zariadení (multifunkčný volant), takáto činnosť neodpútava pozornosť vodiča natoľko, aby bola kvalifikovaná ako porušenie zákona,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa Prezídia PZ, pplk. Ing. Denisa Bárdyová.
Čo z toho vyplýva? Vodič si počas jazdy teda môže prepnúť svoju obľúbenú rádiostanicu, avšak nie ladiť rádio, môže klimatizáciu zapnúť, ale nehrať sa s detailnými nastaveniami. Jednoducho povedané, základné úkony sú dovolené, ale dlhodobejšie ovládanie funkcií, ktoré výrazne odpútava pozornosť, je zakázané.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Neviditeľná jazva v tvojom mozgu, ktorú zanechala pandémia, mení tvoje správanie, zistili vedci
„Telo má vlastný systém na likvidáciu rakoviny,“ hovorí popredný lekár. Takto ho aktivuješ
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP