Nemecké mesto nakúpilo desiatky vodíkových taxíkov. Pri priamom porovnaní s elektromobilmi veľmi zlyhávajú
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Japonská automobilka Toyota a taxislužba Best Taxi sprístupnili cestujúcim v Hamburgu 25 áut Toyota Mirai druhej generácie s nulovými emisiami. Do roku 2025 budú všetky taxíky v tomto meste bez emisií.
Nákup ekologických taxi dotuje mesto
Flotila sedanov bola financovaná z dotácie mesta Hamburg v rámci projektu Taxíky budúcnosti, ktorého cieľom je do konca roku 2024 nahradiť všetky taxíky premávajúce v meste za autá s nulovými emisiami. Tento projekt sa začal v apríli 2021, keď sa po meste pohybovalo iba 5 bezemisných vozidiel.
Dodnes získalo taxikársku licenciu celkom 350 elektromobilov, z toho 25 kusov Toyoty Mirai na vodíkový pohon. Hamburské úrady zriadili samostatný fond, z ktorého sa nakúpi celkovo 460 batériových a vodíkových elektromobilov vrátane 60 áut prispôsobených na prepravu osôb na invalidnom vozíku.
Prevádzka vodíkového auta je nákladnejšia
Využívanie vodíkového auta v rámci mestskej taxislužby je pri súčasnom stave infraštruktúry plniacich vodíkových staníc asi jediným rozumným pôsobiskom. Sieť vodíkových čerpačiek je totiž veľmi riedka a väčšinou sa takéto projekty budujú práve v okolí veľkých európskych metropol. Napríklad v Hamburgu sa podľa dát H2 Live sú aktuálne v Hamburgu otvorené 4 vodíkové stanice, pričom jedna z nich hlási technickú poruchu.
Kilogram vodíka sa tu predáva za 13,85 €. Toyota Mirai v reálnych podmienkach spotrebuje v tom najlepšom prípade 1 kg vodíka na 100 km, čiže 100 km jazdy týmto autom stojí takmer 14 €. V prípade nabíjania batériového elektromobilu by prevádzka na 100 km stála podstatne menej. Ceny za nabíjanie v Nemecku sa pohybujú od 35 centov do 60 centov za 1 kWh. Pri priemernej mestskej spotrebe 20 kWh/100 km by za 100 km jazdi elektromobilom zaplatili od 7 € do 12 €.
Aj naďalej navyše platí, že prevádzka vodíkového auta je iba vtedy úplne bezemisná, ak sa auto tankuje zeleným vodíkom, ktorý sa vyrába z elektrolýzou. Najčastejšie však používame takzvaný sivý vodík, ktorý sa získava pri spracovaní ropy a plynu.
Batériový elektromobil je stále výhodnejší
V súčasnosti aj naďalej platí, že prevádzka batériového elektromobilu je efektívnejšia a to z ekonomického aj ekologického hľadiska. Dokazuje to aj prípad, v ktorom sme sa venovali v samostatnom článku a ktorý sa týkal otvorenia novej vodíkovej plniacej stanice v Česku.
Nová vodíková plniaca stanica stála 130 miliónov českých korún (5,49 milióna eur). Stanica dokáže za 24 hodín obslúžiť maximálne 15 vodíkových áut, čo nie je zrovna najviac.
Bežná rýchlonabíjacia stanica na elektromobil dokáže vozidlo doplna nabiť za 30 minút či nanajvýš hodinu. V každom prípade dokáže bežná rýchlonabíjačka denne obslúžiť dvojnásobný počet elektromobilov než vodíková stanica v Prahe.
Zásadný rozdiel je však v cene. Lukas Hatas, prezident českej asociácie elektromobilistov, v komentároch pod príspevkom k otvoreniu plniacej stanice uviedol, že za rovnakú cenu, teda takmer 5,5 milióna eur, by sa dalo postaviť 100 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, ktoré by dokázali obslúžiť až 25 000 elektromobilov.
Rovnaká suma by tiež vystačila na vybudovanie 3 000 pomalších nabíjačiek na parkoviskách pred sídliskami, ktoré by obslúžili až 30 000 elektromobilov. Kapacita jednej takejto vodíkovej stanice vystačí na zhruba 200 vodíkových áut, nakoľko sa predpokladá, že vodíkové auto netankuje každý deň rovnako, ako sa každý deň nenabíja ani elektromobil.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Burkina Faso dočasne pozastavila vysielanie staníc BBC a VoA
Microsoft a matka Googlu Alphabet dosiahli v 1. štvrťroku nečakane silný rast
Boeing má vytiahnuť z problémov. Jeho vesmírna loď štartuje už o pár dní
Kim Čong-un dohliadal na skúšku salvových raketometov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené