Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nekonečný súboj medzi tým, či je v rámci automobilovej dopravy lepší vodík, alebo čistá elektrina, naberá na obrátkach. Posledné vyjadrenia Michaela Liebreicha, zakladateľa BloombergNEF, poukazujú na to, že presadzovanie vodíkových technológií je iba ťah veľkých ropných spoločností, aby spomalili elektrifikáciu celého odvetvia, informuje InsideEVs.

Uznávaný analytik ide proti vodíku

Michael Liebreich nie je len tak hocikto a okrem toho, že založil agentúru BloombergNEF, je tiež uznávaným analytikom, ktorý sa v poslednej dobe vo veľkej miere venuje práve vodíkovým technológiám. Ak by si však čakal, že vodíkové technológie bude naplno podporovať, si na omyle.

Liebreich si totiž myslí, že v niektorých odvetviach je vodík absolútne neefektívny a mal by sa v nich úplne prestať používať. Na Twitter dokonca pridal aj tabuľku efektivity vodíkových technológií v jednotlivých odvetviach a ako už zrejme tušíš, využívanie vodíka v osobnej doprave sa nachádza na samom chvoste.

Jedinými odvetviami dopravy, kde by bol vodík ešte dostatočne efektívny, je lodná a letecká doprava, relatívne dobre by však fungoval aj pri vlakovej doprave. Naopak osobné autá, mestské doručovacie dodávky či ekologické palivá na báze vodíka sú podľa Liebreicha úplným nezmyslom.

V tomto smere by sa radšej mali politici a automobilky sústrediť na rozvoj a podporu batériových elektromobilov, ktoré sú efektívnejšie a aktuálne omnoho viac zabehnuté.

Úplným nezmyslom je napríklad využívanie vodíka na vykurovanie domácností, fabrík a tiež aj v cestnej nákladnej doprave. Liebreich teda vodík nezavrhuje, no podľa jeho názoru by sa mal využívať iba tam, kde to má zmysel a kde je dostatočne efektívny.

Ropné spoločnosti tlačia na politikov

Prečo sa teda vodíku v rámci osobnej automobilovej dopravy aktuálne venuje toľká pozornosť a štáty po celom svete rozvíjajú vodíkovú infraštruktúru? Odpoveď je podľa Liebreicha veľmi jednoduchá. Ako uviedol magazín ReCharge, za všetkým stoja veľkí hráči a aktuálne najväčší producenti vodíka – ropné spoločnosti.

Väčšina vodíka sa aktuálne vyrába pri rafinácii ropy. Ropné spoločnosti tak majú z vodíka ďalší zdroj príjmu a za druhé, ak by po planéte jazdili už iba batériové elektromobily, nebolo by treba klasické palivá, tým pádom by rafinérie nemali pre koho produkovať benzín, bez čoho by nevznikal ani vodík.

NEPREHLIADNI
Firma košického podnikateľa šokuje, skúsi revolučný plán. Za 6 miliárd postaví impérium vodíkových kamiónov

Ich cieľom tak má byť iba oddialenie elektrifikácie, čím pomalší bude nástup elektromobilov, tým dlhšie budú po cestách jazdiť aj klasické spaľováky, prípadne vodíkové autá, ktoré im teda tiež vyhovujú viac, než batériové.

U nás je vodík ešte iba „v plienakch“

Slovensko sa ešte len pripravuje na príchod vodíka do osobnej dopravy. Minister hospodárstva Richard Sulík už informoval o vybudovaní prvých dvoch čerpacích staníc a zároveň bolo pri tejto príležitosti odhalené aj prvé vodíkové auto, ktoré sa bude na našom trhu predávať.

Slovenská inovačná a energetická agentúra taktiež vyhlásila verejné obstarávanie na prvé dve vodíkové stanice, ktoré majú vyrásť a fungovať už na jeseň tohto roka. Obe stanice majú byť určené na dočerpanie vodíka pre osobné automobily aj autobusy na vodíkový pohon. Ako bolo avizované, prvé vodíkové stanice majú byť lokalizované v Bratislave a v Košiciach.

Jedna z nich však má byť mobilná a pripravená na operatívny presun, pričom vodík budú môcť vodiči do vozidiel dočerpať tlakom 350 barov. V druhom prípade pôjde o trvalú vodíkovú čerpaciu stanicu, ktorá poskytne pre čerpanie vodíka tlak 700 barov. Tá bude umiestnená v Bratislave.

Toyota

Už keď sme na začiatku júna vyhlásili verejné obstarávanie na vodíkové dopravné prostriedky, avizovali sme, že budeme obstarávať aj čerpacie stanice na vodík. Ak chceme jazdiť ekologicky, je nevyhnutné vybudovať celú vodíkovú infraštruktúru. Pri podpore vodíkovej mobility to bude podobné, ako keď na Slovensko prišli prvé batériové elektromobily.

Tiež spočiatku nemali nabíjacie stanice, potom ich bolo veľmi málo a dnes už sú takmer všade. Tieto vodíkové čerpacie stanice by mali byť prvými lastovičkami, vďaka ktorým sa zaradíme medzi krajiny EÚ, kde sú takéto stanice bežne dostupné,“ uviedol generálny riaditeľ SIEA Peter Blaškovitš.

Prvé dve vodíkové stanice by mali byť v prevádzke už od 1. októbra tohto roka, pričom budú okrem dopĺňania paliva pre vodíkové autá a autobusy využité aj na odborno-prezentačné účely a získavanie štatistík z ich prevádzky. Úspešný uchádzač, ktorý vzíde z verejného obstarávania, má pritom okrem vodíkových staníc zaistiť aj samotný vodík.

Využívanie vodíka v doprave, ale aj v iných sektoroch hospodárstva má obrovskú budúcnosť. Preto neustále upozorňujeme na to, že je dôležité, aby aj Slovensko bolo súčasťou týchto inovácií.

Za SIEA môžem povedať, že sa budeme usilovať o to, aby si odborná i laická verejnosť osvojila myšlienku, že by aj na Slovensku mohli jazdiť autá, autobusy aj kamióny na vodíkový pohon,“ dodal P. Blaškovitš.

Vo vodíku vidí budúcnosť aj Richard Sulík

Minister hospodárstva, ktorý sa vozí v novej Toyote Mirai, tak aj naďalej vyjadruje veľkú podporu vodíkovému pohonu v autách a že to jeho ministerstvo myslí s touto technológiou skutočne vážne potvrdil už niekoľkokrát. Z plánu obnovy pre elektromobilitu vo výške 51 miliónov pôjde práve časť aj na vybudovanie 3 vodíkových staníc.

Freepik/Toyota/TASR / Pavel Neubauer

Kľúčovou a stále nezodpovedanou otázkou je aj samotná výroba vodíka, ktorú musí Slovensko vyriešiť. Momentálne nemá kto u nás vodík pre automobily vyrábať, no minister hospodárstva verí, že by mohla v Bohuniciach vyrásť výroba, ktorá by poňala väčší elektrolyzér o výkone desiatok MW.

O výstavbu by sa mala postarať štátna firma Javys. Presnejšie informácie k tomuto projektu nám však Sulík neprezradil, potvrdil však, že tento projekt by mohol byť realizovaný aj s pomocou IPCEI projektov Európskej únie. „Musíme na tom pomakať, no budeme sa snažiť,“ dodal Sulík.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú