Po rokoch čakania sa začína projekt SLS naplno prebúdzať a naberať reálne kontúry. Podľa najnovších informácií započala konštrukcia prídavných boosterov na pevné palivo, ktoré vynesú na obežnú dráhu Mesiaca misiu Artemis-1, informuje NASA.

Prídavné motory z raketoplánu

Projekt lunárnej rakety SLS sa neštíti využitiu starých technológií a priamo z Raketoplánu si ich požičiava hneď niekoľko. Okrem motorov RS-25 sú to aj prídavné motory na pevné palivo, ktoré na prvých misiách Artemis nebudú vôbec nové. NASA totiž použije motory, ktoré už leteli v časoch Raketoplánu. Prejdú však úpravou a okrem vylepšenej trysky dostanú tiež o jeden segment navyše.

Práve z dôvodu využitia starých súčiastok je množstvo prídavných boosterov obmedzené a SLS tak môže teoreticky vykonať len osem letov, kým bude nutné vyrobiť nové. Na to sa však už podujala firma Northrop Grumman, ktorá ich vyrábala aj pre Raketoplán.

NASA

Tieto masívne boostre na pevné palivo sú pre lunárny transportný systém kľúčové a pri štarte poskytujú neuveriteľný ťah až 32 000 kN. Len dva takéto motory teda poskytnú väčší výkon než 37 motorov Merlin 1D, ktoré poháňajú rakety Falcon 9. To je výkon, akoby na sebe SLS mala pripevnené štyri prvé stupne Falcon 9.

Parametre prídavného boosteru SLS: 

Ťah 16 000 kN
Výška 54 m
Priemer 3.6 m
Hmotnosť 725 t
Centrálny stupeň a Artemis 1

K prídavným motorom by sa mal počas budúceho roka pridať aj centrálny prvý stupeň. Po kompletnej konštrukcii a zostavení celej rakety bude nasledovať počiatočná misia programu Artemis, ktorej úlohou je vrátiť ľudí na Mesiac.

Cieľom misie Artemis 1 je certifikácia vesmírneho plavidla Orion, ktoré vyvíja spoločnosť Lockheed Martin a rakety SLS pre lety s posádkou. Prvý ostrý let s astronautmi, ak pôjde všetko podľa plánu, sa uskutoční až o štyri roky. NASA však priznala, že tento dátum nemusí stihnúť.

Centrálny stupeň SLS bude poháňaný vodíkovými motormi RS-25, ktoré taktiež využíval Raketoplán a sú jednými z najikonickejších raketových motorov vôbec. Je zarážajúce, že raketa využívajúca také množstvo starých technológií zažila tak vysoké množstvo omeškaní a dokonca zásadne prekročila svoj rozpočet, píše Futurism.

Motory RS-25 pre prvý stupeň rakety SLS. Zdroj: NASA

SLS vs. Starship

Kým prvý let SLS je naplánovaný na november budúceho roku, masívna raketa Starship spoločnosti SpaceX intenzívne napreduje a narastá pravdepodobnosť, že sa do vesmíru dostane ako prvá. Po úspešnom statickom teste, o ktorom sme informovali, by sme sa už budúci týždeň mohli dočkať prvého letu do výšky 15 km.

Raketa Starship firmy SpaceX, pomocou ktorej chcú dostať milión ľudí na Mars. Zdroj: SpaceX

So Starship sa už dnes počíta ako s nákladnou loďou pre program Artemis, či pristávacím modulom medzi povrchom Mesiaca a stanicou na jeho orbite.

Ak by sa však SpaceX podarilo kvalifikovať túto raketu pre lety s posádkou, zásadne by tak zmenili nielen program pristátia na Mesiaci, ale celý vesmírny priemysel a transport astronautov. Na krátke lety totiž Starship pojme až 100 pasažierov a v porovnaní s SLS vyzerá lepšie takmer vo všetkých ohľadoch.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom