Nová špeciálna zliatina vyvinutá vesmírnou agentúrou NASA v spolupráci s ďalšími inštitúciami otvorí nové možnosti vo vývoji budúcich lietadiel. Využitím zliatiny s „tvarovou pamäťou“ bude možné omnoho precíznejšie ovládať lietadlá letiace pod, ale aj nad úrovňou rýchlosti zvuku. Testovanie nového materiálu prinieslo pozitívne výsledky a NASA plánuje rozšíriť možnosti systému naklápania krídel už o pár mesiacov.

Systém naklápania krídel lietadiel bol testovaný ešte v 60-tých rokoch minulého storočia skrz lietadla XB-70 „Valkyria“. V tej dobe však bolo ohýbanie krídel závislé od ťažkého a mohutného hydraulického systému, ktorý nebol pre praktické využitie príliš ideálny. Po pár desaťročiach ale NASA prichádza s riešením, ktoré dokáže naklápať krídla s využitím ľahkej „tvarovo-pamäťovej zliatiny“. Jedným z najväčších prínosov tohto systému je jeho hmotnosť. V porovnaní s dávnymi hydraulickými systémami váži až o 80 % menej.

Budúcnosť lietadiel tkvie v novej zliatine

Projekt adaptívnych krídel Spanwise Adaptive Wing, alebo tiež SAW, je dielom niekoľkých inštitúcií a do programu sa okrem NASA zapojili aj výskumníci z Výskumného centra Langley, inžinieri divízie Boeing Research & Technology a Area-I Inc. v Georgii. Výsledkom tejto spolupráce je ľahký a prelomový materiál, ktorý dokáže významným spôsobom ovplyvniť naklápanie krídel. Zliatina s tvarovou pamäťou svoje schopnosti aktivuje teplotou, pomocou tepelnej pamäte v trubici, ktorá funguje ako pohon. Pri zahrievaní sa v trubiciach aktivuje otáčavý pohyb, ktorý naklápa krídla nahor alebo nadol.

Prvý úspešný let potvrdil kvality tejto technológie

Aby výskumníci túto novú pamäťovú zliatinu otestovali, pripravili si skúšobný let s malým autonómnym lietadlom „PTERA“. Počas prvého letu tohto stroja boli konce jeho krídel s uplatnením tohto prelomového materiálu ohýbané smerom nadol. V 2. kole inžinieri otestovali aj ohýbanie krídel smerom nahor, pričom uhol naklápania sa mohol meniť od 0° až po 70°.

Táto nová zliatina vyvinutá agentúrou NASA v spolupráci s Boeingom ukázala skutočne presvedčivé vlastnosti. Už od prvého testovania sa materiál správal stabilne a v porovnaní s predchádzajúcimi zliatinami dosahuje omnoho lepšie výsledky.“ – Jim Mabe, technický odborník spoločnosti Boeing Research & Technology.

Nenechaj si ujsť
Falcon Heavy už rozozvučal všetky motory. Elon Musk hovorí o ostrom štarte

Skúšobné lety sa uskutočnili na Edwardovej leteckej základni, kde autonómne lietadlo „PTERA“ vzlietalo z vyschnutého jazera Rogers Dry Lake. Práve toto miesto je významné po mnohé desiatky rokov, keďže sa na ňom uskutočnili skúšky, ktoré navždy zmenili vývoj leteckého priemyslu. Ďalšie séria skúšobných letov je však naplánovaná až na leto tohto roku.

Dovtedy chcú výskumníci zapracovať na zlepšení systému SAW a už o pár mesiacov tak zrejme budú naklápať krídla lietadiel hore aj dole už počas jedného letu. Do budúcnosti sa ale počíta aj s testami v Glennovom výskumnom centre v Clevelande. Hlavnou úlohou týchto skúšok bude prispôsobiť novú technológiu pre využitie v stíhačke F-18.

Poslúži nadzvukovým, ale aj komerčným lietadlám

Pred výskumníkmi tak stojí ešte dlhá cesta vývoja, ktorá už ale o pár rokov môže priniesť významný pokrok aj v praxi. Onedlho sa tak môžeme stretnúť s novými typmi lietadiel s naklápacími krídlami, ktoré umožnia ich presnejšie ovládanie. Zároveň však nová a najmä ľahká zliatina tieto stroje príliš nezaťaží, a tak sa zlepší aj spotreba paliva. Piloti týchto lietadiel sa taktiež budú môcť jednoduchšie vyrovnávať s rôznymi letovými situáciami vo vzduchu.

Pošli nám TIP na článok



Tech