Vesmírna a letecká agentúra NASA v spolupráci so spoločnosťou Boeing prichádzajú s jedinečným a revolučným dizajnom krídiel, vďaka ktorým sa stanú lietadlá oveľa efektívnejšími, informuje Interesting Engineering.

Započala stavba kľúčového prototypu, ktorý prinesie obrovský skok vpred pre letectvo a dopravu na celom svete.

Oveľa nižšie emisie

Prvý prototyp s novým, oveľa efektívnejším dizajnom krídiel, chcú obe organizácie otestovať v roku 2028, pričom koncept v budúcnosti poskytnú až polovici trhu. Jedná sa totiž o výhodu nielen z hľadiska emisií, ale tiež z finančného hľadiska – lietadlo s lepšími aerodynamickými vlastnosťami spotrebuje menej paliva a môže tak byť lacnejšie na prevádzku.

Podľa návrhov sú krídla umiestnené vyššie, na úplnom vrchu trupu a spojené dodatočnou konštrukciou diagonálne so spodnou časťou trupu. Takéto riešenia má podľa NASA a Boeingu znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií až o 30 %. Inovatívny dizajn totiž dosahuje lepšie aerodynamické schopnosti a má nižší odpor vzduchu.

Použitý bude primárne pre dopravné lietadlá s jednou uličkou, teda malé až stredne veľké modely, ktoré sú lietajú predovšetkým na kratšie vzdialenosti Cieľom NASA je leteckú dopravu očistiť od emisií, ale tiež ju urobiť bezpečnejšou.

Nejedná sa o jedinú aktuálne vyvíjanú inováciu pre letectvo a aj keď niektoré ďalšie očakávajú ešte väčšiu redukciu emisií, táto sa má na trh dostať oveľa skôr.

Chce zmeniť letectvo

NASA intenzívne aj na vývoji nadzvukového lietadla X-59. To má pokračovať v tom, čo kedysi započal Concorde, avšak vďaka špeciálnemu tvaru má prekonať zvukovú bariéru aj bez sonického tresku.

Projekt za vyše miliardu

Koncept má pomôcť dosiahnuť uhlíkovú neutralitu v letectve do roku 2050 a NASA naň prispeje čiastkou 425 miliónov amerických dolárov, Boeing až 725 miliónov USD. V prípade úspechu však bude potenciál na zisk oveľa väčší a to predovšetkým v prípade, že bude Boeing prvou spoločnosťou na trhu s takouto inováciou.

NASA/Joel Kowsky

Jednou z najočakávanejších technológií je aj uhlíkovo neutrálne letecké palivo, ktoré sa dostáva čoraz viac do popredia a má ho dokázať spracovať aj najväčší turbínový motor na svete. Za tým stojí spoločnosť Rolls-Royce, ktorá skonštruovala UltraFan.

Ten dosahuje až o 25 % vyššiu efektivitu v porovnaní so svojim predchodcom, motorom Trent. Produkuje dokonca až o 40 % menej oxidov dusíka, ktoré sú obzvlášť nebezpečné pre ľudské zdravie a je zároveň o približne 35 % tichší.

Pre Boeing, ktorému sa darí a len v decembri získal objednávky na 200 strojov, je príchod novej technológie ďalšiu skvelou správou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú