V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Zavedenie dane z finančných transakcií jedného z najvýznamnejších opatrení konsolidačného balíka vlády Slovenskej republiky, vyvolalo obavy v sektoroch slovenskej ekonomiky. Zvlášť vážne dôsledky predpokladajú predstavitelia automobilového priemyslu, ktorí upozorňujú, že táto legislatíva môže výrazne znížiť konkurencieschopnosť Slovenska v rámci stredoeurópskeho regiónu.

Podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP) Viktora Marušáka ide o krok, ktorý nesie riziko poklesu výroby a investícií v nasledujúcich rokoch.

Zákon, ktorý začne platiť v apríli 2025, stanovuje sadzbu vo výške 0,4 % za každú bankovú transakciu s maximálnym poplatkom 40 eur. Na výber hotovosti bude platiť ešte vyššia sadzba 0,8 %, a navyše sa zavádza ročný poplatok za používanie platobnej karty vo výške dvoch eur. Podľa vládnych odhadov má toto opatrenie zvýšiť príjmy štátneho rozpočtu o 700 miliónov eur ročne.

Slovensko je pritom prvou krajinou v eurozóne, ktorá zaviedla daň z finančných transakcií v takejto podobe. „V porovnaní so susednými krajinami, ako je Maďarsko, ktoré tiež prijalo podobnú legislatívu, však na Slovensku dochádza k oveľa vyššiemu zaťaženiu podnikateľských subjektov,“ upozornil Marušák. Vysoká daňová záťaž môže podľa neho odrádzať zahraničných investorov a posilniť konkurenčnú výhodu ostatných krajín V4.

Administratívna a finančná záťaž pre podnikateľov

Daň z finančných transakcií zasiahne všetky podnikateľské subjekty vrátane živnostníkov, ktorí budú musieť do konca marca 2025 povinne zriadiť podnikateľský účet. Podľa kritikov opatrenia to predstavuje ďalšie náklady a byrokratickú záťaž, ktorá môže znevýhodniť najmä menšie firmy a individuálnych podnikateľov. Pre automobilový priemysel, ktorý sa opiera o medzinárodné finančné transakcie, to znamená riziko zvýšenia nákladov a oslabenie exportných kapacít.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP