Najväčšia výletná elektrická loď konečne vyplávala na vodu. Three Gorges 1 je obor čínskej produkcie, ktorý dnes absolvoval prvú bezemisnú plavbu z prístavu v meste I-čchang, informoval portál Electrek.

Three Gorges 1 nie je žiaden zaoceánsky krížnik. Domovom tejto 100-metrovej elektrickej výletnej lode bude rieka Yangtze, po ktorej bude prevážať pasažierov v rámci turistických plavieb.

Loď je schopná poňať až 1 300 cestujúcich. Tu famózne čísla ale iba začínajú. Celková kapacita batérií dosahuje neuveriteľných 7 500 kWh, čo je ekvivalent približne stovky priemerných elektromobilov.

Ušetrí stovky ton CO2 ročne

Aj napriek ohromnej kapacite batérií je „dojazd“, alebo skôr doplav tohto kolosu iba 100 km na jedno nabitie. To ale na výlety po čínskej rieke bohato stačí.

Loď sa následne nabíja energiou získanou z vodnej elektrárne, ktorá sa nachádza priamo v prístave, takže jej jazda je stopercentne bezemisná.

Podobná naftová loď by na rovnakej trase počas roka spálila zhruba 530 ton paliva. Ročne tak dokáže elektrická loď ušetriť až 1 660 ton emisií.

Three Gorges 1 je tak dôležitým míľnikom k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality, ktorú by chcela krajina zabezpečiť v okolí rieky Yangtze čo najskôr.

Gigantické batérie sú nutnosťou

Obrovské vozidlá jednoducho musia mať obrovskú batériu a tento fakt patrí aj pri lodnej doprave. Dôkazom toho je iná, tentokrát nákladná elektrická loď Yara Birkeland.

Ako uvádza spoločnosť na svojom webe, nákladná loď je dlhá 80 metrov a jej šírka predstavuje 15 metrov. Ponor pri plnom naložení predstavuje 6,3 metra, v ekonomickom režime sa dokáže plaviť rýchlosťou 5 až 7 uzlov, maximálna rýchlosť je 13 uzlov (24 km/h). O pohon sa stará dvojica 900 kW motorov, bočný pohon majú na starosti dva 700 kW motory, každý na jednej strane. Batéria má kapacitu 7 MWh, čo je ekvivalent zhruba stovky Tesiel Model 3.

Len po pár mesiacoch od oznámenia veľkolepých plánov s plavbou autonómnej lode Yara Birkeland sa nórska spoločnosť Yara International odhodlala vypustiť ju na vôbec prvú plavbu bez posádky. Dnes je už táto loď na hladine a čaká na vyplávanie. Počas plavby sa na palube nebude nachádzať ani kapitán, ani žiaden iný člen posádky bežných nákladných lodí.

Celú námornú cestu budú monitorovať 3 pobrežné kontrolné centrá. Loď by mala neskôr v tomto roku vyplávať na cestu medzi dvomi nórskymi prístavmi v mestách Herøya a Brevik, informuje Electrek s odvolaním na zdroj CNN.

A hoci nejde vôbec o prvú autonómnu loď (tá vyplávala vo Fínsku ešte v roku 2018), jedná sa o vôbec prvú plne elektrickú nákladnú loď, ktorá by mala v budúcnosti prepravovať náklad po mori len za pomoci elektrického pohonu a aj bez posádky. Nakladanie a vykladanie tovaru však už bude vyžadovať ľudskú prácu, aj keď by ju mali podľa manažéra továrne Yara v Porsgrunne eliminovať autonómne žeriavy a nosiče kontajnerov.

Týmto spôsobom námornej dopravy s autonómnou elektrickou loďou chce nórska spoločnosť prepraviť ročne tovar, ktorý by inak muselo odviezť 40 000 nákladiakov. Zatiaľ je však loď len vo fáze vývoja a testovania, potrvá ešte dlho, pokým bude pripravená pre komerčné využitie a pravidelné plavby medzi prístavmi s nákladom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú