Najväčšia automobilka sveta totálne zlyhala. Jej elektromobil je nočnou morou kvôli nezmyselnej funkcii
1000-kilometrový test nórskeho youtubera Bjørna Nylanda je vo svete elektromobilov považovaný za jednu z najlepších porovnávacích skúšok nových vozidiel. Tentokrát sa rozhodol preveriť elektromobil Toyota bZ4X, ktorý v teste dopadol doslova katastrofálne.
Toyota dlho odmietala prijať fakt, že automobilový priemysel sa transformuje na čistú elektromobilitu a neskôr musela náskok ostatných automobiliek dobiehať. Po tom, čo na trh priniesla plne elektrické SUV bZ4X to začalo vyzerať tak, že najväčšia automobilka zostáva v hre.
Elektrické SUV vyzerá dobre, disponuje slušnými papierovými špecifikáciami a všetko naznačovalo tomu, že aj v praxi pôjde o solídny elektromobil aj na dlhšie cesty. bZ4X totiž disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 64 kWh a rýchlym, až 147 kW DC nabíjaním.
Realita je však taká, že aj keď niečo na papieri vyzerá dobre, nemusí tomu tak naozaj byť. Toyota sa totiž rozhodla do vozidla implementovať funkciu, ktorú nepochopil Bjørn a nechápeme ju ani my.
K dispozícii máš iba dve rýchle nabíjania
Pri cestovaní na dlhé trasy je bežné, že elektromobilista využíva ultrarýchle DC nabíjačky, aby svoje vozidlo nabil čo najskôr a aby mohol pokračovať v ceste. Toyota sa ale rozhodla do auta implementovať funkciu, ktorá vodičovi umožní začať iba 2 rýchle nabíjania s maximálnym teoretickým výkonom a každé ďalšie DC nabíjanie bude obmedzené na maximálne 40-50 kW, čo je tretina z maximálneho teoretického výkonu.
V reálnych podmienkach sa mu pri ďalších nabíjaniach Toyota bZ4X nabíjala výkonom do 40 kW a od 50 % SoC výkon klesol na približne 30 kW. Nabíjať auto takto pomaly pri dlhých cestách je absolútne nemysliteľné.
Na to, aby mal vodič znova k dispozícii dve nabíjania plným výkonom, musí počítadlo „resetovať“ nabitím auta na pomalej AC nabíjačke. Má ísť o ochranu batérie a automobilka chce zrejme zabrániť tomu, aby majitelia svoje autá nadmerne nabíjali na DC stojanoch.
Pri cestovaní na dlhé trasy je to ale tak výrazné obmedzenie, že Bjørnov 1000-kilometrový test s týmto autom trval neuveriteľných 14 hodín a 25 minút s obrovskou spotrebou 30,2 kWh/100 km. Rekord pritom drží NIO ES8 s časom 8 hodín, pri ňom ale využil stanice na výmenu batérií. Porovnateľné SUV v podobných teplotách okolo nuly je Tesla Model Y Long Range, ktorá test zvládla za 9 hodín a 50 minút.
Nepochopiteľné správanie niektorých funkcií
Okrem toho, že Toyota bZ4X disponuje takouto hlúpou funkciou ochrany batérie, Bjørna zaskočil aj batériový manažment. Teplota batérie pri nabíjaní mala v jednom momente 19 stupňov, no vozidlo si ju začalo chladiť. Taktiež ak počas nabíjania zapol klimatizáciu, tá začala brať výkon okolo 6 kW a nabíjací výkon tak klesol o túto hodnotu.
Toyota uviedla, že obmedzenie iba dvoch rýchlych nabíjaní aktualizáciou zvýši celkovo na 3,8 nabíjania. Nevedno, ako k takémuto číslu dospeli a ako ho chcú počítať, no Bjørn sa domnieva, že pôjde o počet nabíjacích cyklov. To by znamenalo, že do vozidla môžeš natlačiť 3,8×64 kWh energie, pričom budeš mať k dispozícii maximálny výkon na DC nabíjačke. Ak tento cyklus neresetuješ AC nabíjaním, až potom sa DC výkon zníži na tretinu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky pošle do hrobu. Jazdili sme na najdrahšom elektromobile sveta, prejde 1000 km na jedno nabitie
Najnovšia Tesla prevráti svet naruby. Musk vymyslel niečo, čo zmení dopravu na nepoznanie
„Truhly na kolesách“: Obľúbené autá Slovákov pohoreli v kľúčovej skúške, tieto radšej nekupuj (zoznam)
RECENZIA Nové Mini prerástlo svoje meno. Dostalo diabolský výkon BMW, efektivitou vyrovnáva Teslu
Toto si Slováci zamilujú. Veľká sieť čerpacích staníc oznámila masívne vylepšenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky pošle do hrobu. BMW má technológiu, ktorá dá elektromobilom extrémny dojazd
- „Truhly na kolesách“: Obľúbené autá Slovákov pohoreli v kľúčovej skúške, tieto radšej nekupuj (zoznam)
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Spaľováky pošle do hrobu. Jazdili sme na najdrahšom elektromobile sveta, prejde 1000 km na jedno nabitie
-
- Spaľováky pošle do hrobu. BMW má technológiu, ktorá dá elektromobilom extrémny dojazd
- „Truhly na kolesách“: Obľúbené autá Slovákov pohoreli v kľúčovej skúške, tieto radšej nekupuj (zoznam)
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Spaľováky pošle do hrobu. Jazdili sme na najdrahšom elektromobile sveta, prejde 1000 km na jedno nabitie
-
- Spaľováky pošle do hrobu. BMW má technológiu, ktorá dá elektromobilom extrémny dojazd
- Pri STK sa všetko mení. Od dnes platia zmeny, ktoré potešia tisíce Slovákov
- „Truhly na kolesách“: Obľúbené autá Slovákov pohoreli v kľúčovej skúške, tieto radšej nekupuj (zoznam)
- Toto si Slováci zamilujú. Veľká sieť čerpacích staníc oznámila masívne vylepšenie
- Šialené zrýchlenie a 1 548 koní. Xiaomi predstavilo elektromobil, ktorý ohýba fyzikálne zákony
Veľký operátor prekvapil Slovákov: Rozdáva najlepšie filmy a seriály úplne zadarmo (+návod)
Mercedes-Benz zaznamenal nižší zisk kvôli nízkemu dopytu v Číne
Ľudstvo postihla ďalšia epidémia. Tajomník OSN varoval svet pred „šialeným“ aktom
Ďalší bizarný krok Ruska. V krajine úmyselne spomalia YouTube, takýto je dôvod
Fantastická správa pre vodičov. Ceny pohonných hmôt dosiahli minimum, jeden fakt nepoteší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené