Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
Elektromobilita má jednu veľkú trhlinu, o ktorej sa hovorí čoraz hlasnejšie. Sú ňou batérie, a aj keď autá na elektrinu šetria emisie počas prevádzky, po skončení životnosti sa z nich stáva ťažko recyklovateľný odpad plný toxických látok.
Pokusy o efektívnu recykláciu zatiaľ narážali na vysoké náklady a zložité chemické procesy. Výskumníci z MIT teraz priniesli nový prístup, ktorý môže do tejto rovnice vniesť úplne iné možnosti.
V štúdii publikovanej v Nature Chemistry opísali materiál, ktorý sa správa takmer magicky. Dokáže sa samoorganizovať do nanostruktúr a zároveň sa jednoducho rozpúšťa v organických rozpúšťadlách. Práve táto vlastnosť otvára cestu k jednoduchšej a lacnejšej recyklácii batérií. Tím vedený Yukio Chom zo Stanfordu hovorí o filozofii „recycle-first“ – teda o navrhovaní batérií s dôrazom na to, aby sa dali po skončení životnosti ľahko rozobrať a opätovne využiť.
Elektromobily šetria planétu, no batérie ju ničia
Jadrom objavu sú tzv. aramidové amfifily, molekuly príbuzné štruktúre Kevlaru. Vedci k nim pripojili polyetylénglykol, ktorý vedie lítiové ióny. Vo vode sa tieto molekuly samy zoradia do nanostužiek schopných prenášať ióny medzi elektródami. V laboratórnom teste ich zabudovali do batériového článku s lítium-železo-fosfátovou katódou a lítium-titán-oxidovou anódou. Materiál fungoval, ióny prenášal, no pri rýchlom nabíjaní a vybíjaní sa objavili isté obmedzenia.

Najsilnejší moment prišiel vtedy, keď vedci článok ponorili do organického rozpúšťadla. Elektrolyt sa rozpadol podobne ako cukrová vata vo vode. Batéria sa tak rozložila bez nutnosti spaľovania či použitia agresívnych kyselín. To je presne ten krok, ktorý by mohol spraviť recykláciu masovo dostupnou a zároveň ekologickejšou.
Samotní autori priznávajú, že nejde o hotové riešenie. Materiál zatiaľ nedosahuje výkon, ktorý by spĺňal priemyselné štandardy. V budúcnosti sa preto skôr ráta s tým, že by tvoril len časť batérie, možno niekoľko vrstiev elektrolytu. Aj to by však stačilo, aby sa celý článok dal jednoduchšie rozobrať a recyklovať.
Význam objavu je zrejmý. Predaje elektromobilov rastú, zásoby lítia sú obmedzené a tlak na obehovú ekonomiku je čoraz silnejší. Ak sa tento prístup podarí dotiahnuť do komerčnej praxe, mohlo by ísť o kľúčový krok, ako znížiť environmentálnu záťaž elektromobility.
Zatiaľ ide o koncept s mnohými otáznikmi, no ak chce priemysel vyrábať udržateľné batérie, musí ich od začiatku navrhovať tak, aby sa dali na konci životného cyklu jednoducho znovu využiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení

Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

Slovák Radoslav Danilák vytvoril čipy, ktoré môžu prekonať NVIDIA aj Intel: Dostali sme objednávku v hodnote 500 miliónov dolárov

Nezvestné dievča z Trebišova mali nájsť na povale domu. Polícia zadržala podozrivú osobu

SaS hlási novú posilu. Po Hlinovi a Holečkovej mieri k liberálom ďalší z radov konzervatívcov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
Pre mnohých vodičov to bude šok. Nový zákon mení fungovanie STK
Koniec éry slovenských áut? Automobilky sa dostali do slepej uličky, z ktorej niet úniku
VEĽKÝ ZLOM: Slovensko sa možno dočká jedného z najväčších energetických projektov v histórii
Blízko Slovenska vyrastie najväčšie centrum AI v Európe. Google bude stáť rekordných 5,5 miliárd eur
Tesla strácha dych a bude horšie. Ich najväčší rival valcuje svet, záplava lacných EV bude enormná
Microsoft stavia „AI mesto budúcnosti“. V európskej krajine investuje 10 miliárd dolárov
Svet sa ocitol na prahu ničivého konfliktu. Jadrové zbrane raketovo pribúdajú, toto hrozí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

Slovák Radoslav Danilák vytvoril čipy, ktoré môžu prekonať NVIDIA aj Intel: Dostali sme objednávku v hodnote 500 miliónov dolárov

Nezvestné dievča z Trebišova mali nájsť na povale domu. Polícia zadržala podozrivú osobu

