Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
Elektromobilita má jednu veľkú trhlinu, o ktorej sa hovorí čoraz hlasnejšie. Sú ňou batérie, a aj keď autá na elektrinu šetria emisie počas prevádzky, po skončení životnosti sa z nich stáva ťažko recyklovateľný odpad plný toxických látok.
Pokusy o efektívnu recykláciu zatiaľ narážali na vysoké náklady a zložité chemické procesy. Výskumníci z MIT teraz priniesli nový prístup, ktorý môže do tejto rovnice vniesť úplne iné možnosti.
V štúdii publikovanej v Nature Chemistry opísali materiál, ktorý sa správa takmer magicky. Dokáže sa samoorganizovať do nanostruktúr a zároveň sa jednoducho rozpúšťa v organických rozpúšťadlách. Práve táto vlastnosť otvára cestu k jednoduchšej a lacnejšej recyklácii batérií. Tím vedený Yukio Chom zo Stanfordu hovorí o filozofii „recycle-first“ – teda o navrhovaní batérií s dôrazom na to, aby sa dali po skončení životnosti ľahko rozobrať a opätovne využiť.
Elektromobily šetria planétu, no batérie ju ničia
Jadrom objavu sú tzv. aramidové amfifily, molekuly príbuzné štruktúre Kevlaru. Vedci k nim pripojili polyetylénglykol, ktorý vedie lítiové ióny. Vo vode sa tieto molekuly samy zoradia do nanostužiek schopných prenášať ióny medzi elektródami. V laboratórnom teste ich zabudovali do batériového článku s lítium-železo-fosfátovou katódou a lítium-titán-oxidovou anódou. Materiál fungoval, ióny prenášal, no pri rýchlom nabíjaní a vybíjaní sa objavili isté obmedzenia.

Najsilnejší moment prišiel vtedy, keď vedci článok ponorili do organického rozpúšťadla. Elektrolyt sa rozpadol podobne ako cukrová vata vo vode. Batéria sa tak rozložila bez nutnosti spaľovania či použitia agresívnych kyselín. To je presne ten krok, ktorý by mohol spraviť recykláciu masovo dostupnou a zároveň ekologickejšou.
Samotní autori priznávajú, že nejde o hotové riešenie. Materiál zatiaľ nedosahuje výkon, ktorý by spĺňal priemyselné štandardy. V budúcnosti sa preto skôr ráta s tým, že by tvoril len časť batérie, možno niekoľko vrstiev elektrolytu. Aj to by však stačilo, aby sa celý článok dal jednoduchšie rozobrať a recyklovať.
Význam objavu je zrejmý. Predaje elektromobilov rastú, zásoby lítia sú obmedzené a tlak na obehovú ekonomiku je čoraz silnejší. Ak sa tento prístup podarí dotiahnuť do komerčnej praxe, mohlo by ísť o kľúčový krok, ako znížiť environmentálnu záťaž elektromobility.
Zatiaľ ide o koncept s mnohými otáznikmi, no ak chce priemysel vyrábať udržateľné batérie, musí ich od začiatku navrhovať tak, aby sa dali na konci životného cyklu jednoducho znovu využiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

Najsilnejší zimný roj rozžiari decembrovú oblohu. Za hodinu spadnú desiatky meteorov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
PREMIUMOplatí sa živnostníkovi prejsť na s. r. o.? Odborníčka jasne definuje podmienky v roku 2026, na toto sa priprav

Je rozhodnuté: Európa sa odstrihne od ruského plynu, Slovensko a Maďarsko dostanú špeciálny plán

Východ Slovenska získa nové spojenie. Wizz Air otvára pravidelnú linku do „srdca Talianska“

