Len prednedávnom sme ti priniesli článok o najpredávanejších automobilových modeloch roka 2024 na Slovensku, kde sa potvrdilo, že najdostupnejšou a najpopulárnejšou značkou pre tunajších obyvateľov je jednoznačne Škoda. Tentokrát sa však spoločne pozrieme do Európy, keďže pred pár dňami uzreli svetlo sveta najnovšie dáta analytickej spoločnosti JATO Dynamics a ACEA.

Predaje rastú

Spoločnosť sledovala predaje v 28 európskych krajinách od začiatku tohto roka, takže ide o totožné obdobie, ako to bolo pri metodike u nás na Slovensku. Spoločnosť JATO zistila, že európsky trh s osobnými vozidlami zaznamenal v prvej polovici roka mierny nárast, no stále zaostáva za predpandemickým obdobím. Ťahúňmi tohto rastu boli SUV, kompaktné autá, dodávky a športové autá.

Súčasné predaje automobilov sú stále o približne 18 percent nižšie v porovnaní s obdobím pred COVID-19. Napriek tomu sa predalo takmer 6,85 milióna áut, čo predstavuje 4,4-percentný medziročný rast oproti vlaňajšku, keď sa za rovnaké obdobie predalo zhruba o 300-tisíc vozidiel menej.

Elektromobily narástli, záujem stagnuje

Európa zaznamenala v uplynulom období celkovo mierny nárast predaja elektromobilov. Takmer 950 000 čisto elektrických vozidiel našlo svojich majiteľov v 28 členských štátoch, čo predstavuje 13,9% podiel na trhu. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o 2 % nárast.

Napriek pozitívnym číslam sa však objavujú náznaky spomaľovania záujmu o elektromobily. Asociácia ACEA poukazuje na medziročný pokles podielu elektromobilov z 15,1 % na 14,4 %. Podľa nej tvoria batériové vozidlá 12,5% z celkových registrácií osobných automobilov v EÚ. Ak sa do štatistík zahrnú aj Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia, tento podiel stúpne na takmer 14%.

Na vrchole rebríčka predajnosti sa naďalej drží Tesla Model Y so 101 181 predanými kusmi. Zaujímavosťou je, že si túto pozíciu udržal aj napriek 26 % medziročnému poklesu. Jeho menší súrodenec, Model 3, prekvapivo zaznamenal 37% nárast s 58 400 predanými vozidlami.

Tesla

Číňanom sa darí

Pomerne prekvapivý úspech zaznamenali počas prvého polroka 2024 značky čínskych elektromobilov. Celkovo bolo zaregistrovaných okolo 70-tisíc kusov, čo predstavuje nárast o úctyhodných 26 % v porovnaní s rovnakým obdobím vlani.

Podobne aj ich trhový podiel pre BEV (batériové elektrické vozidlo) vyskočil za rovnaké obdobie z 5,97 % na 7,37 %. Spomedzi všetkých automobilových skupín to bol tretí najväčší nárast trhového podielu, predbehli ho iba Volvo-Polestar (+2,9 bodu) a BMW Group (+2,2 bodu). Budúcnosť tohto trendu je však neistá vzhľadom na nedávne zavedenie vysokých ciel Európskou úniou na dovoz čínskych elektromobilov.

BYD

Najpredávanejšie značky a modely

Čo sa týka predaja konkrétnych automobiliek, na čele rebríčka za 1. polrok roka 2024 je suverénne Volkswagen. Ten zaznamenal vyše 700-tisíc predaných vozidiel, čo predstavuje dvojpercentný nárast oproti tomuto obdobiu vlani.

Omnoho výraznejší nárast predaja, od 11 % do 16 % zaznamenali ďalšie značky v poradí. Druhá Toyota predala 482 275 vozidiel, tretiu priečku obsadilo BMW s takmer 398-tisíc predanými vozidlami a v tesnom závese sa drží aj Škoda s 376 894 predanými automobilmi. Najvýraznejší prepad si pripísalo Mini s 25-percentným poklesom, najväčší nárast dosiahlo Volvo s 34 percentami.

JATO Dynamics

Omnoho zaujímavejší zoznam predstavuje tabuľka 25 najpredávanejších modelov. Celkovým kráľom Európy je možno prekvapivo Dacia Sandero s vyše 143-tisíc predanými vozidlami a 16-percentným nárastom. Druhú priečku obsadil Volkswagen Golf s ohromným 43-percentným nárastom predaja oproti vlaňajšku a takmer 127-tisíc predanými autami, prvú trojku uzatvára Renault Clio.

Veľký nárast oproti prvému polroku 2023 hlási hneď niekoľko populárnych modelov. Škoda Octavia, ktorá okupuje šiestu priečku hlási nárast o 25 %, siedmy Citroën C3 dokonca o 50 %. Za zmienku ďalej stojí 25-percentný nárast predaja Fiat Panda.

JATO Dynamics

Celkovo môžeme z týchto čísel usúdiť, že zatiaľ čo elektromobily zaznamenávajú spomalenie rastu predaja, tradičné modely zažívajú hotovú renesanciu. Do popredia sa derú aj najslávnejšie európske modely.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú