Len prednedávnom sme ti priniesli článok o najpredávanejších automobilových modeloch roka 2024 na Slovensku, kde sa potvrdilo, že najdostupnejšou a najpopulárnejšou značkou pre tunajších obyvateľov je jednoznačne Škoda. Tentokrát sa však spoločne pozrieme do Európy, keďže pred pár dňami uzreli svetlo sveta najnovšie dáta analytickej spoločnosti JATO Dynamics a ACEA.

Predaje rastú

Spoločnosť sledovala predaje v 28 európskych krajinách od začiatku tohto roka, takže ide o totožné obdobie, ako to bolo pri metodike u nás na Slovensku. Spoločnosť JATO zistila, že európsky trh s osobnými vozidlami zaznamenal v prvej polovici roka mierny nárast, no stále zaostáva za predpandemickým obdobím. Ťahúňmi tohto rastu boli SUV, kompaktné autá, dodávky a športové autá.

Súčasné predaje automobilov sú stále o približne 18 percent nižšie v porovnaní s obdobím pred COVID-19. Napriek tomu sa predalo takmer 6,85 milióna áut, čo predstavuje 4,4-percentný medziročný rast oproti vlaňajšku, keď sa za rovnaké obdobie predalo zhruba o 300-tisíc vozidiel menej.

Elektromobily narástli, záujem stagnuje

Európa zaznamenala v uplynulom období celkovo mierny nárast predaja elektromobilov. Takmer 950 000 čisto elektrických vozidiel našlo svojich majiteľov v 28 členských štátoch, čo predstavuje 13,9% podiel na trhu. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o 2 % nárast.

Napriek pozitívnym číslam sa však objavujú náznaky spomaľovania záujmu o elektromobily. Asociácia ACEA poukazuje na medziročný pokles podielu elektromobilov z 15,1 % na 14,4 %. Podľa nej tvoria batériové vozidlá 12,5% z celkových registrácií osobných automobilov v EÚ. Ak sa do štatistík zahrnú aj Island, Nórsko, Švajčiarsko a Veľká Británia, tento podiel stúpne na takmer 14%.

Na vrchole rebríčka predajnosti sa naďalej drží Tesla Model Y so 101 181 predanými kusmi. Zaujímavosťou je, že si túto pozíciu udržal aj napriek 26 % medziročnému poklesu. Jeho menší súrodenec, Model 3, prekvapivo zaznamenal 37% nárast s 58 400 predanými vozidlami.

Tesla

Číňanom sa darí

Pomerne prekvapivý úspech zaznamenali počas prvého polroka 2024 značky čínskych elektromobilov. Celkovo bolo zaregistrovaných okolo 70-tisíc kusov, čo predstavuje nárast o úctyhodných 26 % v porovnaní s rovnakým obdobím vlani.

Podobne aj ich trhový podiel pre BEV (batériové elektrické vozidlo) vyskočil za rovnaké obdobie z 5,97 % na 7,37 %. Spomedzi všetkých automobilových skupín to bol tretí najväčší nárast trhového podielu, predbehli ho iba Volvo-Polestar (+2,9 bodu) a BMW Group (+2,2 bodu). Budúcnosť tohto trendu je však neistá vzhľadom na nedávne zavedenie vysokých ciel Európskou úniou na dovoz čínskych elektromobilov.

BYD

Najpredávanejšie značky a modely

Čo sa týka predaja konkrétnych automobiliek, na čele rebríčka za 1. polrok roka 2024 je suverénne Volkswagen. Ten zaznamenal vyše 700-tisíc predaných vozidiel, čo predstavuje dvojpercentný nárast oproti tomuto obdobiu vlani.

Omnoho výraznejší nárast predaja, od 11 % do 16 % zaznamenali ďalšie značky v poradí. Druhá Toyota predala 482 275 vozidiel, tretiu priečku obsadilo BMW s takmer 398-tisíc predanými vozidlami a v tesnom závese sa drží aj Škoda s 376 894 predanými automobilmi. Najvýraznejší prepad si pripísalo Mini s 25-percentným poklesom, najväčší nárast dosiahlo Volvo s 34 percentami.

JATO Dynamics

Omnoho zaujímavejší zoznam predstavuje tabuľka 25 najpredávanejších modelov. Celkovým kráľom Európy je možno prekvapivo Dacia Sandero s vyše 143-tisíc predanými vozidlami a 16-percentným nárastom. Druhú priečku obsadil Volkswagen Golf s ohromným 43-percentným nárastom predaja oproti vlaňajšku a takmer 127-tisíc predanými autami, prvú trojku uzatvára Renault Clio.

Veľký nárast oproti prvému polroku 2023 hlási hneď niekoľko populárnych modelov. Škoda Octavia, ktorá okupuje šiestu priečku hlási nárast o 25 %, siedmy Citroën C3 dokonca o 50 %. Za zmienku ďalej stojí 25-percentný nárast predaja Fiat Panda.

JATO Dynamics

Celkovo môžeme z týchto čísel usúdiť, že zatiaľ čo elektromobily zaznamenávajú spomalenie rastu predaja, tradičné modely zažívajú hotovú renesanciu. Do popredia sa derú aj najslávnejšie európske modely.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú