Našli sme najlepšiu elektrickú dodávku. Na jedno nabitie prejde stovky kilometrov
Viem, že k elektrickým dodávkam pristupujú mnohí s istou dávkou skepticizmu, podobne, ako som k ním zo začiatku pristupoval aj ja, avšak musím uznať, že po týždni, ktorý som strávil s novým Mercedesom eSprinter, ma auto presvedčilo, že aj v tomto segmente má elektromobilita svoje miesto.
Toto nie je len „ďalšia elektrická dodávka“ s dojazdom pár kilometrov. Mercedes eSprinter môže mať až 113 kWh batériu a s jej dojazdom pokryje potreby väčšiny bežných užívateľov.
V recenzii sa dozvieš:
-
Aký výkon a krútiaci moment ponúka elektromotor Mercedesu eSprinter?
-
Aký je reálny dojazd eSprintera v rôznych podmienkach a aká je jeho spotreba?
-
Ako rýchlo sa dá eSprinter nabiť cez DC a AC nabíjanie?
-
Aký veľký je nákladný priestor eSprintera a aké sú obmedzenia spojené s jeho hmotnosťou?
-
Aká je základná a aká je reálna cena testovanej verzie eSprintera?
eSprinter disponuje elektromotorom umiestneným na zadnej náprave, pričom tento motor poskytuje výkon 150 kW (204 koní) a krútiaci moment 400 Nm. Krútiaci moment je dostupný okamžite po stlačení akcelerátora, čo dodáva vozidlu značnú dynamiku. S touto dodávkou necháš za sebou na semafóroch hoc aký spaľovák.

Prevodovka je jednostupňová, s pevným prevodom, a pohon je realizovaný na zadné kolesá, pričom toto riešenie je bežné pre väčšinu elektromobilov a dodávka od Mercedesu nie je výnimkou. Batéria, srdce celého systému, má využiteľnú kapacitu 113 kWh a pozostáva z nikel-mangán-kobaltových článkov (NMC), ktoré zabezpečujú solídny dojazd a dlhú životnosť, a aj napriek tomu, že ide o masívnu batériu, jej umiestnenie nijako neobmedzuje úžitkový priestor vozidla, čo je určite plus. K dispozícii sú tiež verzie s veľkosťou batérie 56 kWh a 81 kWh.

Pri pohľade na dojazd, čo je asi najdiskutovanejšia téma pri elektromobiloch, je potrebné uviesť, že Mercedes deklaruje niečo okolo 400 kilometrov. V reálnej prevádzke, s nákladom a bežným štýlom jazdy, sa dojazd bude pohybovať v rozmedzí 300 až 350 kilometrov. V mestskej premávke a pri úspornom štýle jazdy je, samozrejme, možné dosiahnuť aj vyššie hodnoty. Pri jazde po diaľnici s plným nákladom a vyššou rýchlosťou sa dojazd, samozrejme, skráti. Počas týždňa sa ale v rôznych podmienkach moja spotreba pohybovala na úrovni okolo 30-32 kWh/100 km.

Nabíjanie je zabezpečené prostredníctvom 115 kW DC nabíjania, pričom nabitie z 10 na 80 % trvá približne 40 minút, čo je taká ta štandardná hodnota v segmente elektrických dodávok. Na bežných pracovných prestávkach by si to mal zvládnuť bez problémov, a aj krátka prestávka ti môže doplniť dosť energie pre ďalšiu jazdu. V domácom prostredí, alebo vo firme, kde máš k dispozícii wallbox, je nabíjanie, samozrejme, nočnou záležitosťou, kde sa ti batéria nabije za niekoľko hodín. Palubná nabíjačka disponuje maximálnym výkonom 11 kW AC.

Keď sa pozrieme na úžitkové vlastnosti, eSprinter s dlhým rázvorom je skutočne obrovské vozidlo, ktoré je navrhnuté tých najnáročnejších zákazníkov. Nákladný priestor je gigantický, ponúka objem 14 m³, a jeho rozmery sú 4300 mm na dĺžku, 1700 mm na šírku a 1940 mm na výšku. Bez problémov tam naložíš všetko, čo potrebuješ, či už ide o stavebný materiál, náradie, alebo akýkoľvek iný náklad, s ktorým bežne pracuješ.
Mercedes eSprinter je elektrická dodávka, ktorá naplní potreby aj tých najnáročnejších vodičov
Dôležité je, že batéria nijako neobmedzuje úžitkový priestor, čo je značná výhoda oproti niektorým konkurenčným modelom, ktoré umiestňujú batériu do podlahy a uberajú tak z nákladného priestoru. Užitočné zaťaženie predstavuje 1 035 kg, no tu si treba dať pozor na jednu zásadnú vec spojenú s vysokou hmotnosťou dodávky.

Prevádzková hmotnosť eSprintera v tejto konfigurácii je približne 3150 kg. S nákladom sa ľahko dostaneš nad hranicu 3500 kg, takže je potrebné dbať na to, aby nebolo vozidlo preťažené, a nezabúdaj na to, že ak prekročíš túto hranicu, budeš potrebovať špeciálnu kartu vodiča. S vodičským preukazom skupiny B môžeš šoférovať vozidlo do 3 500 kg, avšak vďaka výnimke pre elektrické vozidlá môžeš šoférovať aj auto s najvyššou prípustnou hmotnosťou do 4,2 tony, avšak v takom prípade už potrebuješ kartu vodiča. Dobrá správa je, že karta vodiča sa dá získať aj s vodičákom skupiny B, bez potreby „Ečkového“ vodičáku, čo ti ušetrí čas aj peniaze. Samozrejme, bez karty vodiča môžeš jazdiť so zaťažením maximálne do 3,5 tony, avšak iba do 50 km od miesta, kde je vozidlo registrované. Pri dlhšej trase budeš opäť potrebovať kartu vodiča.

V súvislosti s vyššou prípustnou hmotnosťou ide ruka v ruke aj ďalšie obmedzenie, a tým je obmedzovač rýchlosti na 90, respektíve 95 km/h. Ak teda niekto jazdí dlhšie trasy, toto pre neho môže byť zásadný problém. Chápem, že je to dané legislatívou a asi sa to nijak nedalo obísť, no ak by bola rýchlosť obmedzená aspoň na 100 km/h, že by sa bez problémov dali predbiehať aspoň kamióny, bolo by to určite lepšie.

Interiér je vyhotovený v typickom štýle značky Mercedes, teda funkčný, prehľadný a v prípade dodávky sú použité najmä odolné materiály. Infotainment je intuitívny a ľahko ovládateľný, digitálny prístrojový panel poskytuje všetky potrebné informácie o vozidle a jazde, a klimatizácia sa ovláda klasickými tlačidlami, čo je prehľadné a ergonomické. Asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhu a monitorovanie mŕtveho uhla, sú, samozrejme, k dispozícii, a zvyšujú bezpečnosť a komfort jazdy.

Na záver sa dostávame asi k najväčšiemu kameňu úrazu, a tým je cena. Základná cena eSprintera s touto batériou je okolo 75 000 eur bez DPH. Treba však počítať s tým, že cena môže byť vyššia pri príplatkovej výbave, ktorá zahŕňa napríklad parkovacie senzory či kameru, a preto sa cena testovanej verzie, ktorú som mal možnosť vyskúšať, pohybuje na úrovni okolo 85 000 eur bez DPH. Je pravda, že nejde o najlacnejšiu dodávku na trhu, ale v prípade, že najazdíš veľa kilometrov a máš možnosť pravidelne nabíjať, môžeš si byť istý, že sa ti v dlhodobom horizonte investícia vráti, a to vďaka nižším prevádzkovým nákladom a najmä cene elektriny.
Zhodnotenie
Mercedes eSprinter je, bez pochýb, zaujímavým a pokrokovým vozidlom, ktoré má potenciál zmeniť pohľad na elektrické úžitkové vozidlá. Ponúka slušný dojazd, obrovský nákladný priestor a jazdí sa s ním veľmi dobre. Hoci nie je dokonalý, ide o jasný dôkaz, že aj úžitkové vozidlá môžu byť elektrické a zároveň si zachovať svoje praktické vlastnosti. Toto je, podľa môjho názoru, veľmi dobrý signál do budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Slovensko zasiahne prudké ochladenie. Experti varujú pred mrazmi až pod -10 °C (PREDPOVEĎ)

Hon na zlodejov začína. Vláda schválila tvrdé pravidlo, krádeže sa nevyplatia

Taiwan oživuje megaprojekt desaťročia. Nová 6000-tonová loď má odolať rastúcemu tlaku Číny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Rusko škrípe zubami. USA posilňuje vojenské vybavenie Ukrajiny, zlepší jej schopnosť čeliť útokom
Žiadna výnimka ani pre Slovensko. Europarlament chce sprísniť zákaz dovozu ruskej energie, toto je dôvod
Odkedy prišla, Slováci sa začali správať inak. AI neprestáva udivovať, v tomto opäť prekonala človeka
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Slovensko získalo milióny z Bruselu. Aj na boj proti dezinformáciam
Napätie v Ázii stúpa. Najnovší krok Južnej Kórey a USA naštval KĽDR, Kim hrozí reakciou
Slovenský priemysel ožíva po mesiacoch útlmu. Nahor ho ťahajú prekvapivé segmenty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Košiciach sa vykoľajil vlak. Spoje meškajú, stanica výrazne poškodená

MIMORIADNE: Súd zrušil rozhodnutie Matúša Šutaja Eštoka. Štát bude platiť

Slovensko zasiahne prudké ochladenie. Experti varujú pred mrazmi až pod -10 °C (PREDPOVEĎ)

Hon na zlodejov začína. Vláda schválila tvrdé pravidlo, krádeže sa nevyplatia




