Americká spoločnosť Blue Origin vznikla ešte o niečo skôr, než dnes už ikonický SpaceX, ktorý prevrátil raketový priemysel naruby. Avšak kým SpaceX s raketou Falcon 9 absolútne dominuje celému trhu a má za sebou stovky letov dokonca aj s turistami priamo na orbitu či na Medzinárodnú vesmírnu stanicu, Blue Origin s oveľa vyšším financovaním vo svojich začiatkoch používa len malú raketu New Shepard fungujúcu ako vyhliadkový let pre extrémne bohatých.

Firma síce vyvíja aj skutočnú orbitálnu raketu New Glenn, avšak za konkurenčným SpaceX ďaleko zaostáva a kvôli praktikám spoločnosti má aj veľmi málo fanúšikov. Blue Origin bohužiaľ po týchto praktikách siahol opäť a ako upozorňuje Interesting Engineering, Bezosova firma sa teraz sťažuje na vyvíjanú raketu Starship.

Žiada obmedzenie letov

V správe smerovanej Federálnemu úradu pre letectvo USA spoločnosť Blue Origin žiada obmedzenie počtu letov rakety Starship z Kennedyho vesmírneho centra (KSC) na Floride, kde SpaceX buduje nové odpaľovacie rampy. Z tohto strediska v minulosti štartovali aj rakety Saturn V, ktoré dopravili ľudí na Mesiac. Ironický je však dôvod, ktorý firma uvádza.

Blue Origin

Obavy má totiž o environmentálny dopad takýchto letov. V skutočnosti ide o opodstatnené obavy, keďže ako v okolí testovacieho strediska Starbase, odkiaľ SpaceX odpaľuje rakety Starship dnes, tak aj v okolí KSC je množstvo ohrozených druhov a chránené prírodné oblasti. Iróniou je však fakt, že o to žiada spoločnosť vlastnená jedným z najbohatších ľudí na svete, ktorý sa preslávil predovšetkým gigantom Amazon.

Kontrakt za takmer miliardu

SpaceX medzitým získal ďalší kontrakt, tentoraz jeden z najväčších v histórii firmy. Podľa Aviation Week má totiž firma na starosti elimináciu ISS po konci jej prevádzky, čo znamená bezpečné zhodenie z orbity. Kontrakt má hodnotu až 843 miliónov amerických dolárov a je vysoko pravdepodobné, že svoju úlohu v tejto misii zohrá aj Starship.

Blue Origin tvrdí, že bude mať Starship väčší environmentálny dopad ako akákoľvek iná raketa. Za predpokladu tak častých letov, ako to SpaceX plánuje, je toto tvrdenie pravdivé. Problém je však ten, že ak by Starship neexistovala a Blue Origin by vyvinul svoju raketu New Glenn skôr, platilo by toto tvrdenie práve pre New Glenn.

Pridala sa ďalšia konkurencia

Nie je rozhodne náhodou, že sa k sťažnostiam neskôr pridala aj americká spoločnosť United Launch Alliance, ktorá s Blue Origin spolupracuje a nakupuje od nich napríklad raketové motory BE-4, bez ktorých by jej rakety Vulcan nefungovali. Aj táto firma čelí existenčnej hrozbe kvôli ostrej konkurencii zo strany Muskovej firmy SpaceX.

Firma Blue Origin je bohužiaľ väčšinou fanúšikov raketovej techniky nenávidená, avšak je nutné dodať, že aj z dielne tejto spoločnosti vyšlo množstvo zaujímavej techniky a ešte viac sa jej objaví. Okrem malých opakovateľne použiteľných rakiet určených pre suborbitálne lety New Shepard či metánových raketových motorov BE-4 môžeme už koncom tohto roka vidieť test rakety New Glenn, ktorá sa kapacitami zaradí kdesi medzi Falcon Heavy a Starship. Blue Origin má v rukách aj množstvo ďalších dôležitých kontraktov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú