Nabíjanie plug-in hybridu na dlhých trasách. Kedy sa oplatí a kedy radšej jazdiť s vybitou batériou?
V ére, kedy ceny palív kolíšu a klimatická zodpovednosť je čoraz naliehavejšia, predstavuje nová Škoda Kodiaq plug-in hybrid skvelú voľbu pre rodiny, ale aj firmy. Toto SUV ponúka nielen veľkorysý priestor pre pasažierov, ale aj novú plug-in hybridnú technológiu, ktorá úplne mení pohľad na elektromobilitu.
Nový Kodiaq totiž dokáže prejsť v čisto elektrickom režime na jedno nabitie 80-110 km v závislosti od podmienok. Pochopiteľne, najmenej prejde na diaľnici a najviac pokojnou jazdou po okreskách. To všetko vďaka 25,7 kWh batérii, ktorú dopĺňa výkonné, až 50 kW nabíjanie. Vďaka nemu dobiješ akumulátor z 0 na 100 % pokojne aj za 45 minút.
Napriek rozšírenému presvedčeniu, že plug-in hybridy sa oplatí nabíjať len v meste, Kodiaq PHEV dokazuje, že aj na diaľnici môže byť nabíjanie výhodné s cieľom znížiť spotrebu paliva a tým aj znížiť celkové náklady na jazdu. Všetko sme detailne otestovali na trase dlhej 700 km, ktorú sme absolvovali s dvoma zastávkami na nabíjanie a taktiež aj bez toho, aby sme na trase nabíjali čo i len raz.
Ako sme počítali?
Pri výpočtoch sme vychádzali z reálnych údajov o spotrebe Škody Kodiaq PHEV, pričom ceny sme mierne zovšeobecnili, nakoľko nikto nebude tankovať a jazdiť po rovnakej trase ako my. Priemerná spotreba benzínu pri vybitej batérii je 7 l/100 km, pričom batéria má využiteľnú kapacitu 20 kWh a elektrický dojazd na diaľnici dosahuje zhruba 80 km na jedno plné nabitie. Cenu benzínu sme stanovili na 1,56 €/l, čo je aktuálna priemerná cena na Slovensku v týchto dňoch.
Pri cene elektriny sme zohľadnili dve úrovne: domáce nabíjanie za 0,15 €/kWh, ktoré je výrazne lacnejšie, a verejné rýchlonabíjanie za 0,45 €/kWh podľa programu Energia Max od spoločnosti GreenWay (pri nabíjaní do výkonu 100 kW). Tieto ceny nám umožnili presne vypočítať celkové náklady pre rôzne scenáre nabíjania na trase dlhej 700 km.
Výsledok značne prekvapil
Nasledujúca tabuľka sumarizuje náklady a spotrebu pre tri scenáre: bez ďalšieho nabíjania počas cesty, s jedným nabíjaním počas cestu a s dvoma nabitiami na trase.
Scenár | Elektrický dojazd (km) | Spotreba benzínu (l) | Spotreba elektriny (kWh) | Náklady na benzín (€) | Náklady na elektrinu (€) | Celkové náklady (€) |
---|---|---|---|---|---|---|
Bez nabíjania | 80 | 43.4 | 20 | 67.70 | 3.00 | 70.70 |
1 nabíjanie | 160 | 37.8 | 40 | 58.97 | 12.00 | 70.97 |
2 nabíjania | 240 | 32.2 | 60 | 50.23 | 21.00 | 71.23 |
Čo hovoria čísla?
Výsledky ukazujú, že celkové náklady pri všetkých scenároch sú veľmi podobné – rozdiel medzi najlacnejším scenárom (bez ďalšieho nabíjania) a najdrahším scenárom (s dvoma cestnými nabitiami) je iba 0,53 €. Nabíjanie počas cesty teda neprináša výraznú finančnú úsporu, no má svoje ekologické benefity.
Pri jazde bez ďalšieho nabíjania sa emisie CO₂ pohybujú na úrovni približne 100 kg, zatiaľ čo pri dvoch cestných nabitiach sa emisie znížia o takmer polovicu – o viac ako 45 kg CO₂. Okrem toho sa pri maximálnom využití elektrického pohonu znižuje závislosť od fosílnych palív a čerpacích staníc, čo je výhodné najmä v období kolísania cien benzínu. Ak teda ideš autom za hranice, rozhodne sa ti oplatí viac nabíjať, nakoľko benzín je tam drahší.
Prečo a kedy sa oplatí nabíjať?
Nabíjanie plug-in hybridu počas diaľkových ciest má význam najmä pre vodičov, ktorí uprednostňujú ekologické hľadisko pred okamžitou finančnou úsporou. Pri dvoch cestných nabitiach dokáže Škoda Kodiaq PHEV prejsť až 240 km čisto na elektrinu, čo výrazne znižuje spotrebu benzínu aj uhlíkovú stopu. Nabíjanie navyše nie je časovo náročné – plné nabitie batérie na rýchlonabíjačke trvá len 40 minút, čo je ideálna prestávka na obed alebo inú formu občerstvenia.
Ekonomická výhodnosť sa stáva relevantnou najmä v prípade lacnejšieho nabíjania na cestách (pod hranicou 0,35 €/kWh) alebo pri výraznom náraste cien benzínu nad úroveň 1,80 €/l.
Inteligentný hybridný systém, ktorý rozmýšľa za teba
Inteligentný hybridný režim Škody Kodiaq iV dokáže spolupracovať s navigačným systémom vozidla, čím posúva efektivitu jazdy na úplne novú úroveň. Na základe plánovanej trasy systém predvída, kde je vhodnejšie použiť elektrický pohon a kde spaľovací motor. Napríklad pri jazde po diaľnici šetrí kapacitu batérie na úseky trasy mestom alebo cez nízkoemisné zóny, kde elektrický pohon prináša najväčší ekologický prínos. Táto funkcia umožňuje vozidlu optimalizovať využitie energie tak, aby bola jazda čo najhospodárnejšia.
Navigácia zároveň hrá dôležitú úlohu pri rekuperácii energie. Pri plánovaní trasy cez kopcovité oblasti alebo úseky s častým spomaľovaním systém automaticky nastavuje úroveň rekuperácie tak, aby sa maximálne množstvo energie vrátilo späť do batérie. Vďaka tejto spolupráci medzi navigáciou a hybridným režimom sa Škoda Kodiaq stáva nielen ekologickým vozidlom, ale aj inteligentným pomocníkom na dlhých trasách.
Famózny plug-in hybrid, ktorý v meste spaľovák ani nezapne
Nová Škoda Kodiaq s plug-in hybridným motorom nie je len mimoriadne ekologické auto, ktoré je stále vybavené spaľovacím motorom. Batéria s využiteľnou kapacitou bezmála 20 kWh patrí medzi najväčšie v segmente plug-in hybridov a umožňuje dlhší elektrický dojazd ako väčšina konkurentov. Rekuperácia energie pri brzdení alebo jazde z kopca automaticky dobíja batériu a predlžuje jej využiteľnosť.
Hybridný systém dokáže inteligentne kombinovať elektrický a benzínový pohon podľa aktuálnych podmienok, pričom výkon až 218 koní zabezpečuje dynamickú jazdu aj pri plne naloženom aute. Batéria má navyše rezervu 5 kWh, ktorú si necháva na to, aby bol maximálny výkon auta dostupný aj pri zdanlivo vybitej batérii.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajný iránsky komplex rozhodne o úspechu izraelského útoku. Operácia sa sústredí na jedno miesto
Mám 79 a telo ako štyridsiatnik. Môj imunitný systém je mladší než ja, toto je môj recept
Šéf najväčšej banky na Slovensku končí: Generálny riaditeľ odchádza
Slovensko čakajú silné búrky vo viacerých okresoch, meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa (PREDPOVEĎ)
Ľudia s týmito vlastnosťami sa dožívajú viac rokov. Nová štúdia skúmala vplyv osobnosti na dĺžku života
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
Amazon rozbieha megainvestíciu. Austráliu čaká AI boom za 20 miliárd dolárov
Zlato po iránsko-izraelskom napätí koriguje. Investori vyberajú zisky
Do Bratislavy mieri AI elita Európy. Slovákov čaká veľké finále výskumu
EÚ chce koniec ruského plynu do roku 2028. Slovensko ostro nesúhlasí
Mladí chcú využívať AI, no neveria jej. Trápi ich hlavne jedna vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajný iránsky komplex rozhodne o úspechu izraelského útoku. Operácia sa sústredí na jedno miesto
Mám 79 a telo ako štyridsiatnik. Môj imunitný systém je mladší než ja, toto je môj recept
Šéf najväčšej banky na Slovensku končí: Generálny riaditeľ odchádza
Slovensko čakajú silné búrky vo viacerých okresoch, meteorológovia vydali výstrahu prvého stupňa (PREDPOVEĎ)
Ľudia s týmito vlastnosťami sa dožívajú viac rokov. Nová štúdia skúmala vplyv osobnosti na dĺžku života
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené