Jedna z najväčších prekážok jadrovej fúzie pokorená. Na svete je prelomový reaktor
Vedcom z Rochesterskej univerzity sa v najnovšej štúdii, ktorej výsledky zverejnili v žurnále Physical Review Letters prostredníctvom portálu APS, podarilo objaviť prekvapivú a zároveň nesmierne dôležitú možnosť moderných fúznych reaktorov. Ako totiž informuje NewAtlas, tieto zariadenia môžu byť schopné vytvárať vlastné palivo vo forme peliet, čo výrazne uľahčí prevádzku.
Extrémne náročná výroba
Na vývoji fúznych reaktorov pracujú v rôznych formách vedci na celom svete a prakticky všetci experti sa zhodujú, že počiatočné experimenty sú poriadne náročné. Odhaľujú vlastnosti a procesy prebiehajúce v týchto reaktoroch, ktoré sa môžu skomplikovať komerčnú prevádzku, pričom jedným z týchto problémov je práve výroba paliva.
Rôzne typy fúznych reaktorov využívajú palivo v rôznych formách, avšak reaktory štartujúce fúziu výkonnými lasermi, ktoré využilo aj kalifornské laboratórium LLNL na dosiahnutie historického míľnika, potrebujú palivové pelety. Výroba týchto peliet predstavuje komplikovaný proces, v ktorom je využité skvapalnené hélium na zamrazenie deutéria a trícia, tradičných palív fúznych reaktorov.
Následne je nutné ich nanášať vo vrstvách a to celé pri teplote len 11 K, teda len 11 stupňov nad absolútnou nulou. Keďže prakticky využiteľné reaktory budú potrebovať potenciálne celé milióny takýchto peliet denne, neprichádzajú dnešné metódy ich výroby do úvahy. Experti však majú prekvapivé riešenie.
Pomôže aj vo vesmíre
Vedci pracujú aj na vývoji fúzneho pohonu, ktorý môže dostať sondy k najbližším hviezdam v zmysluplnom čase. Zariadenie Direct Fusion Drive (DFD), na ktorom pracuje spoločnosť Pulsar Fusion, má okrem pohonu poskytnúť po dosiahnutí cieľa aj energiu a to výkonom až 2 MW, čo je oveľa viac, než dokážu dodať bežné polia fotovoltických panelov či malé pasívne reaktory, ktoré so sebou nosia väčšie sondy.
Nová metóda
Tím z Rochesterskej univerzity vyvíja reaktor, ktorého koncept vznikol len v roku 2020. Takéto zariadenie má byť schopné vytvoriť svoje vlastné palivové pelety alebo tablety tesne pred implóziou a následným naštartovaním fúzie. To chcú vedci dosiahnuť vstrekovaním deutéria a trícia do penových kapsúl, ktoré následne dosiahnu rovnakú hustotu, ako samotné palivo a dokážu spolu s ním implodovať.
Tím sa zatiaľ zaoberá len zmenšenou verziou tohto reaktora, v prípade úspešnej demonštrácie však môže v budúcnosti priniesť revolúciu energetiky. Doteraz ale nie je jasné, aký typ fúznych reaktorov ľudstvo v budúcnosti využije aj v praxi. Laserová fúzia síce dosahuje veľké míľniky, nezaostáva za ňou však ani fúzia v tokamakoch – gigantických toroidných komorách, ktoré fúzujú naraz oveľa väčšie množstvo paliva.
Len nedávno sa vedcom podarilo dosiahnuť v kompaktnom tokamaku, s priemerom komory len 0,8 m, teplotu až 100 miliónov °C, čo je niekoľkonásobne viac, ako v jadre Slnka. Práve výskum v oblasti kompaktnejších reaktorov je nesmierne dôležitý, keďže sa v budúcnosti počíta aj s menšími fúznymi reaktormi, ktoré majú byť v porovnaní s tými štiepnymi bezpečnejšie a v najlepšom prípade aj oveľa lacnejšie.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Kvôli EÚ nedostaneš nové funkcie iPhonu. Slovákov čakajú veľké obmedzenia, dôvod ťa prekvapí
Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
Dreame L50 Pro Ultra a L50 Ultra: Robotické vysávače, ktoré menia pravidlá hry
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Európa výrazne zbrojí. Budeme mať supertank budúcnosti, spojilo sa už množstvo krajín aj gigantov
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP