Vianočné nákupy sú už v plnom prúde. Tento rok je však situácia iná, zákazníci sa ešte viac obracajú na internetové obchody, ktoré už od začiatku pandémie evidujú zvýšený počet objednávok. Predvianočné nakupovanie tento nápor ešte výraznejšie zvyšuje. Zisťovali sme, ako sa s vianočnými nákupmi vysporiadali najväčšie slovenské e-shopy. Kedy máš poslednú možnosť objednať darček s doručením do Vianoc?

Aktualizácia 9.12.

Článok bol doplnený o informácie e-shopu Alza.sk

Nákupy na internete rastú

Svedčia o tom aj nedávne štatistiky, podľa ktorých zaznamenala tretina e-shopov zvýšenie tržieb až o 30 %. Medziročný nárast obratu očakáva v aktuálnom predvianočnom období 60 % slovenských e-shopov, informovala agentúra SITA.

Nakupovanie na internete je zároveň pohodlným spôsobom, ako si zaobstarať darčeky pre blízkych aj bez behania po kamenných predajniach.

Nič však netreba odkladať na poslednú chvíľu. So zvýšeným náporom totiž nemusia doraziť posledné objednávky načas.

Podobným spôsobom na situáciu upozornila aj Slovenská pošta, ktorá informovala ľudí o posledných termínoch odoslania zásielok, aby ich stihla doručiť do Vianoc. Ako je to v prípade e-shopov? Zisťovali sme ďalšie detaily.

E-shopy aktuálny nápor zvládajú bez väčších problémov

Situáciu sme u niektorých predajcov preverovali ešte koncom októbra, kedy nastala situácia s neskorším doručovaním objednávok z Alzy.sk. Tento problém e-shop objasnil a jeho vysvetlenie sme priniesli v samostatnom článku. Za posledný mesiac sa však nápor v internetových obchodoch s prichádzajúcimi Vianocami zmenil.

V prípade e-shopov Hej.sk a Datart.sk bola posilnená kapacita kuriérov a zároveň obchody nadviazali spoluprácu so Zásielkovňou, aby bol tovar doručovaný včas. Na predvianočné nákupy sa títo obchodníci pripravovali ešte v predstihu.

Podľa Sabiny Boudovej, marketingovej riaditeľky Datartu a Hej.sk, „až 80 % zákazníkov dnes uprednostňuje objednávanie cez e-shop a volí doručenie tovaru priamo domov prostredníctvom DATART dopravy alebo využitím služieb externých prepravcov“.

„Pred nástupom sezóny sme posilňovali kapacity našej Datart dopravy o 50 percent a nadviazali sme spoluprácu so Zásielkovňou, aby sme aj takouto formou odbremenili externých prepravcov, s ktorými spolupracujeme. Zazmluvnených partnerov (DPD, Slovenská pošta, Toptrans) vyťažujeme v maximálnej možnej miere,“ informovala Sabina Boudová redakciu FonTech.sk.

NAY nespresnil, či navyšoval kapacity svojej kuriérskej služby, informoval však, že má k dispozícii zazmluvnených dopravcov, ktorých služby využíva „doplnkovo“ a kapacitu vlastných kuriérov dokáže škálovať podľa potreby.

Aktuálne neeviduje vyšší nápor ako obvykle. Informácie potvrdil redakcii FonTech.sk František Vámoši, marketingový manažér NAY a dodal, že „väčšina objednávok je však s vyzdvihnutím v predajni, keďže zákazníci preferujú kontrolu nad časom vyzdvihnutia tovaru“.

Osobné vyzdvihnutie objednávok odporúča zákazníkom aj Datart, ktorý zároveň podotkol, že včasné doručenie zabezpečí aj vďaka svojej prémiovej doprave. Tovar si zákazníci môžu v Hej.sk a Datart.sk vyzdvihnúť aj na poslednú chvíľu, objednať ho však musia s predstihom.

„Osobný odber v predajni budú môcť zákazníci využiť aj 24.12., teda na Štedrý deň, a to do 12.00 hod. Zákazníci, ktorí chcú zvoliť doručenie externým prepravcom, by tak mali urobiť najneskôr do 18. decembra. Objednávky po tomto termíne už nemusia doraziť do Vianoc,“ podotkla Sabina Boudová vo vyjadrení pre FonTech.sk.

NAY avizuje, že objednávky bude doručovať do 23. decembra do večerných hodín. Spoločnosť však upozorňuje aj na možné dopady aktuálnej epidemiologickej situácie, ktorá sa týka všetkých obchodníkov.

Doplnené:

Alza našu redakciu informovala, že kapacity posilňuje už od leta, najmä v oblasti logistiky a call centier. V posledných 2 mesiacoch prijala viac ako 500 zamestnancov (vrátane brigádnikov) a podotkla, že rozšírila aj sieť AlzaBoxov (na Slovensku má aktuálne vyše 160 ks). Tento rok e-shop doručuje objednávky o 15 % rýchlejšie ako vlani a doručovať má až do Štedrého dňa.

„Pri tovare, ktorý je potrebné prepravovať na iné miesto, vidia zákazníci aktuálny predpokladaný termín doručenia pre vybranú dopravu pred dokončením objednávky. Zatiaľ, podľa aktuálnej situácie na trhu, očakávame, že pre objednávky s doručením na pobočku do 24.12. bude možné objednávať do 21.12,“ informovala FonTech.sk Daniela Chovancová, hovorkyňa Alzy.

Pokiaľ sa do Vianoc sprísnia obmedzenia, môžu sa termíny doručovania a rýchlosť vybavovania objednávok v jednotlivých e-shopoch zmeniť. Rozhodne si preto ani v týchto časoch netreba nechávať vianočné nákupy darčekov na poslednú chvíľu.

Pod stromčekom nechýba elektronika, či kuchynské spotrebiče. Za darčeky míňame viac ako vlani

Čo však Slováci nakupujú pod stromček najčastejšie? Preferencie ľudí sa líšia a vplyv na nákupy má tento rok aj pandémia, ktorá ovplyvnila finančnú situáciu mnohých ľudí. Napriek tomu sa rebríček najobľúbenejších darčekov výrazne nezmenil a podľa informácií Datartu a Hej.sk paradoxne ľudia míňajú pred sviatkami aj počas pandémie viac peňazí, ako v minulom roku.

Medzi najpopulárnejšími darčekmi sa stále nachádza elektronika (smartfóny, audio, herné konzoly, notebook a iné IT produkty), kuchynské spotrebiče (kávovary, kuchynské roboty a pod.) či spoločenské hry. Ľudia si však podľa informácií obchodníkov doprajú pod stromčekom aj nový televízor, práčku, sušičku, či robotické a tyčové vysávače. Nezabúdajú ani na produkty pre osobnú starostlivosť.

Ďalšie e-shopy sa k našim otázkam do uzávierky článku nevyjadrili. Odpovede doplníme.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú