Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ak sa obávaš o svoje osobné údaje a ich využitie, respektíve zneužitie máš o dôvod viac na obavu. Podľa nového prieskumu, ktorý vykonala nezisková internetová organizácia Mozilla Foundation totiž výrobcovia automobilov vo veľkom ponúkajú na predaj dáta o majiteľoch vozidiel vrátane záznamov o ich hlase, údajoch o zdravotnom stave, či sexuálnej aktivite. Na tému upozornila Česká televízia na svojom webe.

Horší segment neexistuje

Ako ďalej píše portál TheVerge, výsledky prieskumu dokonca naznačujú, že čo sa týka súkromia autá sú „oficiálne najhoršou kategóriou produktov, akú kedy preskúmali“. Mozilla Foundation zistila, že až 92 % výrobcov automobilov poskytuje vodičom len malú (ak vôbec nejakú) kontrolu nad osobnými údajmi, pričom 84 % zdieľa používateľské údaje s externými stranami.

YouTube / Screenshot

Spoločnosť, ktorá stojí za známym webovým prehliadačom tiež tvrdí, že všetkých 25 automobilových spoločností, ktoré boli v rámci prieskumu kontrolované, zbierajú od svojich zákazníkov viac osobných údajov, ako je potrebné – druh zhromažďovaných informácií sa u spoločností líšil, avšak vo všeobecnosti možno povedať, že spoločnosti zbierali také typy údajov ako je rýchlosť jazdy, počúvaná hudba, zdravotné údaje, sexuálna aktivita a mnoho ďalšieho. Prieskum pritom zahŕňal etablované spoločnosti ako Toyota, Volkswagen, BMW, Tesla, Nissan, Kia, či Ford.

Prieskumníci sa zaoberali trhmi v Európe, Spojených štátoch a Južnej Kórei. V Európskej únii síce teoreticky platí vďaka nariadeniu GDPR zrejme najprísnejšia ochrana citlivých údajov, avšak automobilov sa podľa vedúceho prieskumu netýka. Jediné značky, ktoré podľa prieskumu ponúkajú svojim zákazníkom možnosť zmazať všetky získané dáta je Renault a Dacia. Naopak najhoršie hodnotenou značkou v každej kategórii bola Tesla.

Navyše až 84 % kontrolovaných automobilových značiek zdieľa zdieľajú osobné údaje svojich používateľov s rôznymi spoločnosťami, ktoré sa špecializujú na obchodovanie s údajmi. Okrem toho sa ukázalo, že 76 % týchto spoločností si nárokujú právo predávať tieto osobné údaje. To znamená, že nielenže zdieľajú tieto údaje s inými firmami, ale tie ich dokonca môžu predávať ďalej ďalším subjektom.

„Zdá sa, že autá sa ukryli pred radarom ochrany súkromia, a ja dúfam, že to pomôžeme napraviť. Pretože je to naozaj desivé,“ dodal Caltrider. „Z väčšiny áut sa stále viac stáva pojazdné nahrávacie zariadenie. Elektronika, za ktorú vodiči platia väčšie a väčšie peniaze, o nich a o pasažieroch zbiera viac a viac údajov,“ uviedol agentúre AP expert na technológie a ľudské práva Albert Fox Cahn z Harvardovej univerzity.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú