Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Odborníci aj bežní používatelia elektromobilov majú na degradáciu batérie rozličný názor. Zatiaľ čo jedna skupina tvrdí, že rýchle nabíjanie dokáže výrazne skrátiť životnosť batérie, druhá verí, že nabíjací výkon až tak výrazne na degradáciu nevplýva. Odpoveď na túto otázku nám v poslednom videu priniesol známy nórsky youtuber Bjørn Nyland.

Bjørn sa pozrel na stav batérie Tesly Model 3 Long Range, ktorá bola využívaná ako vozidlo taxi služby a primárne teda bola nabíjaná na rýchlonabíjacích staniciach Supercharger.

Po zapojení diagnostiky k autu ale ostal šokovaný, na rýchlonabíjačkých bol tento Model 3 nabíjaný takmer 94 % času a iba 6 % času teda majiteľ dobíjal na pomalej AC nabíjačke. Dá sa teda povedať, že vozidlo bolo nabíjané výhradne na Superchargeroch.

Degradácia je vyššia ako pri iných autách s podobným nájazdom

Model 3 vyrobený v roku 2021 mal najazdených takmer 100 000 km, čo je za maximálne 2,5 roka naozaj úctyhodný nájazd. Na základe Bjørnovej diagnostiky auto ukazovalo zostávajúcu kapacitu batérie na úrovni 62,8 kWh, pričom nové auto disponovalo kapacitou 74,5 kWh.

Tento údaj teda predstavuje degradáciu batérie na úrovni až 16 %, čo je v porovnaní s ostatnými Modelmi 3 s podobným nájazdom naozaj veľa. Druhá diagnostika ukázala o niečo optimistickejší výsledok degradácie, pričom namerala pokles kapacity iba o 11 %. Model 3 teda poskytol jednoznačný dôkaz, že rýchle nabíjanie môže výrazne zrýchliť degradáciu batérie.

Určite však záleží aj na tom, pri akých vonkajších teplotách sa elektromobil nabíja, nakoľko poveternostné podmienky takisto môžu vplývať na mieru degradácie. Na jedno nabitie však Bjørn s batériou v takomto stave prešiel 423 km, čo je stále viac než dostatočný dojazd.

Slovák na Tesle nabehal už 400 000 km

Slovák Kristián Kratochvíl je majiteľom Tesly Model X, s ktorou pravidelne cestuje po Európe a elektromobilom teda absolvuje naozaj dlhé trasy. Nedávno sa s komunitou elektromobilistov podelil o míľnik, ktorý na svojom striebornom Modeli X dosiahol. Jeho odometer ukazuje už vyše 400 000 km. Na tento úctyhodný nájazd upozornil na svojom instagrame.

Kristián, respektíve jeho Model X je ďalším dôkazom, že batéria elektromobilu nie je na vyhodenie už po 160 000 km, ako väčšina automobiliek garantuje záruku. Aj po prekonaní tohto nájazdu je elektromobil ďalej schopný jazdiť a degradácia v tomto prípade ani nie je nijak zásadná.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kristian Kikokk Kratochvil (@thekikokk)

Ako uviedol Kristián v komentári pod príspevkom, po prejdení vyše 400 000 km stratil akumulátor iba 12 % z pôvodnej kapacity. Model X bol pritom vyrobený v roku 2018, takže samotná batéria má už zhruba 5 rokov.

V staršom rozhovore nám Kristián prezradil, ako dosiahol takto vysoký nájazd s elektrickým autom a či ho nejak elektromobil pri jeho práci obmedzuje.

K batérii sa správal najhoršie ako to len šlo

Tým, že Krisitán robí s Modelom X predovšetkým dlhé trasy, často využíval rýchlonabíjanie, ktoré nie je k batérii zrovna najšetrnejšie. Aj napriek tomu dokázal udržať mieru degradácie na úrovni iba 12 %.

„Robím všetko úplne zle, vrátane neustále nabíjania na rýchlonabíjacích stojanoch. Tým koľko som na cestách a aké dlhé trasy jazdím, sa tomu ani nedá vyhnúť. Od januára už ale Model X využívam o niečo menej, takže teraz je vozidlo oproti minulosti častejšie nabíjané na AC nabíjačke. Do januára som však v 80 % prípadoch využíval DC rýchlonabíjacie stanice. Teraz je to zhruba v 75 % prípadoch. K batérii som sa v podstate ani horšie správať nemohol, bez problémov však vydržala a drží i naďalej.“

Kristián Kratochvíl (súkromný archív)
Tesla preukazuje skvelé výsledky degradácie

Degradácia batérie je ešte stále častým argumentom odporcov elektromobility. Tí mylne tvrdia, že po pár rokoch a pár desiatkach tisíc kilometrov je batéria zrelá akurát tak do koša. Pravda je niekde úplne inde a ako najnovšie ukazujú dáta automobilky Tesla, degradácia priemerného Modelu S a X s nájazdom 320 000 km je na úrovni iba 12 %.

Kalifornská automobilka nedávno zverejnila obrovský, vyše 200 stranový dokument s názvom „Tesla Impact Report 2022“, v ktorom poukázala aj na mieru degradácie batérií vozidiel.

DriveTesla.sk/Tesla (Úprava redakcie)

Vlajkové Modely S a X s nájazdom 200 000 míľ, teda 320 000 km majú stále k dispozícii 88 % pôvodnej kapacity batérie, takže degradácia predstavuje iba 12 %. Takýto nájazd pritom priemerný Slovák dosiahne za vyše 12 rokov.

Ako uviedol portál InsideEVs, v priemere teda klesne kapacita batérie o 1 % po prejedení cca 26 800 km, alebo po vykonaní 67 plných nabíjacích cykloch za predpokladu, že na jedno nabitie prejde elektromobil iba 400 km, čo zodpovedá dojazdu starších Tesiel v reálnych podmienkach

Ani po tom ale batéria nie samozrejme na vyhodenie a elektromobil môže jazdiť ďalej, pričom postupom času sa rýchlosť degradácie znižuje. No a aký má táto degradácia vplyv na samotný dojazd? Ak nový Model S pred pár rokmi dokázal prejsť na jedno nabitie 400 km v reálnom svete, po degradácii na úrovni 12 % sa dojazd zníži na zhruba 350 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú