V tomto texte boli použité materiály TASR.

Na Slovensku rastie záujem o elektrické vozidlá a spolu s tým aj počet verejne prístupných nabíjacích bodov. Podľa Ministerstva hospodárstva SR sa len za posledný rok zvýšil počet týchto bodov o 34 % a celkový inštalovaný výkon presiahol 125 megawattov, čo predstavuje medziročný nárast až o 52 %. Vyplýva to z reakcie rezortu na predbežnú štúdiu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), zverejnenú 11. júla, ktorá upozorňuje na viaceré prekážky v rozvoji elektromobility.

>>ČLÁNOK O KRITICKEJ SPRÁVE KONTRÓLNEHO ÚRADU SI PREČÍTAJ NA TOMTO ODKAZE>>

Ministerstvo uviedlo, že rozširovanie infraštruktúry ide ruka v ruke s podporou transformácie automobilového priemyslu smerom k zelenej a digitálnej budúcnosti. Hovorkyňa ministerstva Mária Pavlusík pripomenula, že vláda sa tejto téme venuje opakovane na rokovaniach s predstaviteľmi automobilového priemyslu, naposledy 4. júla, pričom na stole boli konkrétne opatrenia na zvýšenie konkurencieschopnosti sektora, ktorý tvorí približne desatinu slovenského HDP.

„Ministerstvo hospodárstva SR podporuje digitálnu a zelenú transformáciu automobilového priemyslu. Rovnako tak na úrovni vlády SR sa opakovane uskutočnilo rokovanie vlády SR za účasti všetkých relevantných subjektov v rámci automobilového priemyslu, naposledy v piatok 4. júla, kde boli definované ďalšie úlohy na podporu konkurencieschopnosti priemyslu tvoriaceho približne 10 % HDP Slovenska,“ uviedla Pavlusík.

Skrývajú sa za rast

Dôležitým aspektom je plnenie európskych záväzkov podľa nariadenia AFIR, ktoré Slovensku prikazuje zabezpečiť dostupnosť minimálne 1,3 kilowattu výkonu na každé evidované ľahké elektrické vozidlo (M1 a N1) a 0,7 kilowattu na každé plug-in vozidlo. „To plníme viac ako štvornásobne,“ zdôraznila hovorkyňa.

Na podporu ďalšieho rozvoja pripravuje rezort projekt výstavby národnej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc (UFC), ktorý bude realizovaný v dvoch fázach. V konečnej fáze by malo vzniknúť minimálne 251 nabíjacích bodov rozmiestnených na 35 lokalitách pozdĺž hlavných dopravných koridorov ako D1, D4, R2 a R4.

Kľúčovým impulzom má byť aj dvojica výziev plánovaných na roky 2025 a 2026. Prvá výzva je určená pre podnikateľov, fyzické aj právnické osoby, pričom sa počíta s finančnou podporou vo výške 24 miliónov eur. Druhá výzva je zameraná na obce, mestá a nimi zriadené organizácie a prerozdelí sa v nej suma 6,75 milióna eur. Spolu tak má vzniknúť viac než 3 000 nových verejne prístupných nabíjacích bodov.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Markus Spiske

Dotácie kde?

Napriek týmto snahám NKÚ vo svojej štúdii konštatuje, že Slovensko v oblasti elektromobility naráža na viaceré problémy. Chýba mu silný líder a koordinovaná stratégia, ako dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Úrad upozorňuje, že vývoj počtu elektromobilov zaostáva za očakávaniami, a krajine hrozí, že nedokáže načas využiť prostriedky z plánu obnovy a odolnosti určené na výstavbu nabíjacej infraštruktúry.

Je tak vskutku nádherné, že sa ministerstvo hospodárstva skrýva za figový list menom nabíjacie body a nárast počtu elektromobilov, ale reálne riešenie – a jednoznačne najúčinnejšie – v podobe dotácií, ani len nespomenulo. Bez tohto aspektu budeme prešľapovať na mieste, keďže cena týchto vozidiel je stále pre Slovákov privysoká.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP