Škoda Motorsport sa nedávno pochválila konceptom plne elektrického pretekárskeho vozidla Škoda Enyaq RS Race, ktoré má údajne slúžiť ako pilotný projekt pre budúce sériovo vyrábané elektromobily. Automobilka deklaruje, že ide o výrazne odľahčenú verziu modelu Enyaq Coupé RS, pričom výrazný dôraz je kladený na použitie udržateľných materiálov.

Výkonné a ľahké

Jedným z kľúčových bodov, na ktoré Škoda pri tomto koncepte kladie dôraz je výrazné zníženie hmotnosti. Vďaka použitiu inovatívnych biokompozitných materiálov, ktoré nahrádzajú tradičné uhlíkové vlákna sa hmotnosť auta znížila o 316 kg oproti sériovému modelu Enyaq Coupé RS. Materiály ako ľanové vlákna, ktoré sú použité na karosérii a interiéri, predstavujú udržateľnejšiu alternatívu, pričom poskytujú potrebnú tuhosť a odolnosť.

Škoda

Okrem nižšej hmotnosti je Enyaq RS Race aj širší a nižší. To znamená, že auto má lepšiu stabilitu pri vyšších rýchlostiach. Prepracované aerodynamické prvky, ako veľké zadné krídlo a optimalizovaná strecha, ďalej zvyšujú prítlak a zlepšujú ovládateľnosť vozidla.

Škoda

Dôraz kladie na bezpečnosť

Enyaq RS Race prináša aj množstvo technických úprav, ktoré vychádzajú zo skúseností značky Škoda v rallye. Auto je vybavené špeciálnym brzdovým systémom z modelu Audi e-tron GT, karbón-keramickými brzdovými kotúčmi a pretekárskymi sedadlami so šesťbodovými pásmi. K tomu pridajme aj bezpečnostný rám a systém chladenia bŕzd, ktoré sú navrhnuté tak, aby vozidlo zvládlo náročné pretekárske podmienky.

Škoda

Inžinieri zo Škoda Motorsport sa zamerali aj na to, aby auto malo špičkové jazdné vlastnosti. Okrem športového odpruženia, ktoré umožňuje individuálne nastavenie sa tu nachádzajú aj samosvorné diferenciály a upravené riadenie. To všetko prispieva k lepšiemu ovládaniu a precíznej jazde.

Je zrejmé, že pri Enyaq RS Race sa Škoda nesústredila len na výkon. Veľký dôraz sa kládol na udržateľnosť, čo môže byť inšpiráciou pre budúce sériové modely. Použitie biokompozitov a recyklovaných materiálov, vrátane polykarbonátových okien ukazuje, že aj v oblasti pretekárskych áut je možné hľadať ekologickejšie riešenia.

Škoda

Výkon

Pokiaľ ide o  samotný pohon, Enyaq RS Race si zachováva elektrické komponenty zo sériového modelu – dvojicu elektromotorov s výkonom 250 kW a batériu s kapacitou 82 kWh. Vďaka odľahčenej konštrukcii však auto zvládne zrýchlenie na 100 km/h za menej ako päť sekúnd, čo je o niečo lepšie ako u štandardného modelu.

Škoda

Maximálna rýchlosť zostáva obmedzená na 180 km/h, čo môže pre niektorých vyznieť ako nevýhoda, no ide o rozhodnutie v súlade s ochranou batérií a ich trvácnosťou. Tento krok je pochopiteľný najmä v kontexte elektromobilov, kde je kľúčová optimalizácia energie.

Enyaq RS Race je zaujímavou kombináciou športového ducha a ekologických inovácií. Napriek tomu, že ide o koncept, ktorý je určený hlavne pre motoršport, ukazuje smer, akým by sa mohla automobilka Škoda uberať aj pri svojich sériových modeloch. Zníženie hmotnosti, zlepšenie aerodynamiky a dôraz na udržateľné materiály sú kroky, ktoré by mohli prispieť k ďalšiemu rozvoju elektromobility.

Škoda

Pretekárske autá síce majú svoje miesto, ale či sa riešenia z Enyaq RS Race reálne dostanú do sériovej výroby v prijateľnej forme, je otázne.  Až čas zrejme ukáže, či táto vízia nájde svoje miesto na bežných cestách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú