Takéto brutálne auto by si od nich nečakal. Milovaná automobilka Slovákov odhalila elektromobil, ktorý bude lámať krky
Škoda Motorsport sa nedávno pochválila konceptom plne elektrického pretekárskeho vozidla Škoda Enyaq RS Race, ktoré má údajne slúžiť ako pilotný projekt pre budúce sériovo vyrábané elektromobily. Automobilka deklaruje, že ide o výrazne odľahčenú verziu modelu Enyaq Coupé RS, pričom výrazný dôraz je kladený na použitie udržateľných materiálov.
Výkonné a ľahké
Jedným z kľúčových bodov, na ktoré Škoda pri tomto koncepte kladie dôraz je výrazné zníženie hmotnosti. Vďaka použitiu inovatívnych biokompozitných materiálov, ktoré nahrádzajú tradičné uhlíkové vlákna sa hmotnosť auta znížila o 316 kg oproti sériovému modelu Enyaq Coupé RS. Materiály ako ľanové vlákna, ktoré sú použité na karosérii a interiéri, predstavujú udržateľnejšiu alternatívu, pričom poskytujú potrebnú tuhosť a odolnosť.
Okrem nižšej hmotnosti je Enyaq RS Race aj širší a nižší. To znamená, že auto má lepšiu stabilitu pri vyšších rýchlostiach. Prepracované aerodynamické prvky, ako veľké zadné krídlo a optimalizovaná strecha, ďalej zvyšujú prítlak a zlepšujú ovládateľnosť vozidla.
Dôraz kladie na bezpečnosť
Enyaq RS Race prináša aj množstvo technických úprav, ktoré vychádzajú zo skúseností značky Škoda v rallye. Auto je vybavené špeciálnym brzdovým systémom z modelu Audi e-tron GT, karbón-keramickými brzdovými kotúčmi a pretekárskymi sedadlami so šesťbodovými pásmi. K tomu pridajme aj bezpečnostný rám a systém chladenia bŕzd, ktoré sú navrhnuté tak, aby vozidlo zvládlo náročné pretekárske podmienky.
Inžinieri zo Škoda Motorsport sa zamerali aj na to, aby auto malo špičkové jazdné vlastnosti. Okrem športového odpruženia, ktoré umožňuje individuálne nastavenie sa tu nachádzajú aj samosvorné diferenciály a upravené riadenie. To všetko prispieva k lepšiemu ovládaniu a precíznej jazde.
Je zrejmé, že pri Enyaq RS Race sa Škoda nesústredila len na výkon. Veľký dôraz sa kládol na udržateľnosť, čo môže byť inšpiráciou pre budúce sériové modely. Použitie biokompozitov a recyklovaných materiálov, vrátane polykarbonátových okien ukazuje, že aj v oblasti pretekárskych áut je možné hľadať ekologickejšie riešenia.
Výkon
Pokiaľ ide o samotný pohon, Enyaq RS Race si zachováva elektrické komponenty zo sériového modelu – dvojicu elektromotorov s výkonom 250 kW a batériu s kapacitou 82 kWh. Vďaka odľahčenej konštrukcii však auto zvládne zrýchlenie na 100 km/h za menej ako päť sekúnd, čo je o niečo lepšie ako u štandardného modelu.
Maximálna rýchlosť zostáva obmedzená na 180 km/h, čo môže pre niektorých vyznieť ako nevýhoda, no ide o rozhodnutie v súlade s ochranou batérií a ich trvácnosťou. Tento krok je pochopiteľný najmä v kontexte elektromobilov, kde je kľúčová optimalizácia energie.
Enyaq RS Race je zaujímavou kombináciou športového ducha a ekologických inovácií. Napriek tomu, že ide o koncept, ktorý je určený hlavne pre motoršport, ukazuje smer, akým by sa mohla automobilka Škoda uberať aj pri svojich sériových modeloch. Zníženie hmotnosti, zlepšenie aerodynamiky a dôraz na udržateľné materiály sú kroky, ktoré by mohli prispieť k ďalšiemu rozvoju elektromobility.
Pretekárske autá síce majú svoje miesto, ale či sa riešenia z Enyaq RS Race reálne dostanú do sériovej výroby v prijateľnej forme, je otázne. Až čas zrejme ukáže, či táto vízia nájde svoje miesto na bežných cestách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Veľká uzávierka D1: Významné zmeny paralyzujú dopravu na 3 dni
Načasovanie raňajok rozhoduje o tvojej dlhovekosti, tvrdia vedci. Každé posunutie zvyšuje riziko úmrtia o 11%
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP