Spojené kráľovstvo rozbieha masívnu investičnú ofenzívu, ktorá má dať novú dynamiku prechodu na elektromobilitu. Vláda oznámila program DRIVE35, v rámci ktorého plánuje do roku 2030 investovať 2 miliardy libier do podpory domácej automobilovej výroby. Ďalších 500 miliónov libier má smerovať na výskum a vývoj do roku 2035. Okrem toho sa opäť hovorí o návrate dotácií na nákup elektromobilov, ktoré boli v minulosti zrušené. Na tému upozornil portál Electrive.

DRIVE35 má pomôcť nielen zavedeným výrobcom, ale aj startupom, inováciám a výrobe batérií. Podľa oficiálneho vyhlásenia vlády pôjde o dlhodobý záväzok, ktorý má podporiť tisíce pracovných miest a zabezpečiť, aby Spojené kráľovstvo ostalo v popredí vývoja bezemisných vozidiel. Program je súčasťou širšieho Plánu pre pokročilý priemysel v rámci britskej modernej priemyselnej stratégie.

Automobilky tápu…

Aj keď Spojené kráľovstvo v roku 2024 predalo najviac elektromobilov v Európe (až 382-tisíc kusov) a počet verejných nabíjacích bodov prekročil 82-tisíc, trh sa vyvíja pomalšie, než predpokladali ciele nariadené v rámci tzv. ZEV (Zero Emission Vehicle) regulácií. Automobilky musia dosahovať určité kvóty predaja bezemisných áut, inak im hrozia pokuty. Po zrušení dotácií však viacerí výrobcovia splnili svoje ciele len za cenu výrazných zliav, čo vyvolalo odpor.

Príkladom je Stellantis, ktorý pohrozil zatvorením svojej továrne v Lutone, ak mu vláda nepomôže s prechodom na výrobu elektrických dodávok. Na konci marca závod skutočne ukončil prevádzku. Problémy mala aj plánovaná batériová továreň Britishvolt, ktorá nakoniec nevznikla. Výnimkou ostáva Nissan v Sunderlande, ktorý má v blízkosti závod na batérie AESC, no väčšina britských výrobných kapacít zaostáva za očakávaniami.

Nissan - továreň v Sunderlande
Nissan - továreň v Sunderlande

…až na jednu výnimku

Zato značka MG, ktorú dnes vlastní čínska SAIC a ktorá vozidlá vyrába výlučne v Číne, si na britskom trhu vedie výborne. Britská vláda sa však podľa všetkého rozhodla počúvať hlas automobilového priemyslu – najskôr v apríli zmiernila ZEV pravidlá a teraz pridáva finančnú injekciu.

„Pomáhame britským výrobcom automobilov dostať sa na čelo pretekov tým, že úzko spolupracujeme s investormi a budujeme globálne konkurencieschopný dodávateľský reťazec pre elektromobily v Británii. Prichádzame s najväčším balíkom opatrení pre tento sektor za posledné desaťročie. Ide o historickú obchodnú dohodu s USA, ktorá zníži clá pre britských výrobcov, o kroky na zníženie cien elektriny, aktualizáciu ZEV mandátu, a tiež o opatrenia na ochranu pracovných miest a budúcnosti nášho automobilového priemyslu,“ uviedol minister obchodu a priemyslu Jonathan Reynolds.

MG3 hybrid, ktorý testoval Mário
Mário Šimovič/FonTech

Spustia dotácie

Finančná pomoc sa netýka len výroby, zvýšenú podporu dostáva aj budovanie nabíjacej infraštruktúry. Vláda vyčlenila ďalších 63 miliónov libier na dotácie pre domáce nabíjačky v domácnostiach bez príjazdovej cesty, na nabíjačky pre firmy a elektrifikáciu vozového parku britskej Národnej zdravotnej služby (NHS). Ministerstvo dopravy tiež v júni oznámilo, že časť zo 381 miliónov libier z fondu LEVI (Local Electric Vehicle Infrastructure) sa použije na inštaláciu vyše 100-tisíc nových nabíjacích bodov.

Navyše, podľa informácií z viacerých zdrojov sa už čoskoro oficiálne obnovia aj dotácie na nákup elektromobilov. „Tento týždeň zverejníme podrobnosti o tom, ako chceme spraviť nákup elektromobilov dostupnejším pre ľudí,“ prezradila Ministerka dopravy Heidi Alexander pre BBC. Podľa denníka The Telegraph by malo ísť o 640 miliónov libier, pričom dotácie by sa týkali len áut do určitej cenovej hladiny a prednosť by mali mať vozidlá vyrobené v Spojenom kráľovstve.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP