Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Predstav si mesto, ktoré namiesto toho, aby spotrebovávalo veľké množstvo energie, ju dokáže aj uchovávať a spätne uvoľňovať podľa potreby. Skrátka by fungovalo ako obrovská živá batéria. Presne takúto víziu načrtáva nový výskum Austrálskej národnej univerzity (ANU), ktorý ukazuje, ako by elektrifikované mestá ako Canberra mohli zásadne pomôcť stabilizovať elektrickú sieť vďaka využívaniu elektromobilov a domácich systémov ohrevu vody.
Zistenie, ktoré mení všetko
Vedci z ANU zistili, že ak by obyvatelia začali využívať nabíjanie vozidiel a ohrievanie vody inteligentnejšie, napríklad v čase mimo špičky, mohla by sa znížiť spotreba počas najväčšej záťaže a zároveň by sa efektívnejšie využila energia z obnoviteľných zdrojov ako solárne panely. Podľa štúdie má každý obyvateľ v úplne elektrifikovanom meste k dispozícii zhruba 46 kilowatthodín úložnej kapacity, čo je ekvivalent troch až štyroch domácich batérií typu Tesla Powerwall.
Ako vysvetlil výskumný tím, ak by sa presunula len polovica tohto dopytu na hodiny mimo špičky, nárast špičkovej záťaže by sa mohol znížiť o polovicu. „Toto nielenže znižuje tlak na infraštruktúru, ale tiež umožňuje lepšie využitie solárnej energie zo striech tým, že ju uložíme na pokrytie večernej špičky,“ uvádza sa v stanovisku tímu.
Dôležitosť tohto prístupu rastie aj vzhľadom na skutočnosť, že doprava a vykurovanie spolu tvoria významnú časť svetových emisií skleníkových plynov. V roku 2019 vyprodukovali vyše 12 miliárd ton emisií. Prechod na elektrický pohon a elektrické vykurovanie z čistých zdrojov energie patrí medzi najefektívnejšie riešenia, ako tieto emisie znížiť.
Analýza úlohy v meste
Elektromobily aj tepelné čerpadlá zažívajú rýchly rast. Len v roku 2024 sa predalo viac ako 17 miliónov elektrických áut a kapacita tepelných čerpadiel presiahla už v roku 2021 hranicu 1 000 GW. Tieto zariadenia zároveň prinášajú možnosť uchovávať energiu lokálne, čo je koncept známy ako distribuované energetické úložiská (DES).
DES umožňuje systému presúvať spotrebu energie na menej vyťažené časy a efektívnejšie využívať slnečnú a veternú energiu. Kým malé štúdie o DES existujú, celomestské modely sú zatiaľ výnimočné. Práve tieto veľké modely sú však podľa odborníkov kľúčové pre plánovanie budúcich energetických systémov, znižovanie nákladov a zvyšovanie spoľahlivosti v období prechodu na úplnú elektrifikáciu.
Najnovšia štúdia sa zamerala na podrobnú analýzu úlohy DES v mestskom prostredí, pričom ako prípadová štúdia poslúžilo Austrálske hlavné teritórium, ktoré už teraz funguje na 100 % obnoviteľnej elektrine a plánuje dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2045. Región je zároveň jedným z lídrov v počte solárnych panelov na obyvateľa, do marca 2025 dosiahol výkon 455 MW, čo z neho robí ideálne laboratórium pre štúdium ukladania a využívania energie.
Vedci využili pokročilé mapovacie nástroje, ktoré sledujú spotrebu energie po hodinách a podľa jednotlivých štvrtí. Ich cieľom bolo zistiť, ako môže DES pomôcť s presunom spotreby do menej zaťažených období, kde sa nachádzajú hlavné úložiská energie a ako dokážu elektromobily a vykurovacie systémy zmierniť riziko preťaženia siete.
Zistenia potvrdili, že v elektrifikovanom meste by každý človek mohol denne presunúť zhruba 5 kWh elektriny do času mimo špičky, čo predstavuje približne tretinu dennej spotreby na osobu. Elektromobily, ktoré väčšinu času len stoja zaparkované, môžu v tomto systéme zohrať kľúčovú úlohu, ak sa ich nabíjanie vhodne koordinuje.
Dôležitá je organizácia
Bez dobrej organizácie by však zvýšená záťaž z elektromobilov a ohrievačov mohla spôsobiť nárast špičkovej spotreby až o 30 %, čo by si vyžadovalo drahé rozšírenie elektrickej siete. Naopak, strategické presúvanie záťaže – napríklad len polovice – by mohlo túto potrebu znížiť na polovicu a zároveň by sa lepšie využila solárna energia v podvečerných hodinách.
Výskum tiež identifikoval tzv. „úložné horúce miesta“, teda oblasti s vysokou hustotou pracovných miest a flexibilitou dopytu. Práve tieto zóny sú ideálne pre inteligentné nabíjanie na pracoviskách, dynamické ceny a koordináciu cez digitálne platformy.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Génius Hawking mal znova pravdu. Vedci potvrdili jeho odvážnú teóriu o časopriestore
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Toto je novinka pre iPhone Air. Cena je tak vysoká, že vyvolala smiech aj kritiku
Svet má nový zdroj energie. Vedci vytvorili sci-fi materiál, ktorý premení domy na „batérie“
Technologický zázrak spasí celý svet. Vedci „zasadili" stromy, ktoré napájajú planétu energiou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda zmrazila 13. dôchodky. Poznáme sumu, cez ktorú sa najbližšie 3 roky nedostanú
Známy americký aktivista Charlie Kirk je mŕtvy, uviedol Trump. Bol zastrelený pred zrakmi fanúšikov
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Tisíce rakiet ERAM pre Ukrajinu. Prelomová zbraň s doletom 460 km môže zasiahnuť ciele hlboko v Rusku
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP