Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Mercedes-Benz sa púšťa do odvážneho kroku, ktorý by mohol zásadne zmeniť svet elektromobility. Nemecká automobilka už niekoľko mesiacov testuje elektrické vozidlá poháňané pevnými, takzvanými solid-state – batériami, ktoré sľubujú dojazd vyše 1 000 kilometrov na jedno nabitie. A čo je dôležitejšie, tieto testy sa už odohrávajú priamo na cestách, nie len v laboratóriách. Na testy upozornil portál Electrek.
Sériová výroba čoskoro
Prvé vozidlo s týmto typom batérie nasadil Mercedes na britské cesty ešte vo februári tohto roka. Ide o upravený prototyp luxusného elektrického modelu EQS, ktorý bol vybavený úplne novým akumulátorovým systémom vyvinutým v spolupráci s Mercedes AMG High-Performance Powertrains, teda tou istou jednotkou, ktorá stojí za úspechmi značky vo Formule 1.
Na vývoji batérie sa Mercedes spája s americkou spoločnosťou Factorial Energy, ktorá sa špecializuje na solid-state technológie. Výsledkom tejto spolupráce je batéria s názvom Solstice, ktorá bola verejne predstavená v septembri. Táto technológia má priniesť približne 25-percentné zlepšenie dojazdu v porovnaní s bežnými lítiovo-iónovými batériami.
V praxi to znamená, že ak súčasný model Mercedes EQS 450+ ponúka dojazd približne 820 kilometrov podľa WLT, nová verzia s pevnou batériou by sa mohla dostať až na hranicu 1 000 kilometrov. To je vzdialenosť, ktorá by pri bežnej jazde vystačila napríklad na cestu z Bratislavy až do Paríža bez potreby nabíjania.
„Očakávame, že túto technológiu prinesieme do sériovej výroby ešte pred koncom tohto desaťročia,“ vyhlásil Markus Schäfer, vedúci vývoja v Mercedes-Benz, počas nedávneho podujatia v Kodani. Pre nemecký magazín Automobilwoche zároveň dodal, že prvé autá s pevnými batériami by mohli byť dostupné už pred rokom 2030.
Potenciál vidia aj ostatní
Mercedes vidí v tejto technológii nielen riešenie problémov s dojazdom, ale aj kľúč k výraznému zníženiu nákladov na batérie. Schäfer pritom otvorene priznal, že súčasné batérie nie sú do budúcnosti udržateľné a „v jadre je potrebná nová chémia“. Nové batérie preto využívajú sulfidový pevný elektrolyt, ktorý má byť bezpečnejší a energeticky efektívnejší než tradičné kvapalné roztoky.
Okrem Mercedesu pracuje na zavedení solid-state batérií viacero ďalších automobiliek. Spoločnosť Factorial spolupracuje aj s koncernmi Hyundai a Stellantis, pričom cieľom všetkých je zaviesť túto technológiu do bežnej prevádzky do roku 2030. K rovnakému cieľu smerujú aj giganti ako Volkswagen, BMW, Toyota, Nissan či Honda. A netreba zabúdať na čínskych lídrov BYD a CATL, ktorí už dnes ovládajú svetový trh s batériami a intenzívne investujú aj do solid-state riešení.
Zaujímavou novinkou je aj vyjadrenie zástupcu značky MG, ktorý tento týždeň uviedol, že model MG4 by mohol byť prvým globálne predávaným elektromobilom s tzv. semi-solid-state batériou, teda prechodnou formou medzi tradičnými a plne pevnolátkovými akumulátormi.
Vývoj sa teda zrýchľuje a zdá sa, že to, čo bolo donedávna vnímané ako „svätý grál“ elektromobility, sa už čoskoro môže stať realitou na bežných cestách. Mercedes-Benz týmto krokom dáva jasne najavo, že budúcnosť elektromobility nebude iba o dojazde, ale aj o efektivite, bezpečnosti a udržateľnosti batériových technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kto vládne svetu zbraní a tankov: Rebríček najsilnejších armád odhalil poradie veľmocí aj prekvapivé posuny
Sestra zmiznutého novinára Paľa Rýpala sa nevzdáva nádeje. S bratom sa chce dôstojne rozlúčiť (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Dlhovekosť má svoju cenu v podobe autoimunitných ochorení, zistili vedci. Našli bunky, ktoré ťa udržia mladého, no s rizikom
Koniec neobmedzených bufetov? Dovolenkový raj chce obmedziť all-inclusive. Ročne vyhodí 23 miliónov ton jedla
Zabudni na drahé filtre: Obyčajná kuchynská metóda odstráni až 90 % nebezpečných mikroplastov z vody
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Najväčší mýtus elektromobilov padá. Bežný Slovák nepotrebuje obrovské batérie
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
- BMW vyriešilo večný problém elektromobilov. Do novej technológie naleje 10 miliónov eur
- Schladí dom v lete, vykúri v zime a nabije auto. Mitsubishi stvorilo energetické zariadenie budúcnosti
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Najväčší dovozca energií sa zmenil na vývozcu a láme rekordy. Mocnosť mení globálny trh s pohonnými hmotami
Pre rýchly vstup do EÚ urobia nemožné. Tento štát chce mať ministerstvo riadené umelou inteligenciou
Jediná krajina produkuje viac plastu než šesť ďalších dokopy. Zverejnili „rebríček hanby“
Slovenské weby strácajú návštevníkov. Google AI prehľady menia spôsob, ako hľadáš informácie
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP