Píše sa rok 2020 a automobilka Mercedes posunula rozmanitosť svojho portfólia elektromobilov. Na trh prichádza nová generácia plne elektrickej dodávky EQV, korá voči predchodcovi spravila poriadne revolučný skok. Ešte pred oficiálnym spustením predaja som mal možnosť horúcu novinku otestovať  v praxi v krásnom rakúskom prostredí nedaľeko mesta Melk.

Skoro 200 km okruh cez Viedeň ponúkal jazdu malebnými dedinami, mestom či diaľnicou. V prvom rade som chcel na aute objaviť všetko, čo je iné ako na klasickom spaľovacom V-čku.

Auto na mňa pôsobí mohutne, no všade, kde sa pozriem, vidno aerodynamické tvary, ktoré napomáhajú výslednej spotrebe a odporu vzduchu. V zadnej časti ľahko rozoznáme, že ide o elektrický pohon aj vďaka označeniu EQV 300. Nové sú aj disky kolies, ktoré dostali tiež čiastočné zaslepenie.

Veľmi ma potešilo, že v Mercedese nešpekulovali s futuristickým dizajnom a auto pôsobí pre laika na prvý pohľad rovnako ako spaľovací model. Čo sa tda dnes dozvieš?

  • Dojazd EQV na jedno nabitie
  • Výhody elektrického pohonu v „dodávkovom“ svete
  • Priemerná spotreba energie pri jazde v režime comfort
  • Prvé pocity z jazdy
  • Možnosti a čas nabíjania
  • Prečo si vybrať práve EQV

Najväčšiu zmenu si však nevšimneme na vzhľade, ale „pod kapotou“. Nové eVito totiž oproti predchodcovi so 41 kWh batériou disponuje tentokrát s kapacitou batérie až 100 kWh (v skutočnosti je použiteľných 90 kWh).

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Srdcom pohonu je elektromotor s výkonom 201 koní (predchodca mal 112 koní) s krútiacim momentom 362 Nm. Maximálna rýchlosť je oproti predchodcovi so 120 km/h obmedzená na 140 km/h, no s možnosťou úpravy dokonca až na 160 km/h.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Prvé kilometre som nechal nastavenie na plne automatickom režime Comfort. V tomto režime je EQV vyrovnané, odozva na plynový pedál je nastavená na pocitovo optimálnu hodnotu. Auto sa správa kultivovane a spotreba sa držala na úrovni 28 kWh / 100 km. Išlo o kombinovanú premávku, takže batérii dopomáhala aj rekuperácia. V komfortnom móde je k dispozícií 150kW (204 koní) a krútiaci moment 362 Nm. 

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Pokojná jazda malebnými dedinkami popri Dunaji pokračovala na režime EKO a neskôr aj EKO+. Ide o inteligentné a hlavne efektívne jazdenie. Systém si na základe údajov z máp a jazdných senzorov automaticky nastavuje rekuperáciu, ktorú je možné nastaviť hneď v niekoľkých úrovniach. Auto má nižší výkon, využíva techniku plachtenia či jazdu iba s jedným pedálom.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Pri režime EKO+ hovoríme o maximálne ekonomickej jazde pre čo najdlhší dojazd. Auto v tomto režime disponuje výkonom len 80 kW a krútiacim momentom 293 Nm. Výhodou režimu je maximálny dojazd na úrovni tesne pod 400 km. EQV je v tomto EKO+ móde pocitovo dosť lenivé, pedál mäkký akoby vôbec nezaberal, jazda je výrazne pomalšia. Uplatnenie takéhoto režimu si však viem predstaviť napríklad pri shuttle preprave osôb napríklad z letiska, kedy má byť jazda pokojná a príjemná.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Teraz ale niečo aj k režimu Sport. Riadenie stuhlo, plynový pedál je okamžite ostrejší a stuhol aj podvozok. Spotreba prudko stúpala, no zážitok z jazdy bol výborný. V zákrutách som si musel v hlave pripomínať, že sedím v dodávke a nie v osobáku. Maximálny výkon si ale vyžiada svoju daň. Dojazd pri takomto štýle jazdy so zapnutou klimatizáciou nepresiahne 180 – 200 km.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Veľkým prekvapením bol podvozok. Akoby som jazdil na mäkkej perine. Vzduchový podvozok Airmatic dodáva jazde neuveriteľné pohodlie. Na začiatku som mal pocit, že je to zásluha kvalitných rakúskych ciest, no keď som vybehol na nespevnené cesty, pochopil som, o čo ide.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Podvozok teda ubytoval aj úctyhodnú 90 kWh batériu. Je uložená, aby nezmenšila vnútorný priestor, ktorý sa oproti spaľovaciemu V-čku nezmenšil. Rýchlonabíjanie 110 kW výkonom zabezpečilo nabitie z 10  na 80 % za 45 minút. Ak by som chcel úplne vybité EQV nabíjať doma z klasickej zásuvky, čas sa výrazne predĺži a na plné nabitie potrebuješ rovný jeden deň. Riešením na domáce nabíjanie je ale wallbox – ten nabíjanie skráti na 10 hodín pri nabíjacom výkone 11 kW.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Mercedes postupne vychytáva všetky „muchy“ elektrickej jazdy a nabíjania. Zaujala ma služba Mercedes me Charge, vďaka ktorej si vieš na jednu kartu auto nabíjať na rôznych konkurenčných dobíjacích staniciach. Za Viedňou sme otestovali nabíjanie cez stanicu Ionity. Dorazili sme s 50 % kapacitou a stačilo by len 10 minút na dobitie na 75 %. 

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Nové elektrické EQV bude dostupné vo verzii pre 6 alebo 8 osôb, teda vo verziách Long a Extra Long. Čo sa týka interiéru, ostalo všetko ako pri klasickom V-čku.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Výborne pôsobia prémiové materiály, prístrojovka v modrej farbe, vynikajúce audio Burmester, komfortné sedadlá, podpora Apple Carplay či Android Auto a kopec ďalších detailov, ktoré robia z tejto e-dodávky monopol segmentu.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

Počas jazdy som si nestihol zvyknúť iba na lakťovú opierku, ktorá je iba na pravej strane sedadla. Ľavý lakeť musí mať vodič trošku neergonomicky opretý o opierku na dverách na rozdiel napríklad od VW Multivan 6.1., kde sú nastaviteľné opierky na oboch stranách sedadla + opierka na dverách. Zadné posuvné dvere po oboch stranách robia nastupovanie pohodlné aj pre posledný rad sedadiel.

Zobraziť celú galériu (12)
Ivan Malárik / FonTech

VW Multivan 6.1 je teda asi jediné auto, ktoré by mohlo konkurovať, no elektrická verzia je zatiaľ v nedohľadne. Jedine koncern PSA ponúka vo svojich dodávkových triedach elektrické alternatívy. Keď si ale porovnám Citroen alebo Peugeot, každý dobre vie, že s Mercedesom to nie je férový súboj. Francúzi cielia na úplne iné zameranie a hlavne inú cieľovú skupinu.

Zhrnutie 

Myslím si, že Mercede opäť posunul hranice svojich možností. Budúcnosť tohto modelu vidím v luxusnom transfere z letísk, ale aj v súkromnej sfére.

V cene od 76 000€ dostaneš technológiami nabitú plne elektrickú dodávku, ktorú môžeš preháňať aj na diaľniciach na dlhé trasy vďaka inteligentným systémom. Tie si vedia poradiť s plánovanými dlhšími presunmi na stovky kilometrov veľmi šikovne a potenciálny majiteľ sa skutočne nemusí báť toho, že uprednostnil elektrickú verziu pred spaľovákom.

Takéto časy strachu a neistoty sú na konci. Negarantujeme síce, že s EQV by si prešiel na jedno nabitie Bratislavu a Košice, no pár minutová zastávka niekde pri Budči či ďalej na východ vyrieši aj takýto problém a pri správnom nastavení je z EQV veľmi obstojný diaľničný krížnik.

Pošli nám TIP na článok



E-autá