„Odložte clá na čínske elektromobily!“ Pred veľkou katastrofou varuje ďalší gigant
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Šéf spoločnosti Mercedes-Benz, Ola Källenius, apeluje na Európsku úniu, aby prehodnotila svoj plán zavedenia nových ciel na elektromobily dovážané z Číny. Toto rozhodnutie, ktoré môže mať zásadný vplyv na celý európsky automobilový trh, si podľa neho vyžaduje viac času na diskusiu a hľadanie spravodlivého riešenia pre všetky zúčastnené strany.
Európska komisia plánuje od novembra zaviesť dodatočné clá na čínske elektromobily, ktoré môžu dosiahnuť až 35,3 %. Podľa Komisie je dôvodom tohto kroku rozsiahle vyšetrovanie, ktoré odhalilo, že čínska vláda poskytuje svojim výrobcom značné dotácie. Tie im umožňujú ponúkať elektromobily na európskom trhu za výrazne nižšie ceny. To európski výrobcovia považujú za neférovú konkurenčnú výhodu.
Čína v posledných rokoch výrazne investovala do rozvoja svojho automobilového priemyslu. Hlavne do elektromobility. Vláda poskytuje podporu výrobcom formou rôznych dotácií. Medzi takéto výhody patria napr. výhodné úvery a iných stimuly, čím sa čínske elektromobily stávajú pre spotrebiteľov dostupnejšími. Európska komisia sa preto rozhodla reagovať na túto situáciu zavedením tzv. antisubvenčných ciel, ktoré by mali ochrániť európskych výrobcov pred tlakom lacnejších čínskych vozidiel.
Mercedes-Benz apeluje na odklad
Generálny riaditeľ Mercedes-Benz, Ola Källenius, však varuje, že zavedenie nových ciel by mohlo mať negatívne dôsledky pre obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a Čínou. Zdôraznil, že namiesto vytvárania nových bariér v obchode by sa malo zamerať na hľadanie riešení, ktoré budú prijateľné pre obe strany.
Källenius tvrdí, že rokovania o vyváženej dohode medzi EÚ a Čínou si vyžadujú viac času. Ak by EÚ okamžite pristúpila k zavedeniu ciel, mohla by tým podľa neho ohroziť prebiehajúce diskusie a hľadanie kompromisu. Preto žiada, aby EÚ odložila plánované zavedenie ciel a dala priestor pre ďalšie rokovania, ktoré by mohli viesť k spravodlivejšiemu riešeniu pre obe strany.
Zavedenie ciel podporila začiatkom októbra dostatočná väčšina členských štátov Európskej únie. Nemecko je jedným z najväčších výrobcov automobilov v EÚ. Avšak hlasovalo proti tomuto opatreniu. Nemecký automobilový priemysel je silne naviazaný na obchod s Čínou. Obáva sa, že zavedenie ciel by mohlo viesť k opatreniam zo strany Číny. To by mohlo ohroziť vývoz nemeckých vozidiel na čínsky trh.
Čína je jedným z najväčších trhov pre nemeckých výrobcov luxusných automobilov, vrátane značiek ako Mercedes-Benz, BMW a Audi. Tieto spoločnosti investovali miliardy eur do rozvoja svojich výrobných kapacít v Číne. Zároveň vyvážajú veľké množstvo vozidiel na čínsky trh. Ak by Čína odpovedala zavedením vlastných ciel na európske autá, mohlo by to významne poškodiť predaj a ziskovosť týchto spoločností.
Dopad na elektromobilitu v Európe
Zavedenie ciel na čínske elektromobily by mohlo mať veľké dôsledky aj pre európsky trh s elektromobilmi. Čínske značky, ako napríklad BYD alebo NIO, už teraz konkurujú európskym výrobcom svojimi cenovo dostupnými modelmi. Ak by sa ich ceny kvôli clám zvýšili, mohol by sa spomaliť rast ich podielu na trhu.
Na druhej strane, zavedenie ciel by mohlo poskytnúť európskym výrobcom viac priestoru. Nemuseli by čeliť tak silnej cenovej konkurencii zo strany Číny. Pre spotrebiteľov by to však mohlo znamenať vyššie ceny elektromobilov. To by mohlo spomaliť prechod na elektrické vozidlá, ktorý EÚ aktívne podporuje.
Európska únia má ambiciózny však cieľ. Do roku 2035 chce ukončiť predaj nových spaľovacích áut a prejsť výlučne na elektrické vozidlá. Ak by sa však ceny elektromobilov zvýšili, mohla by byť táto vízia ohrozená. Spotrebitelia by mohli byť menej ochotní prejsť na drahšie elektrické vozidlá, najmä v strednej a východnej Európe, kde je kúpna sila nižšia.
Čo bude ďalej?
Situácia okolo plánovaných ciel na čínske elektromobily zostáva zatiaľ nejasná. Rokovania medzi EÚ a Čínou budú pravdepodobne pokračovať. Obe strany chcú dosiahnuť dohodu, ktorá ochráni záujmy výrobcov.
Pre európsky automobilový priemysel je kľúčové, aby tieto rokovania viedli k riešeniu, ktoré umožní udržateľný rozvoj elektromobility a zároveň ochráni trh pred neférovou konkurenciou. Či už EÚ pristúpi k zavádzaniu ciel alebo ich odloží, isté je, že elektromobilita bude aj naďalej kľúčovým faktorom v globálnej automobilovej výrobe. Z dlhodobého hľadiska bude dôležité ako sa európski výrobcovia dokážu prispôsobiť meniacej sa situácii a konkurovať nielen čínskym, ale aj iným svetovým hráčom v oblasti elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Potravinové poukážky pre dôchodcov v hodnote 75 eur: Maďarsko už rozdáva. Pridá sa aj Slovensko?
Neurológ varuje pred zradnou infekciou, ktorá ohrozuje nervový systém: Tínedžerka po hre s mačkou dočasne ochrnula
Slovenskí medici snívali o záchrane životov, stretli sa s byrokraciou a cynizmom: „Sme vnímaní ako niečo medzi záťažou a nutným zlom“
24-ročná Slovenka si vybudovala rešpekt v Dubaji: „Prvý kontrakt s 300 miliónovou firmou som podpísala v 18 rokoch“
Posledná cesta Ozzyho Osbournea: Smútočný sprievod prejde centrom Birminghamu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Veľká novinka pre majiteľov smart hodiniek. Najväčší operátor prichádza s užitočnou funkciou
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP