„Odložte clá na čínske elektromobily!“ Pred veľkou katastrofou varuje ďalší gigant
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Šéf spoločnosti Mercedes-Benz, Ola Källenius, apeluje na Európsku úniu, aby prehodnotila svoj plán zavedenia nových ciel na elektromobily dovážané z Číny. Toto rozhodnutie, ktoré môže mať zásadný vplyv na celý európsky automobilový trh, si podľa neho vyžaduje viac času na diskusiu a hľadanie spravodlivého riešenia pre všetky zúčastnené strany.
Európska komisia plánuje od novembra zaviesť dodatočné clá na čínske elektromobily, ktoré môžu dosiahnuť až 35,3 %. Podľa Komisie je dôvodom tohto kroku rozsiahle vyšetrovanie, ktoré odhalilo, že čínska vláda poskytuje svojim výrobcom značné dotácie. Tie im umožňujú ponúkať elektromobily na európskom trhu za výrazne nižšie ceny. To európski výrobcovia považujú za neférovú konkurenčnú výhodu.
Čína v posledných rokoch výrazne investovala do rozvoja svojho automobilového priemyslu. Hlavne do elektromobility. Vláda poskytuje podporu výrobcom formou rôznych dotácií. Medzi takéto výhody patria napr. výhodné úvery a iných stimuly, čím sa čínske elektromobily stávajú pre spotrebiteľov dostupnejšími. Európska komisia sa preto rozhodla reagovať na túto situáciu zavedením tzv. antisubvenčných ciel, ktoré by mali ochrániť európskych výrobcov pred tlakom lacnejších čínskych vozidiel.
Mercedes-Benz apeluje na odklad
Generálny riaditeľ Mercedes-Benz, Ola Källenius, však varuje, že zavedenie nových ciel by mohlo mať negatívne dôsledky pre obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a Čínou. Zdôraznil, že namiesto vytvárania nových bariér v obchode by sa malo zamerať na hľadanie riešení, ktoré budú prijateľné pre obe strany.
Källenius tvrdí, že rokovania o vyváženej dohode medzi EÚ a Čínou si vyžadujú viac času. Ak by EÚ okamžite pristúpila k zavedeniu ciel, mohla by tým podľa neho ohroziť prebiehajúce diskusie a hľadanie kompromisu. Preto žiada, aby EÚ odložila plánované zavedenie ciel a dala priestor pre ďalšie rokovania, ktoré by mohli viesť k spravodlivejšiemu riešeniu pre obe strany.

Zavedenie ciel podporila začiatkom októbra dostatočná väčšina členských štátov Európskej únie. Nemecko je jedným z najväčších výrobcov automobilov v EÚ. Avšak hlasovalo proti tomuto opatreniu. Nemecký automobilový priemysel je silne naviazaný na obchod s Čínou. Obáva sa, že zavedenie ciel by mohlo viesť k opatreniam zo strany Číny. To by mohlo ohroziť vývoz nemeckých vozidiel na čínsky trh.
Čína je jedným z najväčších trhov pre nemeckých výrobcov luxusných automobilov, vrátane značiek ako Mercedes-Benz, BMW a Audi. Tieto spoločnosti investovali miliardy eur do rozvoja svojich výrobných kapacít v Číne. Zároveň vyvážajú veľké množstvo vozidiel na čínsky trh. Ak by Čína odpovedala zavedením vlastných ciel na európske autá, mohlo by to významne poškodiť predaj a ziskovosť týchto spoločností.

Dopad na elektromobilitu v Európe
Zavedenie ciel na čínske elektromobily by mohlo mať veľké dôsledky aj pre európsky trh s elektromobilmi. Čínske značky, ako napríklad BYD alebo NIO, už teraz konkurujú európskym výrobcom svojimi cenovo dostupnými modelmi. Ak by sa ich ceny kvôli clám zvýšili, mohol by sa spomaliť rast ich podielu na trhu.
Na druhej strane, zavedenie ciel by mohlo poskytnúť európskym výrobcom viac priestoru. Nemuseli by čeliť tak silnej cenovej konkurencii zo strany Číny. Pre spotrebiteľov by to však mohlo znamenať vyššie ceny elektromobilov. To by mohlo spomaliť prechod na elektrické vozidlá, ktorý EÚ aktívne podporuje.

Európska únia má ambiciózny však cieľ. Do roku 2035 chce ukončiť predaj nových spaľovacích áut a prejsť výlučne na elektrické vozidlá. Ak by sa však ceny elektromobilov zvýšili, mohla by byť táto vízia ohrozená. Spotrebitelia by mohli byť menej ochotní prejsť na drahšie elektrické vozidlá, najmä v strednej a východnej Európe, kde je kúpna sila nižšia.
Čo bude ďalej?
Situácia okolo plánovaných ciel na čínske elektromobily zostáva zatiaľ nejasná. Rokovania medzi EÚ a Čínou budú pravdepodobne pokračovať. Obe strany chcú dosiahnuť dohodu, ktorá ochráni záujmy výrobcov.
Pre európsky automobilový priemysel je kľúčové, aby tieto rokovania viedli k riešeniu, ktoré umožní udržateľný rozvoj elektromobility a zároveň ochráni trh pred neférovou konkurenciou. Či už EÚ pristúpi k zavádzaniu ciel alebo ich odloží, isté je, že elektromobilita bude aj naďalej kľúčovým faktorom v globálnej automobilovej výrobe. Z dlhodobého hľadiska bude dôležité ako sa európski výrobcovia dokážu prispôsobiť meniacej sa situácii a konkurovať nielen čínskym, ale aj iným svetovým hráčom v oblasti elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovákmi milované potraviny poškodzujú takmer každý orgán. Potvrdzuje to viac ako 90 vedeckých štúdií
PREMIUMRevolúcia v bývaní: Z panelákov sa skôr či neskôr vysťahujeme, no investičné byty budeme kupovať aj naďalej (ROZHOVOR)

Neurovedec odhaľuje najlepší doplnok pre zdravie mozgu. Pomáha pri migréne aj nespavosti

Zomrel známy producent. Slovenský svet filmu smúti

Fico prelomil mlčanie: Padne rozhodnutie o Lajčákovom osude
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
Klimatický summit zrejme skončí katastrofou. Skupina mocných štátov sa postavila na zadné
Namiesto paliva budúcnosti sa vraciame v čase. Uhlie a ropa zažívajú nečakaný zvrat
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NATO sa pripravuje na najhoršie. Holandsko posiela na Východ vojakov aj rakety
Slovenským domácnostiam hrozí výrazné zdraženie elektriny. Vláda nie je pripravená, tvrdí SaS
Čína úplne rozdupala Európu. Tento rok vyrobí podľa analytika šialené množstvo elektromobilov
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovákmi milované potraviny poškodzujú takmer každý orgán. Potvrdzuje to viac ako 90 vedeckých štúdií
PREMIUMRevolúcia v bývaní: Z panelákov sa skôr či neskôr vysťahujeme, no investičné byty budeme kupovať aj naďalej (ROZHOVOR)

Neurovedec odhaľuje najlepší doplnok pre zdravie mozgu. Pomáha pri migréne aj nespavosti

Zomrel známy producent. Slovenský svet filmu smúti

