Málo chýbalo, aby to bol najlepší elektromobil pod 30 000 €. Na kolená ho zrazili hlúpe chyby (RECENZIA)
Cenovo dostupné elektromobily na našom trhu stále chýbajú. Ak niekto navyše hľadá elektrické auto, ktoré nie je určené výhradne do mesta, ale zvládne aj víkendový výlet naprieč Slovenskom, s cenou pod 30 000 € sa môže rozlúčiť.
Toto tvrdenie však platilo donedávna, teda pokiaľ francúzska automobilka Citroën neprišla s novinkou ë-C4. Tento stredne veľký crossover totiž začína na sume 29 990 €.
S kľudom tak môžem povedať, že ide o prvý plnohodnotný elektromobil s cenou pod 30 000 €, no žiaľ aj v tomto prípade je tu niekoľko „ale“, ktoré robia z modelu ë-C4 šedú myš na poli elektrických áut.
Citroën ë-C4 ani zďaleka nie je najlepší elektromobil na trhu, no so svojou cenovkou je rozhodne jedným z najlepších vstupov do sveta elektromobility.
V recenzii sa dozvieš:
- Ako sa správa Citroën ë-C4 na ceste z hľadiska komfortu a jazdnej dynamiky
- Aké sú spotreby v meste, mimo mesta a na diaľnici
- Aké tempo najviac vyhovuje elektrickej novinke z Francúzska
- Ako sa nabíja Citroën ë-C4 na rýchlonabíjačke
- Čo sú najväčšie nedostatky tohto elektromobilu
Loading…
Citroën ë-C4 stojí už na dobre známej koncernovej platforme Stellantis a parametre elektromotora, ako aj batérie či nabíjania preto veľmi dobre poznáme. Základom je teda elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní), ktorý produkuje krútiaci moment 260 Nm. Elektromotor poháňa prednú nápravu, maximálna rýchlosť elektromobilu je obmedzená na 150 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je na úrovni 9,7 sekundy.
Už na základe týchto parametrov ti musí byť jasné, že nejde o žiaden trhač asfaltu. Jazdná dynamika v meste je však vynikajúca, do rýchlosti 50-60 km/h zrýchľuje Citroën ë-C4 skvele, no pri „okreskových rýchlostiach“ už nezrýchľuje tak pôsobivo. To ale nie je vôbec žiaden problém, nový elektrický Citroën sa nehrá na žiaden športiak či ostrý crossover, ide pohodlné rodinné auto, ktoré sa nestratí v meste, na okreskách a dokonca ani na diaľnici.
Dojazd novinky je 357 km podľa WLTP, čo tiež nie je na danú triedu najviac. Zabezpečuje ho 50 kWh batéria, z ktorej je však využiteľných iba 45 kWh. Je teda jasné, že dojazdom sa na elektromobily so 70 až 80 kWh batériou Citroën ë-C4 nechytá, no treba brať do úvahy, že oproti týmto autám má ë-C4 takmer polovičnú cenu.
Počas testu úradovalo typické jarné počasie, cez deň bola vonkajšia teplota aj 10 stupňov Celzia, no s blížiacim sa večerom klesala pod bod mrazu. Môžem preto povedať, že podmienky pre elektromobil neboli ideálne, no aj napriek tomu si viedol Citroën ë-C4 nad moje očakávania.
V meste sa mi podarilo jazdiť so spotrebou 17,4 kWh/100 km. Krátke presuny v zime zvyšujú mestskú spotrebu, nakoľko auto musí pri každom začatí jazdy vykurovať interiér a zohrievať batériu. Keby som jazdil s ľahšou nohou na plyne, verím, že by sa mi podarilo stlačiť spotrebu na zhruba 15 kWh/100 km a v takomto prípade by som s ë-C4 najazdil na jedno nabitie 300 km.
Veľmi milým prekvapením bola pre mňa diaľničná spotreba. Pri tempe 130 km/h sa spotreba šplhala až k 27 kWh/100 km, no akonáhle som tempomat ubral na 120 km/h rapídne sa znížila aj spotreba a klesla na veľmi slušných 21,5 kWh/100 km.
S touto spotrebou by som hravo prešiel po diaľnici viac ako 200 km. Podotýkam, že pri tejto jazde sme boli v aute štyria a teplota vonku sa pohybovala v rozmedzí od 5 do 10 stupňov Celzia, od ideálnych podmienok pre elektromobil som bol stále ďaleko.
Pri silnejších mrazoch by sa diaľničný dojazd určite pohyboval pod úrovňou 200 km, v lete by sa naopak podľa môjho názoru vyšplhal aj cez 250 km. Autom som jazdil prevažne dlhšie trasy, o čom svedčí aj môj týždenný nájazd 1 400 km. Áno, za týždeň som dokázal najazdiť elektromobilom takmer 1 500 km a môžem povedať, že výhradne kvôli nabíjaniu som musel zastaviť asi iba dvakrát.
Všetky ostatné nabíjania som dokázal absolvovať popritom, ako som si vybavoval iné záležitosti. Musím však povedať, že takmer všetky jazdy boli dlhé maximálne 150 km, čo dokáže Citroën ë-C4 prejsť aj na jedno nabitie.
Verím tomu, že ak by som potreboval ísť s týmto autom napríklad z Bratislavy do Košíc, už by som pocítil isté obmedzenia. Tie by boli spojené najmä s nabíjaním, Citroën ë-C4 sa totiž dokáže nabíjať výkonom maximálne 100 kW a žiaľ, ako sme sa znova presvedčili, nabíjacia krivka elektrickej platformy Stellantis nie je ideálna a výnimkou nie je ani model od Citroënu.
Nabíjacia krivka zo 150 kW stanice GreenWay v Auparku odhaľuje, že aj Citroën ë-C4 podobne, ako jeho koncernoví súrodenci, trpí výrazným znižovaním nabíjacieho výkonu už od 60 % SoC. Auto som pripojil k nabíjačke s 9 % a nabíjal som ho až do 89 %. Prakticky okamžite sa začalo nabíjať maximálnym výkonom 100 kW, prvý pokles na 80 kW nastal už okolo 35 % SoC.
Pri spomínaných 60 % klesol nabíjací výkon na 60 kW a po dosiahnutí 80 % kapacity batérie sa nabíjal už iba 25 kW. Za takmer 40 minút na nabíjačke som do batérie natlačil 40 kWh energie, dá sa teda povedať, že auto sa nabíja rýchlosťou 1 kWh za minútu, ak ho samozrejme nabíjaš od rezervy až do 80-90 %.
Keď som auto nabíjal, teplota vonku bola okolo 12 stupňov Celzia a nabíjačka bola v garáži. Ak by bolo vonku chladnejšie a nabíjacia stanica by sa navyše nachádzala pod holým nebom, nabíjanie by bolo ešte pomalšie, o čom som sa presvedčil na stanici ZSE Drive Beladice. Tu som si tiež všimol jeden vážny problém – akonáhle som počas nabíjania prebudil systémy auta, aby som si mohol zakúriť, nabíjanie po pár minútach zlyhalo. Nešlo pritom o jednorazovú náhodu, pri opakovanom pokuse mi nabíjačka ukončila nabíjanie. Ide tak o chybu, ktorá ale zrejme môže byť odstránená softvérovou aktualizáciou.
Keď už som pri technických nedostatkoch, spomeniem ešte jeden. Pri jazde po diaľnici sa mi rozsvietila rezerva a auto mi ihneď v navigácii vyhľadalo najbližšie nabíjacie stanice spolu so vzdialenosťami k nim. V tom momente mi ale z virtuálneho kokpitu zmizla informácia o odhadovanom dojazde, z čoho som bol popravde dosť zmätený.
Neviem, prečo sa takéto niečo stalo, nakoľko rezerva sa mi rozsvietila počas testu ešte raz, avšak pri jazde v meste, no tu už mi ukazovalo odhadovaný dojazd až do príchodu k nabíjacej stanici. Elektromobil zrejme pri jazde po diaľnici nedokázal dostatočne presne vyrátať odhadovaný dojazd, a tak miesto toho, aby vodiča táto informácia „oklamala“, radšej z palubnej dosky zmizla. Inak si to vysvetliť neviem. Tu ale všetky technické nedostatky končia.
Interiérom sa Citroën ë-C4 na nič nehrá. Nesnaží sa vyzerať prémiovo, všetky materiály sú tu však príjemné na dotyk, nič nevŕzga a neodstáva. Jednoducho je vidieť, že ë-C4 chce byť čo najlacnejším, no tiež solídne spracovaným elektromobilom.
Čo som nespomenul vo videu vyššie a v aute mi to tak trocha chýba, je možnosť zobraziť navigáciu na stredovom displeji pred vodičom.
Táto funkcia by bola veľmi praktická najmä v kombinácii s head-up displejom, na ktorom by sa mohla zobrazovať informácia o aktuálnej rýchlosti a na farebných virtuálnych „budíkoch“ spomínaná navigácia.
Ovládanie celého systému, ako aj tempomatu či klimatizácie, je však veľmi intuitívne a jednoduché. Nenachádza sa tu množstvo zbytočností, ktoré využiješ len raz v živote. Všetko má svoj praktický význam. To sa už ale nedá povedať o niektorých „vychytávkach“ interiéru. Napríklad taký držiak na tablet pred sedadlom spolujazdca či „šuflík“ na jeho následne uschovanie považujem za dosť veľkú zbytočnosť.
Do oči mi taktiež bil modrý dekor na dverách. Ide o jediný modrý prvok v interiéri, ktorý má zrejme symbolizovať elektromobilitu, no keďže je v interiéri iba jeden, skôr ma tam rušil než ho skrášľoval.
Menšiu kritiku musím adresovať aj na klimatizáciu/vykurovanie. Ventilátory sú totiž dosť hlučné a aj pri automatickom režime som mal pocit, že auto vie iba silno kúriť alebo chladiť, nič medzi tým.
Zhodnotenie
Za cenu tesne pod 30 000 € je Citroën ë-C4 rozhodne horúcim adeptom na predajný trhák. Elektrická platforma koncernu Stellantis je pre automobilky stále pomerne limitujúca. K dispozícii je iba jedna výkonnostná verzia s jednou veľkosťou batérie, no na rozdiel od ostatných koncernových súrodencov nastavil Citroën svojej novinke adekvátnu a zároveň pomerne lákavú cenovku.
Ak si nepotrpíš na prémiových materiáloch a denne nerobíš trasy dlhé stovky kilometrov, ë-C4 bude pre teba skvelým parťákom na každý deň. Elektromobil je to primárne určený do mesta, respektíve na kratšie vzdialenosti, no rozhodne sa nezľakne ani príležitostných dlhších trás. Koniec koncov, svedčí o tom aj môj týždenný nájazd 1 400 km, čo je rozhodne viac, než za týždeň najazdí väčšina motoristov.
V takmer plnej výbave stojí Citroën ë-C4 33 000 €. Nejde o technologicky najvyspelejší elektromobil na trhu, no budúceho majiteľa určite ničím neurazí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Foťák a výkon ťa odrovnajú. Našli sme dokonalý smartfón, s ktorým sa vieš rozprávať po slovensky
RECENZIA Nový Captain America neuspel. Chcel sa zapáčiť všetkým, nakoniec si nezíska nikoho
Má 29 asistentov a obrovský priestor. Renault stvoril vycibrené SUV, jeho famózna spotreba a cena ma dostala
Takýto zážitok som nečakal. Nová Cupra je dokonalé SUV so silným motorom, sklame len kontroverzná vec
Ovládanie hlavou a dokonalé potlačenie hluku. Našli sme bezdrôtové slúchadlá, ktoré nebudeš chcieť dať z uší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Najpredávanejšie jedlo v Bystrici je držková, v Bratislave bôčik, hovorí majiteľ podniku s vysokokvalitným mäsom
Predčasné parlamentné voľby v Nemecku vyhrali kresťanskí demokrati z únie CDU/CSU, tvrdí exit poll
Tabaková sa pustila do Huliaka a nazvala ho „obéznym autolakérom“. „Ak Huliak bude minister športu, podám výpoveď“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Ak chceš zhodnotiť peniaze, štát ti dá šancu. Slovensko spúšťa predaj dlhopisov
Klasickým robotom zvoní umieračik. Vedci vytvorili materiál, ktorý sa hýbe úplne sám
Súboj roka sa vyostruje. Musk a OpenAI sa hádajú o výkone svojich modelov
V reálnom čase mení tvar aj farbu. Číňania vyvinuli masku inšpirovanú známymi filmami
Vedci varujú pred veľkým problémom. DeepSeek umožňuje tvorbu škodlivého softvéru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Najpredávanejšie jedlo v Bystrici je držková, v Bratislave bôčik, hovorí majiteľ podniku s vysokokvalitným mäsom
Predčasné parlamentné voľby v Nemecku vyhrali kresťanskí demokrati z únie CDU/CSU, tvrdí exit poll
Tabaková sa pustila do Huliaka a nazvala ho „obéznym autolakérom“. „Ak Huliak bude minister športu, podám výpoveď“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené