Mnohí odporcovia elektromobility začnú batériové autá uznávať až vtedy, ak ich dobitie bude trvať menej alebo aspoň rovnako dlho ako natankovanie nádrže spaľováku. K takýmto časom aktuálne výrazne priblížila firma CATL s jej novou batériou nazývanou Shenxing. Ako informuje InsideEVs, batéria s LFP chémiou dokáže dobiť energiu na prejdenie 400 km len za 10 minút.

CATL je najväčším svetovým producentom batérií, preto sa od tejto spoločnosti akosi očakávajú inovácie v oblasti energetickej hustoty a rýchlosti nabíjania. Práve rýchlosť nabíjania je pre mnohých odborníkov aj prostých fanúšikov elektromobility dôležitejšia, nakoľko väčšina vodičov si aj tak robí prestávky počas šoférovania a nepotrebuje teda prejsť 600 či 800 km na jedno nabitie.

Nabiješ skôr ako vypiješ kávu

Nabitie 400 km dojazdu za 10 minút znamená, že vodič elektromobilu už ani len nemôže pocítiť rozdiel medzi jazdou elektrickým autom v porovnaní so spaľovákom. CATL zdôraznilo, že ide vôbec o prvú LFP batériu, ktorá disponuje nabíjacím koeficientom 4C. V praxi to znamená, že elektrické auto s touto batériou by malo byť schopné nabíjať sa výkonom, ktorý je štvornásobkom kapacity batérie. Ak by teda mala batéria kapacitu 70 kWh, nabíjací výkon by mal dosahovať minimálne 280 kW.

Ďalšou skvelou vlastnosťou novej batérie je jej funkčnosť v širokom teplotnom spektre. Podľa výrobcu sa dokáže nabiť z 0 % na 80 % za 30 minút a to dokonca aj pri vonkajšej teplote -10 stupňov Celzia.

Ako uvádza CnEVpost, výroba batérií Shenxing by sa mala začať už koncom tohto roka, pričom CATL plánuje vyrábať akumulátory, ktoré by mali elektromobilom zabezpečiť dojazd zhruba 700 km na jedno nabitie.

CATL youtube

V neposlednom rade čínsky batériový gigant označil svoj nový akumulátor ako „batériu pre všetkých“. LFP batérie sú totiž populárne najmä vďaka ich podstatne nižšej cene oproti ostatným typom lítium-iónových batérií. Aj preto sa batérie s chémiou LFP používali pri lacnejších modeloch, avšak oproti iným batériám disponovali o niečo horšími vlasnosťami.

Nová generácia LFP batérii od CATL ale všetko mení. Batérie Shenxing budú aj naďalej lacné, avšak elektromobily vybavené týmto akumulátorom sa už budú nabíjať extrémne rýchlo. Najväčším klientom spoločnosti CATL je aktuálne automobilka Tesla, takže nové batérie s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme v cenovo dostupných modeloch ako Model 3 či Model Y.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú