Luxusné BMW X5 ako plug-in hybrid? Takmer dokonalosť, má len jednu kritickú chybu
Plug-in hybridný pohon je dnes veľmi obľúbeným a popravde aj najlogickejším medzistupňom k „čistej“ elektromobilite. Ohromný záujem o dotácie na plug-in hybridy je toho na Slovensku jasným dôkazom. Tento druh pohonu sa však čoraz viac objavuje aj v luxusnej SUV triede automobilov a nemecká prémiová trojica nie je výnimkou. Tentokrát sa mi do rúk dostalo BMW X5.
Luxusných SUV je dnes na trhu ako maku. Každý po nich túži, či už v menšom, väčšom, alebo nejakom špecifickom, doslova až ozrutnom vyhotovení, ktoré vytŕča z radu konvenčných áut na slovenských cestách.
Dodať takýmto autám ekologický pohon je možno na prvý pohľad skutok s nulovou efektivitou, no opak, je to veľkou pravdou a jazdiť takéto plug-in hybridné SUV-čka je šoférsky a hlavne inovačný zážitok, či sa to niekomu páči, alebo nie. V dnešnej recenzii sa zameriame aj na:
- Koľko kilometrov zvládne X5-ka len na čisto elektrický pohon
- Aká je priemerná spotreba viac ako 2 tonového auta s takmer 400 koňmi
- Ako funguje špeciálny rekuperačný režim, ktorý vie na 130 km kilometrovej trase dobiť batérie na 100 %
- Porovnanie s Audi Q7 TFSIe a Mercedes-Bezn GLE 350de
- Prečo chýba len jedna vlastnosť, aby bola plug-in hybridná X5-ka takmer dokonalým autom
Krátke porovnanie s hlavnými konkurentmi na úvod.
Srdcom a hlavným ťahákom BMW X5 xDrive 45e je sústava benzínového 6-valca a elektromotora so systémovým výkonom 394 koní a krútiacim momentom 600 Nm. Separátne je to potom 286 koní / 450 Nm pre benzínový motor a 113 koní / 265 Nm točivého momentu pre elektromotor.
Na 2,4 tonový kolos je to viac než dosť a s dynamikou nie je absolútne žiadny problém. Práve naopak, tieto špecifikácie sa pričinili, že plug-in hybridná X5-ka zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 235 km/h. Poďme ale teraz k tomu najpodstatnejšiemu, ako sa správa kombinácia ekologického pohonu v tomto mohutnom SUV-čku?
21,6 kWh batéria je na pomery plug-in hybridov až nečakane vysoká kapacita (bežne majú batérie kapacitu okolo 11-12 kWh) a pretavuje sa samozrejme aj do výborného dojazdu na elektrický pohon – mne sa podarilo dosiahnuť pri kombinovanej jazde po meste, diaľnici a na okreskách naozaj výborných 65 km.
BMW udáva dojazd 70-85 km, čo je stále bez najmenších problémov dosiahnuteľný výsledok, no len ak človek jazdí v meste. Spotreba elektromotora je napríklad pri diaľničnom tempe 41 kWh/100 km a maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h. No čo ak sa mi batérie vybijú?
Benzínová V6-ka si rozhodne „ľúbi vypiť“ a netreba si nahovárať, že pri režime čisto len na spaľovací motor si auto nezoberie vzhľadom k proporciám patričnú dávku paliva. Pri pokojnej jazde v kombinovanej prevádzke sa dá bez problémov jazdiť za 8-8,5 l na 100 km. Diaľničné tempo predpisovými rýchlosťami generuje spotrebu okolo 10,4 l na 100 km.
Vzhľadom k plug-in hybridnému pohonu však najviac dáva zmysel auto používať, keď má batérie dobité a dokážu kooperovať so spaľovacím motorom. Pri jazde po Bratislave a jej okolí, ktorá predstavovala 40 km okruh, som dokázal vykúzliť spotrebu len 3,2 l / 100 km, čo je naozaj fenomenálny výsledok.
Základom je teda mať vždy nabité batérie, no tu sa dostávame k najväčšiemu a pre mňa osobne nepochopiteľnému problému. Viac vysvetlím vo videu.
Auto je vybavené teda len 3,7 kW palubnou nabíjačkou, čo je, bohužiaľ, žalostne málo, ba čo viac, pri nabíjaní z 230 V siete sa maximálny nabíjací výkon zníži len na 2,3 kW. Ak si pomyslím, že Mercedes nedávno do plug-in hybridného GLE pridal 100 kW rýchlonabíjanie, konkurencia, BMW nevynímajúc, sa musí od zlosti a hanby červenať.
Rýchlejšia palubná nabíjačka sa nenachádza ani v príplatkovej výbave a práve toto je kritický bod plug-in hybridného BMW X5, kde zrejme veľa ľudí cúvne. Alebo aj nie? Uvediem výborný príklad. Zastavil som sa na verejnej ZSE nabíjačke, kde som si zvolil klasické AC nabíjanie (rýchlonabíjanie CSS / ChAdeMO samozrejme nie je k dispozícii) a počas krátkeho stretnutia som auto zapojil na nabíjačku.
34 minút nabíjania stačilo na doplnenie 1,612 kWh a dojazdu 3 kilometrov na čisto elektrický pohon. Dokonalý príklad, ako to nemá fungovať. Nabíjať, nabíjať, ale len doma a v noci. Práve tu dáva pekne všetko zmysel a ako majiteľ si problémy s extrémne pomalým nabíjaním ani len nevšimneš.
Vráťme sa však ešte k hybridnému pohonu, kde existuje ešte jedna funkcia, ktorá zachraňuje jedincov, ktorí nestihnú dobiť auto počas noci, alebo majú konštantne vybité batérie. Reč je o špeciálnom režime Battery Control, kedy si vieš nastaviť vopred definovanú kapacitu dobitia batérie a na dlhšej trase sa pomocou rekuperačného systému a spaľovacieho motora batéria na zvolenú kapacitu dobije.
Stojí to ale radikálne vyššiu spotrebu. Režim Battery Control som nastavil na 100 % dobitie a prešiel 148 km okruh, ktorý síce zdvihol priemernú spotrebu o 5 litrov, no dobil batérie naplno. Toto treba skôr brať ako veľmi núdzové a neefektívne riešenie, ktoré vo svojej podstate neguje zmysel plug-in hybridnej technológie.
Z hľadiska technológií a asistenčných systémov nechýba napríklad adaptívny tempomat a dištančný radar v hybridnom režime automaticky prispôsobuje brzdenie za autom pred ním. Veľmi jednoducho tak stačí v 80 % prípadoch používať len plynový pedál a včasným a rozumným vypočítaním vzdialenosti sa brzdového ani len nedotknúť. Aké sú dostupné jazdné režimy?
Nechýba samozrejme ani automatické preberanie a upravovanie rýchlosti podľa dopravných značiek, respektíve GPS, ktoré podľa mojich skúseností fungovalo na jednotku. V niektorých recenziách sa síce na tento systém zniesla kritika za nepresné preberanie značiek, no v mojom prípade fungovalo všetko bez najmenších problémov.
Interiéru dominujú dva kvalitné displeje, z ktorých ten stredový je aj dotykový a podporuje známe ovládanie gestami, no pre mňa je táto funkcia stále nepochopená a vždy som sa namiesto gest rozhodol používať niektoré z tlačidiel, či ovládanie na volante.
Mimochodom, veľkou chybičkou krásy na infotainmente BMW je fakt, že nepodporuje Android Auto. Šťastie majú len majitelia iPhonov, ktorí si môžu plnohodnotne vychutnať Apple CarPlay na celej šírke hlavnej stredovej obrazovky. Digitálny prístrojový štít pred vodičom je potom taktiež kapitola sama o sebe.
S dizajnom osobne problém nemám, no v porovnaní s takým Mercedesom trpí až priveľmi chudobnou možnosťou prispôsobenia – pri zmene jazdných režimov sa mení napríklad len farba. Žiadne „uletené“ dizajnové variácie teda nečakaj, BMW stavilo len na absolútny a v roku 2020 už nutný digitálny základ.
K dizajnu exteriéru nemám žiadne výhrady, je to viac-menej o osobnej preferencii zákazníka. Svetelný podpis laserových svetiel vpredu si nezameníš s iným autom a dosvit v noci viac ako 500 metrov spĺňal aj tie najnáročnejšie kritériá. Len pre zaujímavosť, na fotografii nižšie vidíš priame porovnanie veľkosti s najväčším SUV od BMW, modelom X7.
Ja som mal k dispozícii krásnu modrú farbu, ešte krajší biely interiér a poriadne 21-palcové disky, ktoré umocňovali aj športový nádych vzhľadu podporený doplnkovým M paketom.
Jediným rozdielom, ako rozpoznáš klasickú X5-ku od tej plug-in hybridnej, je pravdepodobne len vďaka novým zeleným EČV. Pri výmene bielych za zelené je poplatok 33 €, no ak kupuješ nové auto s elektrickým pohonom a prihlasuješ ho prvýkrát, poplatok sa zvyšuje na 66 €.
Zhodnotenie
Ak si čítal riadky recenzie pozorne, názor o plug-in hybridnej X5-ke už určite máš. Bez pochýb ide o krásne auto s veľmi slušným výkonom, dynamikou a v neposlednom rade aj vzhľadom. Žiaľ, takmer bezchybnú dokonalosť narúša spomínané a nešťastne riešené nabíjanie, ktoré tak veľký potenciál jednoducho zabíja.
Nič to ale nemení na fakte, že šoférsky je X5 xDrive 45e parádne auto. Poskytne ti pôžitok z benzínového 6-valca s veľmi slušným výkonom a stlačením tlačidla sa zmení na ekologického aktivistu, ktorý hravo stlačí spotrebu viac ako 2 tonového SUV pod 3 litre.
Nebyť toho nabíjania, nebolo by poriadne ani čo kritizovať. Takto to však vo svete chodí, nič nie je dokonalé. A platí to aj v prípade prémiového BMW.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zavarí ti všetky mozgové závity. Hrali sme novinku od majstra Hidea Kojimu
Zabudni na Last of Us. 28 rokov potom je hororový adrenalín, na aký čakáme roky (RECENZIA)
Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Zabudnutá dávka: O príspevok za 20 rokov požiadal jediný Slovák. Takto si ju vybavíš aj ty
Vedci prepisujú históriu: Na svete je nová krvná skupina. Unikátnu „Gwada negatív“ má v žilách Francúzska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
Slovensko podporí zelenú energiu. Na OZE a batérie vyčlení 30 miliónov eur
Slováci testujú robota na priechodoch pre chodcov. Humanoid má ochrániť deti
Chce chrániť dôveru aj autorské práva. Slovensko má prvý etický kódex pre umelú inteligenciu
Trhy cítia napätie. Zlato opäť ukazuje, prečo je bezpečné aktívum
Už čoskoro sa dozvieme výsledky. SAV testuje vakcíny proti COVID-19
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Počet nakazených stúpol o 750 percent. Experti varujú Slovákov pred dovolenkou v Taliansku
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Meškanie až 300 minút: Železnice prerušili dopravu na západe Slovenska. Ľudia z vlaku vystupovali do poľa
Zabudnutá dávka: O príspevok za 20 rokov požiadal jediný Slovák. Takto si ju vybavíš aj ty
Vedci prepisujú históriu: Na svete je nová krvná skupina. Unikátnu „Gwada negatív“ má v žilách Francúzska
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené