Ľudia už pred 100 rokmi preferovali elektromobily. Takmer porazili spaľováky, no potom ich odsúdili
Elektromobilita sa v automobilovom priemysle prediera do popredia najmä v uplynulej dekáde. Svojim spôsobom túto elektrickú „revolúciu“ priniesla Tesla s prvými vlastnými elektromobilmi, ktoré získali vo svete úspech a pozornosť.
Predošlé pokusy a experimenty automobiliek za posledné polstoročie vyzerali len ako výstrely do prázdna. Žiadna snaha o masovú produkciu elektromobilov a nabíjacej infraštruktúry sa totiž v minulosti neuchytila natoľko, aby prerazila v komerčnom prostredí. Mnohí si tak môžu elektromobilitu spájať s vývojom automobilového priemyslu za posledných pár rokov.
Elektromobily tu však boli z historického hľadiska ešte skôr ako spaľováky a batériové vozidlo uzrelo svetlo sveta aj pred prvými nabíjateľnými batériami. Nešlo pritom iba len o snahu vynálezcov pochváliť sa pred svetom dovtedy nevídanou inováciou. Elektrické autá mali v dávnej minulosti aj reálne využitie a zažili svoj obrovský „boom“, ktorý však vystriedal ešte tvrdší pád.
Ich prvotná éra trvala len niekoľko desiatok rokov a neskôr ich z ciest aj z povedomia širokej motoristickej verejnosti vytlačili spaľováky, ktoré sa stali na vyše 100 rokov tým najpohodlnejším a najobľúbenejším dopravným prostriedkom.
História elektrických áut začína dávno pred Teslou a predbieha aj prvé elektrické auto koncernu GM z roku 1990. Z historických prameňov vieme, že vývoj prvého elektrického vozidla je pripisovaný rôznym vynálezcom, ktorí sa vo svojej dobe snažili využiť pri návrhu prvého motorizovaného prostriedku ako náhrady za koče a kone zdroj, ktorý by bol kompaktný, poskytoval dostatok energie a nevyžadoval veľkú údržbu. Takýmto zdrojom sa v 19. storočí stala batéria, ktorú vynašiel taliansky fyzik Alessandro Volta na základe poznatkov Luigiho Galvani.
Elektromobily museli čakať na schopné batérie
Aj keď sa v začiatkoch vývoja batérií nejednalo o vhodný zdroj energie, prvé zmienky o malých elektrických vozidlách pochádzajú už z obdobia rokov 1828 až 1835, kedy sa o vývoj elektrických áut pokúšali vynálezcovia z rôznych kútov sveta, vrátane Holandska, USA, Anglicka, ale aj Maďarska.
Medzi prvými elektrickými vozidlami však bol elektrický koč, ktorý postavil medzi rokmi 1832 až 1839 (presný rok nie je známy) škótsky vynálezca Robert Anderson. Poháňaný galvanickými batériami, tento koč bol stále príliš nepraktický a išlo skôr o demonštráciu toho, aký pohon budú môcť ľudia využívať pri osobnej doprave v budúcnosti.
Samotné batérie koča neboli dobíjateľné, svet techniky musel čakať niekoľko rokov, pokým vývoj batérií spravil z elektrických vozidiel praktickejšiu voľbu mobility. Trvalo niekoľko dekád, pokým sa batérie dostali na takú úroveň, aby mohli byť využité v prvých skutočne praktických elektromobiloch.
Prvé nabíjateľné batérie totiž prišli na svet až v roku 1859. To neskôr umožnilo aj vývoj prvého praktického elektromobilu, ktorý v roku 1884 vyvinul a postavil anglický vynálezca Thomas Parker.
O rok neskôr sa elektromobil podarilo skonštruovať aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi. Vozidlo bolo poháňané jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a jeho batériu tvorilo 42 olovených článkov.
Prvé pokusy boli nepraktické
Ešte pred ním svoj vlastný a pomerne jednoduchý elektromobil demonštroval v roku 1881 v Paríži francúzsky vynálezca Gustave Trouvé, ktorý sa počas testu na vozidle previezol parížskymi ulicami.
Toto vozidlo bolo vybavené upraveným elektromotorom, ktorý vyvinul Siemens podľa dizajnu Johanna Kravogla v roku 1867. Využitím nabíjateľných batérií a elektromotora vo svojej trojkolke si Trouvé mohol pripísať titul vynálezcu prvého elektrického vozidla. Praktické však vôbec nebolo.
To sa zmenilo až s elektromobilom Thomara Parkera, ktorý postavil medzi rokmi 1884 až 1887 niekoľko vlastných prototypov elektrického vozidla. To sa síce stále ponášalo na koč bez koňa, no na rozdiel od Trouvého trojkolky bolo schopné odviesť viacero cestujúcich.
Len o pár rokov neskôr požiadal o vlastný patent William Morrison, škótsky chemik, ktorý svoje vlastné elektrické vozidlo predstavil v roku 1888. V tom čase bolo vozidlo vybavené 4-koňovým elektromotorom, ktorý poháňal prednú nápravu.
Maximálna rýchlosť, akú bolo možné s týmto pohonom dosiahnuť, bola úsmevných 32 km/h. Nabíjateľné batérie s 24 článkami ale dokázali dodávať motoru energiu prekvapivo až po vzdialenosť 80 km. Na svoju dobu sa jedná o prekvapivo vysoký dojazd.
Elektromobily boli stále v plienkach, no ich popularita začala rýchlo rásť. Už koncom 19. storočia ich ľudia uprednostnili pred vozidlami na uhlie alebo prvými spaľovacími motormi, ktoré boli príliš hlučné a emitovali aj na tú dobu výrazné emisie.
Elektrické autá boli tiché, neprodukovali žiadne emisie, a tak si ich pomerne rýchlo obľúbili vodiči v mestách a čoraz viac im svoju pozornosť venovali aj ženy. Aj naďalej ale boli niektoré modely pre bežné jazdenie nepraktické.
Po New Yorku jazdila flotila elektrických taxíkov. Batérie nenabíjali, menili ich ako dnes
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Kam až siaha história elektromobilov?
- Ako vyzerali prvé elektromobily v 19. a 20. storočí?
- Kto vyvinul historicky prvý hybrid sveta?
- Prečo elektromobily neuspeli a porazili ich spaľováky?
- V ktorom meste bola už pred 100 rokmi obrovská sieť elektrických nabíjačiek?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené