Najväčšou hrozbou nie je pre najväčšiu sociálnu sieť sveta ani tak bojkotovanie zo strany najväčších spoločnosti, ktoré u neho ročne míňajú na reklamy obrovské množstvo peňazí. Facebook sa totiž zľakol nového systému iOS 14 a možností, ktoré majú ľuďom vrátiť viac súkromia a obmedzili by sledovanie ich aktivity. Svoje praktiky sa teraz snaží obhájiť a ľudí „pripraviť“ na príchod nového systému od Apple, o čom informoval na svojom blogu.

Sledovanie ľudí prostredníctvom internetu nie je žiadnou novinkou. Sledujú nás sociálne siete, webové stránky zaznamenávajú, kedy sme si prezerali konkrétny tovar, a zo všetkých získaných dát potom prichádza množstvo reklám. Práve reklamy sú základným zdrojom príjmov aj pre Facebook, ktorý nám už v minulosti dokázal, ako nezodpovedne je možné zaobchádzať s citlivými informáciami miliónov ľudí.

A táto spoločnosť je v sledovaní svojich používateľov jednou z najlepších. Facebooku totiž odovzdávame svoje súkromie či už priamo na jeho hlavnej platforme alebo na Instagrame a WhatsAppe. V priebehu rokov nastali určité zmeny, ktoré mali pomôcť zvýšiť ochranu súkromia ľudí v tomto virtuálnom prostredí, no kde by spoločnosť bola, ak by prestala informácie od nich získané využívať? To si predsa nemôže dovoliť.

Zobraziť celú galériu (1)
Asier_Relampagoestudio / Freepik (Úprava redakcie)

Najväčšia sociálna sieť zbiera o ľuďoch „tony“ informácií celé roky

Pre Facebook a spoločnosti tretích strán, ktoré využívajú získané dáta k zasielaniu cielených reklám, je práve sledovanie aktivity používateľov kľúčom k obrovskému množstvu ziskov a propagácii produktov či služieb. Sledovanie sa pritom nedeje len v prostredí sociálnej siete, ale aj pri prezeraní iných webových stránok. Facebook tohto teda vie omnoho viac, ako by si mnohí ľudia želali, no nikto s tým nič doteraz nerobil.

Pokiaľ si aj ty na Facebooku, spoločnosť o tebe vie všetky detaily, ktoré si sa jej rozhodol poskytnúť, a ešte omnoho viac. Používatelia sú s tým zdá sa spokojní a pre Google taktiež nie je sledovanie ľudí cudzie. V tomto smere tak robí veľké zmeny najmä Apple, ktorý nám chce s novým iOS 14 ukázať, ako zatočiť s nekalými praktikami takýchto gigantov. Už v našom predošlom článku sme sa bližšie venovali tejto téme.

Praktiky Facebooku môže z veľkej miery ovplyvniť Apple a jeho nový systém

V jednoduchosti povedané, nový iOS 14 zabráni sledovaniu používateľa napríklad aplikáciou Facebooku pri prezeraní iných webových stránok, pokiaľ jej sám používateľ takéto konanie neschváli udelením povolenia. Systém totiž pri odhalení sledovania používateľa vyzve a opýta sa ho, či chce povoliť sledovanie aktivity medzi aplikáciami a webmi. Súhlasiť ale nemusí. A práve v tom tkvie najväčšie „čaro“ nového iOS 14, z ktorého začína mať Facebook obavy už pred jeho vydaním.

Táto sieť si totiž uvedomila, ako môže jediná takáto aktualizácia systému ovplyvniť jej biznis. Pripomeňme len, že iOS 14 budú podporovať všetky iPhony od roku 2015, vrátane starého iPhonu SE a iPhonu 6S a 6S Plus. Používateľov, ktorí vlastnia takéto modely až po najnovšie kúsky, je vo svete naozaj veľa. Ak by si teda každý z nich systém aktualizoval, Facebook môže byť „nahraný“.

Zobraziť celú galériu (1)
natanaelginting/Freepik

Teraz sa ľudí snaží kvôli týmto zásadným zmenám „pripraviť“ na príchod systému, ktorý mu môže vážne ublížiť. Na svojom blogu totiž zverejnil správu o tom, aký dopad môže mať iOS 14 na fungovanie malých podnikateľov a biznisov, ktoré sú na reklame Facebooku závislé.

Do istej miery je to skutočne tak, predsa len, jedná sa o najväčšiu sociálnu sieť sveta a dosah príspevkov, propagovaných reklám a ďalších marketingových materiálov je obrovský. Vyvstáva však otázka, či sa Facebook skutočne snaží pomôcť takýmto firmám, alebo sa len bojí, že príde o zdroje financií z reklám, ktoré by si na jeho platforme tieto firmy zaplatili?

Chápeme, že iOS 14 uškodí mnohým vývojárom a vydavateľom v už tak zložitých časoch pre biznis. Spolupracujeme s viac ako 19 000 vývojármi a vydavateľmi po celom svete a v roku 2019 sme zaplatili miliardy dolárov. Mnoho z nich sú malé firmy, ktoré sú kvôli fungovaniu závislé na reklamách,“ píše sa v príspevku na blogu Facebooku.

Chce Facebook skutočne pomôcť komunite vývojárov alebo sa pozerá najmä na svoje potreby?

V každom prípade na mňa pôsobil príspevok spoločnosti ako snaha presvedčiť ľudí, že povolením k sledovaniu ich aktivity pomáhajú malým spoločnostiam rásť, no pritom sa snažil takýmito tvrdeniami zakryť vlastné úmysly. Bojí sa Facebook, že nebude môcť zobrazovať relevantné reklamy? Nemyslím.

Jeho obavy totiž tkvejú najmä v tom, že nebude môcť pristupovať k dátam, ktoré mu doteraz zaručili prísun množstva cenných informácií o aktivite ľudí a tie následne využíval pre reklamy. V celom príspevku na blogu spoločnosti nie je ani raz spomenuté, ako zmeny v iOS 14 ovplyvnia samotný Facebook. Je však spomenuté, ako to ovplyvní zákazníkov využívajúcich práve jeho nástroje k šíreniu reklamy.

Zobraziť celú galériu (1)
Flick/Christoph Scholz

S reklamami sa dnes stretávame na každom kroku a ich množstvo sa stáva neúnosné aj v mobilných aplikáciách a na sociálnych sieťach. Nájdeme ich naozaj všade, na Facebooku, v jeho Messengeri, na Instagrame, ale aj na YouTube (kde sú dlhšie a otravnejšie ako kedykoľvek predtým).

Kto by však nechcel používať svoj iPhone a aplikácie s vedomím, že ho iOS 14 ochráni pred sledovaním a dokonca, že sa nestretne s takým množstvom reklám?! Zatiaľ ale nie je presne jasné, ako bude Apple overovať či aplikácie ľudí po zamietnutí prvotnej žiadosti skutočne nesledujú.

iOS 14 bude veľkou zmenou z hľadiska ochrany súkromia a Facebooku sa to nepáči

V každom prípade predstavujú zmeny v tomto novom systéme veľkú hrozbu pre Facebook, ktorý môže stratiť prístup k obrovskému množstvu dát o miliónoch používateľoch Apple smartfónov. Momentálne nie je známy ani presný dátum, kedy vyjde finálna verzia iOS 14 pre všetkých používateľov, no už teraz je aj vzhľadom na obavy najväčšej sociálnej siete sveta jasné, že v prípade iPhonov dôjde k veľkej zmene a používatelia môžu získať veľkú kus svojho súkromia späť. Ako vnímaš túto zmenu ty?

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú