Americký gigant Lockheed Martin v tlačovej správe odhalil novú rodinu bezpilotných lietadiel Nomad VTOL (Vertical Takeoff and Landing), ktorá kombinuje rýchlosť a dolet prúdového lietadla s manévrovateľnosťou vrtuľníka. Novinka dokáže vzlietnuť a pristáť vertikálne bez akejkoľvek pristávacej dráhy, čím prináša úplne nový štandard pre autonómne letecké operácie.

Nomad je dielom spoločnosti Sikorsky, patriacej pod Lockheed Martin. Ide o dvojvrtuľový dizajn, ktorý spája vertikálnu agilitu helikoptéry s efektívnym letom klasického lietadla. Vďaka tomu dokáže vzlietnuť, vznášať sa a pristávať vertikálne, no pri lete dosahuje vysokú rýchlosť a dlhý dolet.

Viceprezident Sikorsky, Rich Benton, zdôraznil, že ide o celú rodinu modulárnych dronov, ktoré môžu byť prispôsobené na rôzne veľkosti a typy misií. Od menších taktických jednotiek až po modely s veľkosťou porovnateľnou s vrtuľníkom Black Hawk.

„Nomad je navrhnutý tak, aby zvládal misie bez pristávacích dráh – na súši aj na mori. Môže slúžiť v armáde, v bezpečnostných zložkách, v poľnohospodárstve, lesníctve či v humanitárnych operáciách,“ uviedol Benton.

Nový štandard pre vojenské a civilné misie

Nomad má byť využiteľný v širokej škále úloh: od prieskumných a útočných misií, cez logistiku v ťažko dostupných oblastiach, až po záchranné a humanitárne operácie. Dron je súčasťou novej generácie autonómnych lietadiel, ktoré môžu operovať po boku pilotovaných strojov, napríklad pri spolupráci s Black Hawkom alebo v rámci tímových operácií v konfliktných zónach Indo-Pacifiku.

Prototyp Nomad 50 s rozpätím krídel 3,1 metra úspešne prešiel testovacou kampaňou v roku 2025, kde preukázal výbornú stabilitu a efektívny vztlak vďaka systému rotorového prúdenia cez krídla.

V súčasnosti Sikorsky dokončuje vývoj väčšieho modelu Nomad 100 s rozpätím 5,5 metra, ktorý má absolvovať prvý let v najbližších mesiacoch.

Lockheed Martin budúcnosť vojenského letectca
Lockheed Martin

Nomad využíva pokročilú autonómnu technológiu MATRIX, vyvíjanú v spolupráci s agentúrou DARPA. Ide o systém senzorov a softvéru, ktorý umožňuje dronu samostatne plánovať trasu, vyhýbať sa prekážkam a vykonávať misie bez zásahu človeka.

MATRIX už bol testovaný na rôznych rotujúcich aj pevnokrídlych platformách a preukázal vysokú spoľahlivosť pri leteckom hasení požiarov, zásobovaní a záchranných misiách.

Podľa Dana Shidlera, riaditeľa pokročilých programov Sikorsky, „Nomad predstavuje prelom v oblasti autonómnych dlhodoletových dronov. Reagujeme na potreby Pentagonu a vytvárame systém, ktorý zvládne operovať prakticky kdekoľvek – úplne autonómne, v rukách vojakov, námorníkov či pilotov letectva.“

Lockheed Martin budúcnosť vojenského letectca
Lockheed Martin

Modulárna architektúra pre rôzne misie

Konštrukcia Nomadu je modulárna a škálovateľná. Umožňuje vytvárať verzie od menších dronov kategórie Group 3 (25 – 600 kg) až po väčšie Group 4 a Group 5 modely presahujúce hmotnosť 600 kg.

Menšie varianty používajú hybridno-elektrický pohon s dôrazom na úsporu energie a nízke emisie. Väčšie drony využívajú klasické pohonné jednotky, ktoré poskytujú vyšší výkon, väčší dolet a nosnosť.

Projekt Nomad zapadá do novej stratégie amerického letectva, ktorá stavia na autonómnych tímoch dronov a pilotovaných lietadiel. Cieľom je rozšíriť dosah operácií, znížiť riziko pre pilotov a zvýšiť flexibilitu v boji či pri logistických úlohách.

Nomad je preto viac než len dron. Predstavuje novú generáciu viacúčelových vzdušných platforiem, ktoré dokážu operovať bez pristávacích dráh, reagovať na príkazy umelou inteligenciou a prispôsobiť sa prostrediu – od vojenských misií až po civilné zásahy pri katastrofách.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP