Slovenská vláda prijala kvôli situácii týkajúcej sa koronavírusu mnohé prísne opatrenia, pričom nové zmeny ovplyvnia aj finančný sektor. V bankách bude možné požiadať o odklad splátok až na 9 mesiacov, no taktiež zvyšuje limit pre bezkontaktné platby, spolu s kumulatívnym limitom. Vyšší limit bezkontaktných platieb nadobúda účinnosť už dnes 22. apríla. Zisťovali sme, čo všetko to znamená pre klientov bánk.

Doterajšie bezkontaktné platby mohli prebiehať bez zadania bezpečnostného PIN kódu najviac do výšky 20 € a maximálny denný limit takýchto platieb bol obmedzený na 100 €. V praxi to znamenalo, že majiteľ karty s ňou mohol bezkontaktne zaplatiť 20 € nákupy najviac 5-krát. Následne ho terminál vyzval k zadaniu PIN kódu bez ohľadu na výšku platby. Novela zákona tak upraví okrem odkladu splácania úverov aj výšku bezkontaktných platieb.

Pri platbe smartfónom alebo inteligentnými hodinkami je potrebná autorizácia používateľa, čo vedie k vyššej bezpečnosti napríklad pri odcudzení zariadenia. Zároveň je týmto spôsobom možné zaplatiť aj viac ako 50 €. V prípade kreditnej karty však naďalej ostáva riziko, že zlodej môže z odcudzenej karty zneužiť množstvo peňazí.

Toto riziko sa so zvýšením limitu bezkontaktných platieb a kumulatívneho denného limitu ešte zvýši a v prípade ukradnutia karty môže dôjsť k zneužitiu až 150 € z účtu majiteľa. Ako však informovala FonTech.sk hovorkyňa Slovenskej sporiteľne, Marta Cesnaková, pokiaľ dôjde k ukradnutiu karty a zneužitiu financií ešte pred nahlásením krádeže, banka peniaze klientovi vráti. Ak ale klient nahlási ukradnutú kartu čo najskôr, budú všetky platby, ktoré by chcel zlodej uskutočniť, zamietnuté.

Parlament schválil 7. apríla novelu zákona, ktorá zvyšuje maximálny limit bezkontaktných platieb z pôvodných 20 € na 50 € a kumulatívny denný limit zo 100 na 150 €. Zvýšené limity sú oddnes skutočnosťou a do praxe ich zavádzajú viaceré banky.

Pixabay

Limit bezkontaktných platieb sa zmení

Podľa našich informácií je zmena pri navýšení bezkontaktných platieb na 50 € trvalá a nebude obmedzená len na trvanie pandémie.

„Účinnosť opatrenia nebude mať obmedzenú platnosť len po dobu účinnosti „lex corona“, ale natrvalo,“ informovala FonTech.sk Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Zmenu výšky týchto platieb je však potrebné dohodnúť aj s obchodníkmi, ktorí budú musieť aktualizovať platobné terminály. Tento proces pritom nemusí byť okamžitý a môže chvíľu trvať, pokým budú POS terminály aktualizované.

„Na túto zmenu sa spolu s obchodníkmi intenzívne pripravujeme, s cieľom aj týmto eliminovať potrebu dotýkať sa tlačidiel platobného terminálu a potenciálny prenos vírusu touto formou. Zmena si vyžaduje aktualizáciu platobných terminálov, preto sa klient môže v prípade niektorých obchodníkov vzhľadom na súčasné okolností stretnúť s tým, že to nebude presne od stanoveného termínu,“ informovala FonTech.sk Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB banky.

Freepik

„Toto opatrenie má byť zavedené do praxe natrvalo, nielen počas pandémie koronavírusu. 365.bank tieto opatrenia zohľadní v technických nastaveniach svojich systémov tak, aby k určenému dátumu spĺňala novú legislatívu,“ informovala FonTech.sk Linda Valko Gáliková, hovorkyňa 365.bank.

Mnohé oslovené banky sú už pripravené implementovať legislatívne zmeny do praxe. Už dnes sa teda môžeme stretnúť s vyšším limitom pri bezkontaktných platbách.

„Spolu s limitmi budú upravené aj všetky pravidlá monitorujúce rizikové správanie klientov,“ informovala redakciu hovorkyňa Poštovej banky, Lýdia Žáčková.

So zvýšením limitu bezkontaktných platieb však chcú banky dbať aj na bezpečnosť.

„Bezpečnosť je pre nás prvoradá a náš klient má možnosť pri akomkoľvek náznaku straty/krádeže/pochybnosti, kartu zablokovať a tak úplne znemožniť prístup k svojim peniazom.

Samozrejme klient si na svojej karte môže bezkontaktný limit úplne vypnúť na 0, znamená to, že každú transakciu bude potom potvrdzovať cez svoj PIN kód,“ informoval vo vyjadrení pre našu redakciu hovorca Tatra banky, Boris Fojtík.

Najlepším riešením sú bezkontaktné platby smartfónom a inteligentnými hodinkami

Banky však klientom odporúčajú pri bezkontaktných platbách využiť tiež spomínané platby smartfónom alebo hodinkami. Klienti na Slovensku pritom majú možnosť v mnohých bankách využiť platby Apple Pay a Google Pay, ale aj platby hodinkami Garmin a Fitbit.

Detailný prehľad podporovaných bánk nájdeš v samostatnom článku.

„Klientom dávame aj naďalej do popredia možnosť platiť smart zariadeniami – mobilom a hodinkami, kde majú nastavené rovnaké limity, ako na karte a zároveň majú zariadenia zabezpečené,“ dodala vo svojom vyjadrení pre našu redakciu Linda Valko Gáliková z 365.bank.

Pri platbách smart zariadeniami pritom môžu používatelia využiť viaceré spôsoby autorizácie a pre platenie na termináloch smartfónom je dostupné napríklad overenie odtlačkom prsta alebo skenovanie tváre. Taktiež je možné využiť bezpečnostný PIN kód.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú