Na prestížnom technologickom podujatí CES 2025 v Las Vegas predstavil juhokórejský gigant Sambo Motors Group hybridný letecký taxík HAM III-2. Tento prelomový model zaujme nielen inovatívnym dizajnom, ale aj technologickým pokrokom, ktorý sľubuje ekologickejšiu a efektívnejšiu formu dopravy. O téme informoval Interesting Engineering.

Revolučný dizajn pre budúcnosť

HAM III-2 je navrhnutý ako dvojmiestne lietadlo s hybridným pohonom, ktoré kombinuje elektrické batérie a vodíkové palivové články. Tento model je významným vylepšením oproti svojmu predchodcovi, HAM III-1, a to nielen vo veľkosti, ale aj v technologických parametroch. S rozpätím krídel 9 metrov, výškou 4,5 metra a hmotnosťou 850 kilogramov sa radí medzi najpokročilejšie mestské lietadlá svojho druhu.

Jedinečný hybridný pohon umožňuje efektívne využiť batérie počas vertikálneho vzletu, čo minimalizuje hluk a emisie. Po dosiahnutí výšky však lietadlo prechádza na vodíkové palivové články, ktoré zabezpečujú horizontálny let. Tento inovatívny prístup nielen znižuje hmotnosť potrebnú na batérie, ale zároveň predlžuje dolet a zvyšuje bezpečnosť letu.

Vynikajúce technické parametre

HAM III-2 disponuje štyrmi horizontálnymi vrtuľami pre vzlet a pristátie, pričom pohyb vpred zabezpečujú dva veľké zadné vrtule. S maximálnou rýchlosťou 180 km/h, doletom 100 kilometrov a letovou výdržou 40 minút sa tento model javí ako ideálna voľba pre krátke mestské presuny či regionálne lety.

„Vďaka svojmu doletu a času vo vzduchu je HAM III-2 vhodný na vojenské účely, doručovanie zásielok aj komerčné využitie. V budúcnosti vidíme jeho potenciál ako mestského taxi pre presuny z bodu A do bodu B,“ uviedol zástupca spoločnosti pre portál Interesting Engineering.

Interesting Engineering

Prípravy na testy a certifikáciu

Sambo Motors plánuje v prvých mesiacoch roka 2025 podrobiť HAM III-2 sérii prísnych testov v Spojených štátoch. Testy vodíkových palivových článkov sa budú vykonávať v púštnych oblastiach, čo umožní overiť výkon lietadla v rôznych klimatických podmienkach. Medzi kľúčové manévre patrí vzostup, zostup a otáčanie, ktoré budú hodnotené z pohľadu výkonu aj bezpečnosti.

Keďže Kórea momentálne nemá regulačný rámec pre testovanie lietadiel s vodíkovými palivovými článkami, spoločnosť sa rozhodla presunúť testovanie do zahraničia. Tento krok má zároveň pripraviť pôdu pre budúce zmeny regulačných pravidiel v domovskej krajine.

HAM III-2 aktuálne prechádza certifikačným procesom u Kórejskej správy civilného letectva a americkej FAA (Federal Aviation Administration). Prvé oficiálne lety má spoločnosť v pláne zrealizovať ešte pred koncom roka, čím sa významne priblíži ku komercializácii tohto unikátneho modelu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP