Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
Ak sa niečo v posledných rokoch radikálne zmenilo v oblasti elektromobility, tak sú to rozhodne ceny batérií. Kým pred dvadsiatimi rokmi išlo o najdrahšiu a najproblematickejšiu časť každého elektromobilu, dnes sa situácia mení k lepšiemu.
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) klesli náklady na výrobu jednej kilowatthodiny batérie pod magickú hranicu 100 dolárov, čo je pre mnohých odborníkov jasným signálom, že elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšími, píše nemecký AutoBILD.
Priemerná cena klesá
Ešte presnejšie to vyčíslila agentúra Benchmark Mineral Intelligence, ktorá v septembri 2024 uviedla, že priemerná cena lítium-iónových batérií spadla na 66,5 dolára za kilowatthodinu – čo je v prepočte približne 60,50 eura. To predstavuje medziročný pokles o takmer 20 percent.
To však ani zďaleka nie je všetko. Batérie založené na lacnejšej lítium-železo-fosfátovej technológii (LFP) sa už predávajú za 60 dolárov/kWh. V praxi to znamená, že napríklad 60-kilowatthodinová batéria, ktorá je dnes štandardom v mnohých elektromobiloch, stojí len 3 600 dolárov, teda zhruba 3 270 eur.
Pre porovnanie – ešte v roku 2008 odhadovalo americké ministerstvo energetiky cenu za jednu kilowatthodinu batérie na neuveriteľných 1 415 dolárov (po prepočte na dnešnú hodnotu peňazí). Oproti tejto sume tak hovoríme o poklese cien o viac než 92 percent v priebehu 16 rokov. Táto magická hranica 100 dolárov za kilowatthodinu sa pritom už roky považuje za zlomový bod, kedy sa elektromobily začnú cenovo približovať klasickým spaľovacím vozidlám.
Viacero dôvodov
Znižovanie cien má pritom hneď niekoľko dôvodov. IEA poukazuje predovšetkým na prudký pokles cien lítia – kľúčového prvku v batériách – ktorý od roku 2022 klesol až o 85 percent. Dôležitú úlohu zohráva aj takzvaná „ekonomika z rozsahu“ – teda čím viac batérií sa vyrába, tým lacnejšie sa ich darí produkovať. V roku 2024 svetová produkcia dosiahla kapacitu jednej terawatthodiny, pričom výrobné kapacity už dosahujú potenciál až na trojnásobok tohto množstva. Do roku 2030 sa očakáva ďalšie strojnásobenie produkcie.
V neposlednom rade zohráva úlohu aj technologický pokrok. Nové výrobné metódy, efektívnejšie procesy a vylepšená chémia znižujú výrobné náklady. Tieto pokroky sú badateľné aj v konkrétnych modeloch. Napríklad v roku 2014 prišiel na trh prvý e-Golf od Volkswagenu s batériou kapacity 24,2 kWh a cenovkou od 34 900 eur.
Pre porovnanie, bežný Golf so spaľovacím motorom v tej dobe začínal na 16 975 eurách takže cenový rozdiel bol obrovský. Dnes má nástupca e-Golfu, model ID.3, batériu s viac ako dvojnásobnou kapacitou (52 kWh) a cenový rozdiel oproti spaľovaciemu Golfu sa zúžil na menej než 10 percent.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jeff Bezos o budúcnosti ľudstva: Prichádza éra bohatstva a slobody, do roku 2045 budú vo vesmíre žiť milióny ľudí
Rodina Patrika Tkáča ovláda majetok za 7 miliárd eur: „Dáta budú dôležitejšie ako peniaze. AI nám má dať čas a ten znamená slobodu“
Bitcoin padá, odborník varuje: „Čaká nás finančný hurikán kategórie 5“
Slováci zalievajú čaj zle. Expertka odhalila 5 najčastejších chýb, jedna zvyšuje riziko rakoviny pažeráka
Nafukovanie brucha má 5 rôznych príčin: Odborníčka vysvetľuje, prečo sa cítiš ako balón, aj keď si veľa nejedol
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP