Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Digitalizácia a online komunikácia napreduje aj na Slovensku. Množstvo oficiálnych úradných záležitostí dnes dokážeš vybaviť z pohodlia domova, čo ti ušetrí kopec času, ktorý by si inak strávil na úradoch.

Pre online komunikáciu s úradmi na Slovensku slúži elektronická schránka. Občania, podnikatelia a rôzne inštitúcie na Slovensku môžu pomocou e-schránky prijímať úradné dokumenty a rozhodnutia, napríklad zo súdov, polície či ďalších úradov a takisto môžu pomocou elektronickej schránky týmto orgánom dokumenty zasielať.

TASR - Jaroslav Novák / Slovensko.sk

Komunikácia prostredníctvom elektronickej schránky je tak rovnocenná klasickej listovej komunikácií. Občania, ktorí nemajú zriadenú elektronickú schránku, dostávajú aj naďalej od úradov listy vo fyzickej podobe.

Jedna skupina Slovákov môže na e-schránku doplatiť

Fyzické osoby, ktoré majú zriadenú elektronickú schránku, však môžu v určitých prípadoch na tento moderný spôsob komunikácie doplatiť. Samozrejme, e-schránka prináša bežnému človeku množstvo výhod.

Občan si môže pomocou nej napríklad prihlásiť auto, čo opäť dokáže ušetriť množstvo času. Veľa fyzických osôb si preto elektronickú schránku zriadilo, aby mohli práve oni posielať dokumenty úradom, no ak si nastavili aj doručovanie dokumentov do e-schránky, môže ich po jej návšteve čakať nemilé prekvapenie.

Elektronickú schránku na doručovanie je potrebné aktivovať zvlášť

V prípade, že si elektronickú schránku aktivuješ na doručovanie, sprístupníš ju na doručovanie elektronických úradných dokumentov (úradných rozhodnutí). Úradné rozhodnutia ti môžu zasielať do elektronickej schránky iba orgány verejnej moci.

Odosielanie elektronických podaní prostredníctvom ústredného portálu nesúvisí s aktiváciou tvojej elektronickej schránky. To znamená, že elektronické podanie môžeš odoslať bez ohľadu na to, či je tvoja schránka aktivovaná na doručovanie alebo nie. Rozdiel je len v tom, že do aktivovanej schránky ti orgán verejnej moci môže doručiť elektronické úradné rozhodnutie, ale v prípade, že schránku aktivovanú na doručovanie nemáš, rozhodnutie ti orgán musí doručiť listinne.

Možno máš pokutu a ani o nej nevieš

Veľa ľudí zrejme navštevuje elektronickú schránku len vtedy, ak potrebujú sami niečo vybaviť. Ak ju ale majú aktivovanú aj na doručovanie, do schránky dostávajú úradné dokumenty, ktoré by inak prišli poštou.

TASR - Michal Svítok/Freepik (Úprava redakcie)

FonTech.sk preto oslovil Ministerstvo vnútra s otázkou, či sa to týka aj doručovania pokút za neuhradenú diaľničnú známku. Bežne sa totiž stáva, že vodič nepostrehne exspiráciu známky, a domov mu príde obálka s pokutou. Ako to je ale v prípade tých, ktorí majú zriadenú elektronickú schránku aj na doručovanie?

V prípade aktivovanej e-schránky sa písomnosť doručuje elektronicky,“ hovorí ministerstvo.

Pokuta za neuhradenú diaľničnú známku teda osobe s aktivovanou e-schránkou aj na doručovanie príde len v elektronickej forme. Ďalej sme sa pýtali, či sa to týka aj ostatných pokút, ktoré môže vodič dostať pri porušení predpisov cestnej premávky:

Rovnako pri priestupkoch proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa v prípade aktivovanej e-schránky rozhodnutie doručuje v elektronickej podobe, v opačnom prípade v listinnej podobe na adresu účastníka,“ znela odpoveď.

TASR - Michal Svítok

Ak teda máš zriadenú elektronickú schránku a vybral si si možnosť doručovania úradných dokumentov online formou, rozhodne by si ju mal navštevovať, aj keď si fyzická osoba. Právnické osoby kvôli častej komunikácii s úradmi vstupujú do e-schránky pravidelne, no určitá skupina Slovákov môže mať vystavenú pokutu a pritom o nej ani nevie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú