Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

PlayStation je po piatich nesmierne úspešných konzolách už v hernom svete ikonou a pre mnohých hráčov modlou. S hernou konzolou takýchto rozmerov je spojené aj nespočetné množstvo faktov a zákulisných informácií, o ktorých vie len to najhrubšie fanúšikovské jadro.

My sme už v našom tradičnom kabáte zostavili desať otázok, sústreďujúcich sa na históriu konzol, menej známe fakty a najkľúčovejšie herné štúdiá tohto tábora hráčov. Pokiaľ neuprednostňuješ žiadnu konzolu, ale hráš na všetkom možnom, určite zváž tento kvíz.

Už tradične je s každou otázkou späté aj jej zaujímavé vysvetlenie. Pokiaľ ťa naše kvízy bavia, navštív túto adresu a vyber si taký, ktorý ti tematicky vyhovuje najviac.

Vydanie druhého PlayStationu patrí medzi najikonickejšie momenty v modernej histórii videohier. Ktorý z nasledujúcich titulov nebol dostupný pri uvedení na trh?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

Keď porovnávame štartovacie tituly PS2 s ponukou jeho nasledovníkov, nemôžeme povedať na hry z roku 2000 jedno krivé slovo. Hráči už s konzolou dostali hneď niekoľko nových značiek (TimeSplitters, Kessen, SSX) vedľa zabehnutých sérií (Tekken Tag Tournament, Unreal Tournament, Dead or Alive 2: Hardcore, Armored Core 2), kedy portfólio pokrylo väčšinu žánrov a tým pádom uspokojilo roztrieštenú základňu nových aj starých hráčov.

Ako sa nazýval prvý gamepad PlayStationu, ktorý disponoval analógovými páčkami?

Reddit
Správne! Nesprávne!

Od prvého PlayStationu až po štvrtý sme s konzolami interagovali za pomoci Dualshockov. Pred vydaním jeho prvej iterácie v roku 1997 sme sa ešte v rovnakom roku dočkali Dual Analog Controlleru, ktorý je na prvý pohľad sotva rozoznateľný od svojho nasledovníka. Nedisponoval vibráciami, analógové páčky neboli vypuklé a ramená boli o čosi dlhšie. Periféria tu však s nami dlho nepobudla, keďže takmer okamžite ju nahradil variant s vibráciami, v závislosti od čoho sa produkcia Dual Analog Controlleru skončila už nasledujúci rok.

Naughty Dog dlhé roky úzko spolupracuje so Sony, pričom dodáva jednu kvalitnú exkluzivitu za druhou. Na ktorej z nasledujúcich sérií sa však toto štúdio nepodieľalo?

Naughty Dog
Správne! Nesprávne!

Rovnako ako vyššie spomenuté hry, aj Ratchet & Clank je dlhoročnou exkluzivitou značky PlayStation, a to už od čias prvej hry z roku 2002. Za hrou stojí štúdio Insomniac Games, ktoré sa v 90. rokoch preslávilo trilógiou konkurujúcou vtedajšiemu Crashovi, Spyro. Momentálne sú vývojári spájaní primárne so Spider-Manom, patriacim medzi najlepšie predávané hry PS4.

Prvé modely PS3 boli dostupné až s enormne veľkým počtom vstupov pamäťových médií. Ktorú kartu z nasledujúcich štandardov si mohol zasunúť do konzoly?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

Tretí PlayStation bol v čase vydania jednou z najvšestrannejších konzol na trhu. Jej architektúra Cell patrila medzi dovtedy nevídané, čo zabezpečovalo konzole nadpriemerný výkon, využívaný aj vzdušnými jednotkami USA. Ktovie ale, koľko používateľov dokázalo využiť všetky dostupné vstupy pamäťových médií. Vzhľadom na to, že ani jeden z vyššie vymenovaných portov sa v ďalších inkarnáciách už neobjavil, konečné čísla priaznivcov boli asi pomerne nízke.

K histórii hernej divízie Sony neodmysliteľne patrí aj legendárny handheld PlayStation Portable (PSP). Koľkých revízii tejto konzoly sme sa dočkali?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

PSP bolo jedným z mála komerčne úspešných produktov, ktoré dokázali preraziť a následne dlhodobo konkurovať GameBoyu. Životný cyklus konzoly však zužovali konštantné problémy s pirátením, ktoré na jednej strane pomáhali v predajnosti konzol, no na strane druhej podkopávali predaje samotných hier. Od vydania v roku 2004 sme dostali celkovo štyri revízie - PSP-2000, PSP-3000, PSP Go a PSP-E1000. Najvýraznejšou z nich je samozrejme model PSP Go, ktorý kontroverzne odstránil mechaniku a predviedol vysúvací mechanizmus.

Mnohí z nás ostali pri značke PlayStation od jej začiatkov v 90. rokoch. Vieš, aký titul s niečo málo cez 10 miliónmi predanými kusmi je najpredávanejší na PS1?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

Prvé Gran Turismo prinieslo do konzolového sveta niečo, čo nebolo v tej dobe štandardom ani v prípade počítačov - automobilový simulátor. V dnešnej dobe je japonská značka od vývojárov Polyphony Digital neodmysliteľnou ikonou herného sveta s vyše 80 miliónmi predanými kusmi, čo ju radí do pozície najpredávanejšej exkluzivity PlayStation. Z celkových čísel si až osminu odkrojil úplný debut z roku 1997.

Neoddeliteľnou súčasťou prvých dvoch konzol od Sony boli pamäťové karty. Akou veľkosťou disponovali základne kusy pre druhý PlayStation?

Wikipédia (Úprava redakcie)
Správne! Nesprávne!

Zatiaľ čo konkurenčný Microsoft nastúpil do rozbehnutého vlaku až v šiestej generácií konzol s Xboxom a okamžite ponúkol 8 GB HDD, PS2 v tej dobe ešte stále ukladala hry pamäťové karty. Základná a najrozšírenejšia z nich bola na úrovni 8 MB, čo ale v ponímaní uložených pozícií nie je vôbec málo. Len pre pripomenutie, PS1 rovnako fungovala na kartách o veľkosti 1 MB, kde však ako oficiálne údaje boli uvádzané sloty na hry. Štandardom bolo 15 slotov.

PS3 pri uvedení do predaja sprevádzal nepríjemný technologický neduh, znefunkčňujúci veľkú časť konzol bez akéhokoľvek pričinenia používateľov. Ako sa táto globálna chyba volala?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

Siedma generácia konzol začala s hneď niekoľkými kontroverziami, kedy najznámejšia z nich je pandémia červeného kruhu smrti (RRoD) u konkurenčných Xboxov 360. PS3 zase trápila žltá dióda, vo väčšine prípadov signalizujúca dysfunkciu kondenzátorov dodávajúcich "šťavu" do potrebných komponentov. Proces opotrebenia kondenzátorov sa pritom urýchľoval pri zohrievaní konzoly, takže YLoD sa mohlo v podstate vyskytnúť každému, kto vlastnil jeden z prvých, "fat" variantov PS3.

PlayStation 3 dostal počas svojej životnosti až dva druhy gamepadov. Čo chýbalo Sixaxisu, prvotne pribaľovanému ku konzole, ktorý bol následne vystriedaný Dualshockom 3?

Wikipédia
Správne! Nesprávne!

Nebudeme preháňať, ak gamepad Sixaxis nazveme jedným z najväčších prešľapov Sony. Išlo totiž o návrat k rovnakému konceptu ako Dualshock po tom, čo sa verejnosť zhrozila nad "boomberang" ovládačom predstaveným na E3 2005. Sony ale bez akejkoľvek konzultácie s fanúšikmi odstránila vibrácie z gamepadu, pričom ich "vymenila" za pohybové ovládanie. Našťastie, vibrácie sa v roku 2007 vrátili, kedy Dualshock 3 dokázal koexistovať aj s pohybovým ovládaním.

Sony už od samotného začiatku stavia na silných herných sériách. Ktorá z nasledujúcich značiek je exkluzívna pre konzoly japonskej spoločnosti?

Reddit
Správne! Nesprávne!

Stavili by sme sa, že málokto z japonského FromSoftware si v roku 2009 s vydaním prvej hry Souls série uvedomoval, aký dopad bude mať ich herná sága na herný priemysel. Extrémne ťažké debutové RPG, Demon's Souls, si však medzi hráčmi našlo nesmierne zaľúbenie, z čoho vzišla hneď jedna plnohodnotná trilógia Dark Souls a dve samostatne stojace tituly, Bloodborne a Sekiro: Shadows Die Twice. Všetky zmieňované hry si pritom odnášajú excelentné a často aj absolútne hodnotenia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú