Krutá realita: Emisie v Európe klesajú, Slovensko je však na absolútnom chvoste
Produkcia emisií z osobnej dopravy v Európe výrazne klesla. Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics klesli emisie v roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom až o 12 %. Slovensko je však na chvoste rebríčka.
Analýza spoločnosti JATO zbiera dáta z 21 krajín v Európe, medzi ktorými sa nachádza aj Slovensko. V roku 2020 bol priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km.
Za toto výrazné zlepšenie môže nárast predaja plug-in hybridov a čistých elektromobilov. V minulom roku sa predalo viac ako 1,21 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čo predstavuje podiel 10,6 % spomedzi všetkých nových automobilov. V roku 2019 sa predalo „iba“ 466 000 nových batériových vozidiel.
NEPREHLIADNI
Elektromobilita dostane na Slovensku masívnu podporu. Zverejnili, koľko miliónov na ňu pôjde z Plánu obnovy
Najväčší podiel stále tvorili benzínové autá (58,8 %), ktoré priemerne produkujú emisie na úrovni 116,1 g/km. Čo sa týka automobiliek, najväčším producentom CO2 je Subaru, ich vozidlá v priemere produkujú až 155,3 g/km.
Čo sa týka typu áut, nikoho neprekvapí, že najviac emisií produkujú luxusné superšporty, ktorých priemer sa šplhá až k 250 g/km. Pomerne zle sú na tom aj luxusné SUV, ktoré v minulom roku priemerne produkovali viac ako 200 g/km.
Slovensko je na chvoste
Analýza zbiera dáta z 21 krajín v Európe. Až šestica sa dokázala v produkcii CO2 dostať pod hranicu 100 g/km. Sem patrí Holandsko, Dánsko, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko a Fínsko. V analýze sa spomína aj Slovensko, žiaľ, v tom negatívnom svetle.
Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.
Podpora elektromobility by nám mohla pomôcť
Elektromobilita sa však aj u nás začína čoraz viac rozvíjať a uberať tým správnym smerom. Pomôcť zlepšiť tento stav by mohol aj Plán obnovy, ktorý nedávno prešiel schválením parlamentu. Ako informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) na svojom Facebooku, z rozpočtu pôjde na rozvoj nabíjacej infraštruktúry viac ako 50 miliónov eur.
Elektromobilita na Slovensku tak zažije v najbližších rokoch poriadny rozmach. Z celkového rozpočtu plánu obnovy poputuje na rozvoj infraštruktúry pre elektrickú mobilitu iba 1 %, no za sumu 51 miliónov eur sa toho dá v tomto odvetví vybudovať naozaj veľa.
Presnejšie má ísť o 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2600 AC staníc, takisto pre mestá a podnikateľov. Okrem toho sa bude z tohto balíka financovať aj výstavba trojice nových vodíkových plniacich staníc. Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko
V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lacný zdroj bielkovín znižuje riziko smrti až o 29 %. Podľa odborníkov bol kedysi nezdravý
Najnovšia predpoveď zimy 2025/2026: Meteorológovia odhalili, ktorý mesiac bude najchladnejší
TOP 5 zmrzlinární v Bratislave: Rebríčku kraľuje rodinný podnik, nechýba ani legenda z roku 1954
Ukrajina zaútočila hlboko v Rusku: Drony zasiahli kľúčový výrobný komplex
Decathlon sťahuje z predaja viaceré problémové produkty. Pri ich používaní hrozí zranenie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
Pokuty až 18-tisíc eur. Taliansko ide po vodičoch bez kompromisov
Americké čipové legendy ustúpili vláde. Čína ich bude stáť 15 % príjmov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP