Krásne veterány sa rozlúčili so spaľovacími motormi. Startup z nich robí elektromobily
Vo svete automobilizmu je stále častejšie spomínanou témou elektrifikácia osobnej dopravy. Elektromobily chcú nahradiť na cestách autá so spaľovacími motormi, pričom sa nejedná len o prípad nových vozidiel. Britský startup Lunaz sa totiž rozhodol, že začne prerábať ikonické veterány od domácich automobiliek a prispôsobí ich životu s elektrickým pohonom, informuje Forbes.
Za tie desiatky rokov vzniklo v automobilovom priemysle mnoho legendárnych automobilov, na ktoré mnohí vodiči dlho spomínajú aj po tom, čo sa vytratili z ciest. Staré technológie nahrádzajú nové a moderné autá sú doslova preplnené rôznou elektronikou, komfortnou výbavou a celým radom asistentov, ktorí pomáhajú vodičovi pri jazde. Kedysi však nič také neexistovalo. Históriu automobilizmu nám pripomínajú najmä veterány, ktoré prezentujú to, aké autá jazdili po cestách aj pred viac ako 50 rokmi.
Tie najviac zachovalé kúsky známych značiek majú dnes aj miliónové ceny a zrejme žiaden ich majiteľ by nepomyslel na prípadne úpravy, tobôž nie na elektrifkáciu takéhoto auta. Mnohé modely majú totiž svoj vlastný charakter, a to nielen po technickej stránke. Jedným z nenahraditeľných zážitkov pri jazde vo veteráne je totiž aj spokojnosť a radosť vodiča. Mnohí by na renovovanom veteráne už nemali čo vylepšiť a pokiaľ je v dokonalom stave, postupom času môže len naberať na hodnote.
Elektrifikácia ikonických veteránov v podaní britského startupu
Proti prúdu však ide britský startup Lunaz Design, ktorý sa rozhodol zameniť spaľovacie motory veteránov za elektrický pohon. Spoločnosť sa zameriava na vozy z produkcie tamojších automobiliek ako Jaguar či Rolls-Royce, ktorým vdýchne nový život. To, čo by sa mnohým mohlo zdať ako šialenstvo, praktizuje Lunaz Desing už nejaký čas s využitím moderných technológií. Základnou požiadavkou je samozrejme veterán vo výbornom stave, ktorý môže byť procesom premenený na elektromobil. Startup pritom spolupracuje aj s Johnom Hiltonom, bývalým technickým riaditeľom v Renault F1.
Doteraz sa do rúk spoločnosti dostal napríklad Rolls-Royce Phantom V z roku 1961, ktorého pôvodný motor V8 s objemom 6,2 l nahradil elektromotor s batériami o kapacite 120 kWh. Takouto premenou pritom už prešiel aj Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956 a Jaguar XK120 z roku 1953. V prípade modelu Silver Cloud špecifikácie nie sú známe, informuje AutoBlog. Legendárny Jaguar XK120 dostal 80 kWh batériu a dvojicu elektrických motorov s výkonom takmer 280 kW a točivým momentom 700 Nm, ktorý nahradil niekdajší spaľovací motor s objemom 3,4 l a výkonom 162 koní.
Nenechaj si ujsť
Takto mohlo Bugatti Chiron dosiahnuť dychberúci rýchlostný rekord
Pri každom takomto projekte spoločnosť vozy rozoberie a 3D skenovaním vytvorí ich virtuálny model, aby bolo možné čo najpresnejšie navrhnúť úpravy a prispôsobiť elektrické ústrojenstvo karosérii. To firma zvláda na výbornú. Elektrické veterány pritom zvyčajne dostanú 2 akumulátory, ktoré sa nachádzajú v pôvodnej motorovej časti auta a ďalší si miesto nájde pod dnom kufra. Výkon je v závislosti od konkrétneho typu veterána dostupný od 130 koní až do 590 koní a dojazd na jedno nabitie má byť aj viac ako 400 km.
Poriadne drahý špás
Pravdaže, špecifikácie je potrebné prispôsobiť každému veteránu zvlášť, no vo výsledku vznikne elektrifikovaný historický voz s pôvodným dizajnom, ktorý v sebe skrýva kus modernej techniky. Keď povieme modernej, tak máme na mysli aj satelitnú navigáciu, klimatizáciu, multimediálne centrum či rýchle nabíjanie a ďalšie funkcie, o ktorých by sa pred desiatkami rokov vodičom ani nesnívalo.
Takáto úprava však nie je vôbec lacná a záujemcu vyjde poriadne draho už len počiatočná investícia v podobe kúpy veterána a ďalších zhruba 405 000 € si musí vyhradiť len na samotné úpravy a elektrifikáciu auta.
Startup Lunaz je pritom pripravený aj na servis áut a prípadnú výmenu batérií, ktoré by mali podľa informácií spoločnosti vydržať 1 000 nabíjacích cyklov a zhruba 400 000 km na cestách. Hoci by sa mohla mnohým milovníkom veteránov zdať takáto úprava nelogická, firma zaznamenala o jej služby dostatočný záujem.
Nie je však jediná, ktorá sa takýmto úpravám venuje. Bohatí majitelia legendárnych áut si radi nechajú upraviť niektorý model zo svojej zbierky na elektrický pohon, aby s ním mohli jazdiť hoc aj na dennej báze.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené