Fínska agentúra pre dopravu a komunikácie (Traficom) zaznamenala na Silvestra výrazné poruchy navigačných signálov GPS (Global Positioning System) vo východnom a juhovýchodnom Fínsku. Tento znepokojujúci incident, ktorý bol predmetom rozsiahlej diskusie medzi odborníkmi na letectvo a širokou verejnosťou, bol zdokumentovaný aj na webovej stránke GPSjam, ktorá sa venuje monitorovaniu globálnych rušení GPS, píše fínsky portál Yle.

Rozsiahly charakter narušenia

John Wiseman, správca stránky GPSjam, upozornil verejnosť na túto kritickú udalosť rušenia prostredníctvom sociálnych médií, pričom zdôraznil jej rozsiahly charakter.Portál Yle píše, že tento incident predstavuje ďalšiu kapitolu v sérii podobných narušení GPS, ktorým Fínsko čelilo v posledných rokoch, čo naznačuje pretrvávajúci problém s udržaním integrity navigácie v regióne.

Unsplash/John McArthur

Jari Pöntinen, vedúci letectva v spoločnosti Traficom, tieto správy potvrdil a odvolal sa na pozorovania letcov, ktorí sa pohybujú na značnej ploche Fínska.

Aj keď tieto poruchy vyvolali obavy, Pöntinen ubezpečil o bezpečnosti letov a uviedol, že lietadlá sú vybavené spoľahlivými alternatívnymi navigačnými systémami, čím sa zmierňuje riziko, ktoré predstavujú poruchy GPS. Zachoval však opatrný postoj a zdržal sa špekulácií o možnom pôvode alebo motivácii týchto porúch signálu GPS.

GPS útoky naprieč svetom

Pöntinen tiež poukázal na pozoruhodný vzorec rušenia GPS, ktorý sa často vyskytuje v blízkosti konfliktných oblastí. Poukázal na historické prípady rušenia GPS v citlivých regiónoch, ako je Baltské more v blízkosti Kaliningradu, oblasť Čierneho mora a Blízky východ, najmä v blízkosti Izraela. Poznamenal, že v týchto oblastiach sa narušenia GPS stali opakovanou a problematickou záležitosťou.

Ako sme ťa informoval Startitup, tieto útoky môžu spôsobiť narušenie leteckých liniek. Tento fenomén, ktorý sa objavil už v desiatkach prípadov, bol zaznamenaný koncom septembra v blízkosti Iránu, kde lietadlá dostali falošné GPS signály, čo malo za následok takmer neoprávnené vniknutie jedného z nich do iránskeho vzdušného priestoru.

Medzinárodná skupina pilotov Opsgroup uviedla, že si uvedomila problém, keď sa autopilot začal nečakane otáčať. V súčasnosti sú náklady na spoofing nižšie, umožňujúc aj amatérskym nadšencom útočiť na GPS signály.

Problém s identifikáciou

Identifikácia útočníka je komplikovaná, Izrael napríklad uviedol, že obmedzil GPS v regióne kvôli vojnovej situácii. Štúdie tiež poukázali na ruské falšovanie satelitných signálov z leteckej základne v Sýrii a používanie spoofingu počas ciest Vladimira Putina. Ukrajina sa snaží rušiť ruské signály, ale s menším úspechom.

Na ľavej strane obrázku stojí policajt, na pravej strane pristáva lietadlo.
Unsplash/Pascal Meier/LOGAN WEAVER | @LGNWVR

Najnovšia séria porúch GPS vo Fínsku poukazuje na krehkosť a náchylnosť navigačných systémov GPS a zdôrazňuje zásadný význam spoľahlivých a účinných alternatívnych navigačných riešení, najmä v oblasti letectva, kde je bezpečnosť mimoriadne dôležitá.

Vzor týchto porúch, najmä v oblastiach známych geopolitickým napätím, zdôrazňuje potrebu neustálej ostražitosti, technologického pokroku a inovatívnych riešení na zabezpečenie nepretržitých a spoľahlivých navigačných a komunikačných služieb v čoraz viac prepojenom a technologicky závislom svete, píše portál Yle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú